2 دی 1391
شماره خبر: 17069

جاده مرگ در قزلحصار البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جاده مرگ در قزلحصار البرز

جاده مرگ در قزلحصار البرز


سپیدارآنلاین: لعنت به جاده‌ای که معنی آن جدایی باشد
یوسفی خبرنگار پیام سپیدار: یادش بخیر اون زمونا که ماشین نبود همه برای رفتن به شهر بار و بنه اشونو بار اسب، قاطر یا الاغ می‌کردن و بی‌دغدغه راه می‌افتادن برن شهر. آخه اون موقع ها شهر رفتن واسه خودش کلی مقدمه چینی می‌خواست، یه روز قبل راه می‌افتادیم توی ده و از مردم می‌پرسیدیم توی شهر چیزی لازم ندارین؟ خوب برای همه شهر رفتن راحت نبود. بقچه و زنبیلمونو برمی داشتیمو صبح خروسخون راه می افتادیم تا صلات ظهر که آفتاب وسط آسمون می رسید به سرپناهی یا منزل بین راهی می‌رسیدیم، آخه از اینجا تا شهر چندتا منزل بود و تازه شهرها اون موقع دروازه و پاسبون داشتن. مث الان نبود که تا اراده کنی ....
بابا بزرگ وقتی به اینجای قصه می رسید از ته دل آهی می‌کشید و سکوت می کردو به دور دستا خیره می‌شد. میدونستم آه بابا بزرگ از کدوم زخم کهنه حکایت داره، انگار صحنه تصادف عموبزرگم کنار جاده تاریک که ماشین بهش زده بودوتوی ذهنش همیشه تصور می‌کرد با اینکه موقع تصادف اونجا نبود و مردم بهش خبر داده بودن، اما صحنه تصادف همیشه جلوی چشاش بود و کلمات بریده‌ای که گاهی با خودش تکرار می‌کرد که ای کاش جاده روشن بود، ای کاش بیمارستانی این نزدیکیا بود، ای کاش و صد ای کاش‌های دیگه.
اهمیت راه‌ها و طرق ارتباطی در زندگی جمعی بشری امری بدیهی است و رشد و تعالی تمدن بشری با جاده‌ها ارتباط مستقیم داشته است. اهمیت راه‌ها تا بدان حد است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعه آن را می‌توان با توجه به دوری یا نزدیکی و امنیت آن جاده تعیین کرد و اگر این جاده‌ها مسیر رفت و آمد کارگران و محل تجمع شرکت‌ها باشد هم از نظر اقتصادی حائز اهمیت است و هم باید از نظر عمرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
جاده قزلحصار در استان البرز از پرترددترین جاده‌های استان البرز و تنها راه دسترسی کیانمهر، مهرشهر، ملک آباد، مهدی آباد، چهارباغ، سهرابیه، ماهدشت، زندان قزلحصار و مسکن مهر سلطان آباد است. این منطقه به دلیل داشتن مشکلات فراوان زبانزد مردم و مسئولین شده است. این جاده از داشتن تمام امکان یک تهی است این مسیر بعلت نداشتن روشنایی کافی در شب حادثه آفرین شده طوری که این جاده لقب جاده مرگ را به خود گرفته است. در این جاده با توجه به سرعت ماشین‌ها و نداشتن علائم راهنمایی رانندگی تصادفات زیادی اتفاق می‌افتد و عبور و مرور عابران به علت حداقل امکانات با مشکل مواجه است. در وسط جاده بلوک‌هایی قرار گرفته که در بعضی قسمت‌های آن به اندازه عبور یک نفر باز می‌باشد که به گفته اهالی تا کنون چندین قربانی داده است در همین راستا به سراغ اهالی جاده قزلحصار رفته و گزارشی از وضع نابسامان این منطقه تهیه کرده‌ایم که می‌خوانید: احدشعبانی که مغازه پخش یراق آلات در کنار این جاده دارد می‌گوید: اگر کسی بخواهد از اینجا دور بزند یا باید تا سر خیابان پمپ بنزین برود یا سر حصارک که خیلی دور است و ما مشتریانمان را به همین خاطر از دست داده‌ایم وشما کانال و آسفالت نبودن خیابان دوم را نیز به این مشکلات اضافه کنید. صالحی می‌گوید: ما در سهرابیه نه درمانگاه داریم نه مدرسه راهنمایی و دبیرستان. بچه‌های ما با این وضع جاده باید هر روز به مهدی‌آباد، خرم‌دشت و جاهای دیگر بروند و اگر کسی اینجا شب مریض شد یا باید تا صبح تحمل کند یا شبانه به جای دوری فرستاده شود.این جاده در تاریکی مطلق به سر می‌برد. مهدی قزلباش از دیگر اهالی سهرابیه می‌گوید: تردد در این جاده بسیار سخت است نبودن آسفالت باعث ایجاد گرد و خاک زیادی می‌شود که جاده را فرا می‌گیرد و دید رانندگان را کم می‌کند و کودکانمان را بیمار می کند. چرا مسئولان به داد ما نمی‌رسند؟ مگر اینجا جزئی از استان البرز نیست؟ محسن احمدی می گوید: خیلی از شرکت‌هایی که در خیابان دوم قرار دارند به علت نداشتن جاده مناسب و نور کافی از کسادی بازار خود شکایت دارند این منطقه با داشتن حداقل 2500 کارگر از حداقل امکانات بهره‌مند است و جان کارگران در معرض خطر است. کبری بیات از دیگه سکنه حاشیه جاده قزلحصار است و از وضع بد این جاده گلایه دارد و می گوید: اگر این جاده آسفالت شود از بار ترافیکی اتوبان کاسته و حدود 15 کیلومتر مسافت برای رانندگانی که به علت نبودن آسفالت خیابان دوم مجبورند از مهرشهر دور بزنند کم و حدود 20 دقیقه هم در اتلاف وقتشان جلوگیری می‌شود. میثم عابدی که از دیگر حاشیه نشینان این منطقه است می گوید: کانالی که در ضلع شمالی جاده قزلحصار واقع گردیده تا آبهای سطحی را به بیرون از شهر هدایت کند خود به معضلی برای سکنه این منطقه تبدیل شده که تمام فاضلاب مناطق آتشگاه، باغستان، شاهین ویلا، حصارک بالا، بنیاد، گوهردشت و بیمارستان البرز به آن منتهی شده و موقع بارندگی که کانال سرریز می‌کند و در اطراف جاده پخش می‌شود منجر به تصادف و ترافیک سنگین می شود.
علی گودرزی کارگر یکی از کارخانه ها که مدت 4 سال است در این جاده تردد می کند. می گوید: در موقع بارندگی عدم امکانات این جاده باعث خسارت‌های جبران ناپذیر و حوادث ناگواری در این حریم گشته و کارخانجات و کارگاه ها و شرکت‌های همجوار از این حوادث و خسارات در امان نیستند. اشکان محمدخانی نیز یکی از دیگر کسبه این منطقه است که برای رفع این مشکلات پیشنهادهایی برای اداره راه و ترابری شهرستان کرج دارد و گویا نامه ای نیز با امضای اکثر کارخانجات به این اداره داده‌اند مبنی بر این که باید یک نفر کارشناس به محل آمده و مشکلات را از نزدیک دیده و بررسی کند و همچنین برای افزایش گنجایش کانال عمق آنرا بیشتر کنند تا آب‌های سطحی اطراف را جمع نموده و روی آن را بپوشانند تا در مواقعی که جاده لغزنده است کسی یا ماشینی در آن سقوط نکند. سجاد کیا در ادامه صحبت‌های همکارش گفت: برای کمتر شدن ترافیک و رفاه حال اهالی اگر چند دوربرگردان در خیابان‌های دوم جنب آذین خودرو، فرهنگ، اخترآباد و طالقانی قرار گیرد و یا میدانی در حوالی شرکت آذین خودرو پیش بینی گردد مشکل ترافیک حل می‌شود. هوا تاریک شده بود ومن و همکارانم کم کم گزارشمان را تکمیل می‌کردیم تا برگردیم ناگهان صدای وحشتناک برخورد ماشین به گوشمان رسید و وقتی از لای همان بلوک‌ها با ترس عبور کردیم دیدیم یک دستگاه سمند و یک دستگاه نیسان به شدت با هم برخورد کرده‌اند راننده سمند را با سر و کله‌ای خون‌آلود از ماشین پیاده کردند و ما معنی جاده مرگ را بخوبی حس کردیم و ترس از جاده و انتظار را از چشمان نگران تک تک اهالی دیدیم. امید داریم این گزارش که به اختصار مشکلات را در آن نوشتم چاره ساز شود و مسئولین دلسوز و خدمتگذار استان که خود از همین قشر هستند و پیشنهادات را بررسی و اقدام جهت جلب رضایت شهروندان انجام دهند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود