اتوبوسرانی کرج نمره قبولی میگیرد
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
امروزه با توسعه شهرها و افزایش جمعیت، لزوم گسترش شبکه حمل و نقل عمومی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هر روز چند صد هزار نفر در کرج از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس استفاده میکنند.
با توجه به این که امکان خدماترسانی برخی سیستمهای حمل و نقل عمومی پیشرفته مانند قطار شهری در همه نقاط کرج وجود ندارد، تمرکز مردم به استفاده از اتوبوس و تاکسی معطوف شده است. هرچند استفاده از اتوبوس مختص گروه و یا قشر خاصی نیست و اکثر مردم در هر طبقه و سطح مالی که باشند لااقل یک بار در ماه گذرشان به ایستگاههای اتوبوس میافتد، ولی نمیتوان انکار کرد که اتوبوس سواری برای کسانی که درآمد بالایی ندارند به صرفهتر از رفت و آمد با تاکسی است. به جز اقتصادیتر بودن، استفاده از اتوبوس درساعتهایی که کلاف ترافیکی کرج به طرز غیرقابل باوری به خود میپیچد نیز عقلانیترین راه برای به موقع رسیدن به مقصد به شمارمیآید. درکنار علاقه روزافزون مردم به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، مسئولان نیز بارها بر ضرورت فرهنگسازی برای استفاده شهروندان از این شبکه توصیه کردهاند و سعی دارند شرایطی ایجاد کنند تا مردم کمتر از خودروهای شخصی خود استفاده کنند. بدیهی است کاهش تعداد خودروهای شخصی به ویژه تک سرنشینها نقش قابل توجهی در کاهش معضل ترافیک کلانشهر کرج و کاهش آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد خواهد داشت. اما سوال مهم این است که کیفیت و کمیت خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و به طور خاص، سازمان اتوبوسرانی کرج تا چه اندازه برای ترغیب مردم به استفاده از این سیستم موفق عمل میکند و مردم به این سازمان چه نمرهای میدهند؟
افراد مسن از نشستن بر لبه جدول و انتظار کشیدن برای رسیدن اتوبوس رنج میبرند
یک شهروند کرجی درخصوص وضعیت اتوبوسهای کرج گفت: با اندکی گشت و گذار در سطح شهر متوجه میشوید که وضعیت بسیاری ازایستگاههای اتوبوس کرج استاندارد نیست.
وی افزود: حتی در برخی ایستگاههای مهم و پر جمعیت نیز شاهد صفهای طولانی انتظار هستیم و به دلیل این که بسیاری از این ایستگاهها مکانیزه نیستند مردم ناچارند تا رسیدن اتوبوس بایستند و یا بر روی جدول کنار خیابان بنشینند. عصمت باقری ادامه داد: بدیهی است ایستادن و حتی نشستن بر لبه جدول برای پیرمردها و پیرزنهایی که چند دهه از عمرشان سپری شده و احیانا از درد مفاصل رنج میبرند، کار سادهای نیست. وی از نامشخص بودن زمان دقیق رسیدن اتوبوس به ایستگاه به عنوان یکی دیگر از مشکلات اتوبوس سواران نام برد و گفت: کسانی که با اتوبوس رفت و آمد میکنند نمیتوانند زمان دقیقی برای رسیدن به مقصد مشخص کنند؛ چراکه اتوبوسها غالبا از یک ربع تا نیم ساعت دیرتر از زمان مقرر به ایستگاه میرسند و در طول مسیر هم گاه خارج از ایستگاه نگه میدارند و برای گرفتن پول مسافران هم وقت زیادی تلف میکنند. باقری با گلایه ازکمی تعداد ایستگاههای اتوبوس در برخی مناطق کرج نیز افزود: در برخی مناطق شهر ایستگاههای اتوبوس به فواصل استاندارد و مشخص از یکدیگر قرار گرفتهاند، ولی در برخی مناطقی که ساکنان آن از تمکن مالی مناسبی هم برخوردار نیستند ایستگاههای اتوبوس از هم فاصله زیادی دارند و مردم برای رسیدن به آنها باید چندین دقیقه پیادهروی کنند.
وی تاکید کرد: شاید این پیادهرویها در فصل تابستان آزاردهنده نباشد ولی در فصل زمستان که هوا سرد است و زود هم تاریک میشود، گلایه و نارضایتی مردم به ویژه کسانی که فرزند کوچکشان با اتوبوس رفت و آمد میکند را در پی دارد.
سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوسهای کرج برعکس عمل میکند
در ادامه این گزارش محمد فلاحتی، دیگر شهروند کرجی نیز به دیگر مشکلات سیستم اتوبوسرانی کرج اشاره کرد و گفت: به تازگی شاهد نصب ایستگاههای مکانیزه اتوبوس در برخی نقاط کرج هستیم، ولی جالب اینجاست که درِ این ایستگاهها ازساعت شش عصر به بعد قفل میشود! وی افزود: اگر بنا به قفل کردن این ایستگاهها بود؛ چرا سازمان اتوبوسرانی این همه اعتبار برای نصب و راهاندازی آنها اختصاص داده است؟ وی از نامناسب بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوسهای کرج نیز گلایه کرده و اضافه میکند: گویا سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوسهای کرج به گونهای طراحی شده که در تابستان گرم و در زمستان فضا را خنک میکنند. فلاحتی مستهلک بودن اتوبوسهای برخی خطوط به ویژه خطوط مرکزی شهر را از دیگر معایب سیستم اتوبوسرانی کرج اعلام کرد و ادامه داد: به طور میانگین از هر سه اتوبوس یک اتوبوس فاقد صندلی مناسب است و اتوبوسها یکی در میان تهویه ندارند و حتی امکان حرکت دادن شیشههایشان نیز وجود ندارد و این موضوع باعث اختلال در تنفس راحت مسافران به خصوص درساعات شلوغ روز میشود. این شهروند کرجی نبود خطوط بی.آر.تی در کرج را به عنوان یکی دیگر از ضعفهای سازمان اتوبوسرانی این شهرستان عنوان کرد و گفت: نبود خطوط تندرو باعث توقف مدام اتوبوسها و افزایش ترافیک در خیابانهای شلوغ شده است و همین وقت زیادی از مسافرانی که باید سرموقع به قرارها، محل کار و خانه خود برسند تلف میکند.
1500 دستگاه اتوبوس در خطوط درون و برون شهری کرج فعال هستند
مهرداد کیانی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرج در زمینه مسائل مطرح شده از سوی شهروندان، گفت: سازمان اتوبوسرانی کرج به دلیل گران شدن قطعات و لوازم خودرو بیش از سه سال است که نتوانسته حتی یک اتوبوس نو برای این ناوگان خریداری کند. وی افزود: با این حال امسال شهرداری با اختصاص اعتبار سه میلیارد و 600 میلیون تومانی اقدام به نوسازی حدود 70 دستگاه اتوبوس مستهلک کرده است. کیانی خاطرنشان کرد: این نوسازی شامل تعویض موتور، گیربکس، صندلیها، کف، داخل و حتی شیشههای این اتوبوسها بوده است. وی تصریح کرد: با اختصاص این اعتبار این اتوبوسها تا 70 درصد نوسازی و به ناوگان اتوبوسرانی کرج بازگشت داده شدهاند. کیانی تاکید کرد: اکنون 1500 دستگاه اتوبوس در خطوط درون شهری و برون شهری شهرستان کرج فعال هستند که در بیش از 70 خط به مردم خدماترسانی میکنند. این مسئول گفت: بدیهی است این تعداد خط و اتوبوس پاسخگوی جمعیت میلیونی کلانشهر کرج نیست، ولی با وضعیت اعتباری موجود، امکان ارتقای این سیستم وجود ندارد. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج تصریح کرد: اکنون 700 دستگاه اتوبوس در خطوط درون شهری و 800 دستگاه نیز در خطوط برون شهری کرج فعال هستند. وی یادآور شد: اتوبوسهای کرج از شمال شهرستان تا گچسر، از جنوب تا اشتهارد، از شرق تا میدان آزادی و از غرب تا طالقان را پوشش میدهند و به نوعی میتوان گفت این اتوبوسها به کل استان سرویسدهی میکنند و تنها محدود به کرج نیستند. وی با اشاره به عمر مفید هردستگاه اتوبوس گفت: به طور میانگین عمرمفید هر دستگاه اتوبوس پنج سال است، این درحالی است که برخی از اتوبوسهای کرج تا هفت سال نیز عمر دارند. کیانی در ادامه صحبتهای خود به کمبود خطوط ویژه اتوبوس در کرج نیز اشاره کرد و افزود: مجموع خطوط ویژه اتوبوس درکل شهرستان کرج به سه کیلومتر نمیرسد که این محدودیت، زمان توقف اتوبوسها در ایستگاهها و پشت خودروهای شخصی را افزایش داده و وقت زیادی از مسافران تلف میکند. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرج تاکید کرد: همین خطوط ویژه هم استاندارد نبوده و همیشه شاهد عبور و مرورخودروهای شخصی از میان آنها هستیم. این مسئول در خصوص پیگیریهای صورت گرفته درمورد راهاندازی خط تندرو(BRT) نیز یادآور شد: بنا بود از خیابان شهید بهشتی تا میدان حصارک خط اتوبوس تندرو راهاندازی شود ولی متاسفانه به دلیل باریک بودن خیابان شهید بهشتی اجرای آن بعید به نظر میرسد، به همین دلیل بنا شده این طرح برای خط میدان شهید سلطانی تا چهارراه ملارد اجرایی شود. وی ادامه داد: طرح راهاندازی خط تندروی میدان شهید سلطانی – چهارراه ملارد فعلا در مرحله مطالعاتی و برآورد هزینه قرار دارد و اگر بنا به اجرای آن باشد استان تهران نیز باید بخشی از هزینه آن را متقبل شود. کیانی در ادامه صحبتهایش به کمبود ایستگاههای مکانیزه اتوبوس در سطح شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: برای کرج 100 ایستگاه مکانیزه درنظرگرفته شده که تاکنون 65 مورد نصب شده است. وی گفت: این ایستگاهها در مکانهایی نصب میشوند که بیشترین میزان عبور و مرور را داشته و علاوه بر آن امکان استقرار عامل فروش البرز کارت نیز در کنارشان وجود دارد. وی اضافه کرد: از آنجایی که مراقبت و نگهداری از این ایستگاهها هزینهبراست و برخی از آنها نیز به دستگاه ATM و نمایشگر دیجیتال مجهز شدهاند تا طراحی سیستم ایمنی مناسب، ناچار به قفل کردن درِ ورودی آنها از عصر به بعد هستیم. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرج به استفاده 70 درصد از اتوبوس سواران کرجی از البرز کارت اشاره کرد و گفت: شهروندان با استفاده از البرز کارت از تخفیف 30 تا 35 درصدی در هزینه برخی سفرهای خود بهرهمند میشوند. کیانی افزود: این کارتها قابل شارژ بوده و 123 موضوع برای آن تعریف شده که به مرور زمان فعال میشوند. این مسئول در پایان یادآور شد: هرچند کیفیت و کمیت خدمات ناوگان اتوبوسرانی کرج قابل مقایسه با پایتخت نیست، ولی به طور قطع به نسبت سایر استانها در جایگاه مطلوبتری قرار دارد و با تلاش مسئولان و با جذب اعتبارات، در آیندهای نزدیک شاهد افزایش خطوط و تعداد اتوبوسهای کرج خواهیم بود.
منبع ایسنا