پیکان قطب نمای توسعه البرز هفته گذشته چگونه چرخید؟
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
پیکان قطب نمای توسعه استان البرز هفته گذشته نیز بر مدار توسعه متوازن چرخید،هفته ای که با پرداختن به امور عمران و شهری و پیگیری عمده دغدغه استان طی شد تا البرز جوان سریع تر به ایستگاه توسعه برسد؛ پیکان این قطب نما از شمال تا جنوب کلانشهر کرج را در نقشه راه توسعه دیده است،..
از احداث کنار گذر شمالی تا جنوبی ترین نقطه کرج، جایی که می تواند گره کور ترافیکی البرز را که در این سالها مانع توسعه متوازن شده بود با تدبیر مسئولان ارشد استان باز کند. هفته ای که پشت سرگذاشته شد با جلسات مهمی در استان همراه بود. نشست هایی که هر یک در نوع خود حامل پیام هایی از به بار نشستن پیگیری هایی دارد که در سه سال اخیر صورت گرفت. هفته گذشته راباید هفته پرداختن طهائی به امور عمرانی و شهری نامگذاری کرد. وی برنامه های هفته گذشته را با شهرداران آغاز کرد و در سمیناری حضور پیدا کرد که شهرداران شهرهای اقماری استان حضور داشتند و روند تخصیص بودجه لازم برای توسعه شهرها ومناطق را در سال مالی جدید به بررسی گذاشت و از شهرداران مشورت گرفت. توزیع اعتبارات بین شهرداری ها بر مبنای پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف شهری با هدف تعادل بخشی بین جمعیت و اعتبارات شهری اصلی ترین مصوبه ای بود که در این نشست نقشه راه را برای معاونت عمرانی استانداری ترسیم کرد تا نسبت به تحقق آن پیگیری های لازم را داشته باشد.
طهائی به بام کرج رفت
استاندار البرز هفته گذشته راهی بام کرج هم شد، جایی در شمالی ترین نقطه کلانشهر کرج، برفراز کوه ها تا اَبَر پروژه استانی را که بزرگراه شمالی نام دارد رصد کند. کارگران اینجا سخت مشغول کار هستند تا پروژه کنار گذر شمالی البرز را تکمیل کنند؛ طرحی که کلنگ آن 11 ماه پیش زده شد و امروز 21 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. طهائی برای اینکه بیشتر جزئیات را بررسی کند نشستی ترتیب داد متشکل از اعضای ساختمان شیشه ای کلانشهر کرج، در رأس آنها شهردار کرج وانگشت شمار پارلمان نشینان شهری،نشستی که در آن چهره های آشنا زیاد به چشم می خوردند، از آیت الله کازرونی نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری تا نمایندگان مردم کرج در خانه ملت، دادستان و تعدادی از مدیران کل. در بین تمامی حواشی که از گوشه و کنار چراغ سبز نشان می داد، محوریت اصلی این نشست گشودن کلاف سردرگم ترافیک کلانشهر کرج است که در طول این سالها دست به دست مسئولان چرخید تا باز شود. گره کوری که در دولت تدبیر و امید روزنه گشایش آن بدست مسئولان ارشد بارقه ای از امید را در دلها نشاند. طهائی که تجربه سی ساله استانداری در استانهای مختلف کشور را دارد، با مولفه وحدت بخوبی توانسته مسئولان را برای آبادانی کلانشهری در سایه پایتخت به اجماع برای خدمت همگانی برساند.
طرح احداث بزرگراه شمالی استان برای اثبات این حقیقت بود که سنگ ریزه های البرز به واقع از الماس است
طهائی با بیان اینکه در استان البرز مسئولان برای خدمت، ید واحده هستند،افزود: کنارگذر شمالی کرج قابلیت اجرای طرح های گردشگری را دارد؛ بنحوی که در محدوده بام کرج ایام تعطیل می تواند به مرکزی برای رونق آمد و شدها و جاذبه های گردشگری و تفریحی باشد و تاکید شده تا طرح های تفرجگاهی و گردشگری نیز در این مسیر پیش بینی شود تا برای استان درآمدپایدار شهری را نیز به همراه داشته باشد.
پیشرفت 21 درصدی اَبَر پروژه البرز، کنار گذر شمالی
استاندار البرز در ادامه با بیان اینکه پیشرفت 21 درصدی این پروژه باید تداوم پیدا کند، می گوید: طبق قول مساعد پیمانکار این طرح باید ظرف 4 سال به اتمام برسد و در هر صورت امیدمی رود این مسیر برای کاهش حجم ترددهای ملی،استانی و محلی هر چه سریعتر به مرحله تکمیل برسد.البرز پتانسیل های ارزشمند ملی و بین المللی دارد و این کنار گذر گشایش خوبی برای آینده البرز ایجاد خواهد کرد، ضمن اینکه کمربند جنوبی تهران - گرمسار به قم - آبیک نیز بخشی از ترافیک ملی را در این محدوده تعدیل خواهد کرد؛ زیرا البرز کریدور شمال جنوب خاورمیانه و جاده ملی و بین المللی و در عین حال با دسترسی محلی است.
آنچه در طول این سالها دغدغه خاطر مردم شده بود بحث توقف های اجباری در محور اتوبان کرج - تهران بود.ثبت ترددهای میلیونی خود فریاد گویای عدم تحمل بار سنگین ترافیک ملی بود که بر دوش البرز سنگینی می کرد. برای همین پس از تکمیل مسیر آزاد راه شهید همت و در امتداد آن شهدای البرز، طرح احداث بزرگراه شمالی کلید زده شد تا این مسیر به شمال کرج برسد، جایی بر فراز بام کرج تا سنگ ریزه های آن به سنگ فرش ترددهایی تبدیل شود که رونق اقتصادی را برای این استان به ارمغان خواهد آورد، طرح عمرانی که نه محلی که فرا استانی بخشی از بار ترددها به محورهای شمالی کشور را نیز هدایت خواهد کرد.
تدبیری که مانع از توقف پروژه استانی می شود
آنچه در تدبیر برای تکمیل این پروژه به چشم می خورد آنکه، برخلاف سایر طرح های عمرانی که در کلانشهر کرج سالها کلید می خورد و بجهت مشکل مالی بلاتکلیف باقی می ماند، در این طرح طهائی مشارکت شهرداری و بانک شهر را بکار گرفته تا پروژه ای که در دوره خدمت وی کلید خورده است به فرجامی خوش برسد.
جنوب کرج هم در چیدمان پازل توسعه البرز دیده شد
احداث بزرگراه شمالی کرج اما پایان راه نیست، نقشه توسعه کلانشهر کرج که سه سال در دستان طهائی قرار دارد تنها به این طرح محدود نمی شود،چراغ قطب نمای توسعه البرز گویی از هر سو روشن است، از شمال تا جنوب، طهائی جنوب کرج را هم در چیدمان این پازل مد نظر قرار داده، طرح کنار گذر جنوبی استان که از آن بعنوان آنتن جنوبی یاد می کند این روزها در حال انتخاب برای پیمانکار پروژه است تا سهم عمده ای از بار ترافیک جنوب کرج را تعدیل و روان سازی کند.
قطار شهری کرج از توقفگاه وعده ها به سمت ایستگاه خدمت
وی می گوید: بیشترین ترافیک به ترددهای جنوب آزاد راه تهران - قزوین مرتبط است که با تمهیداتی که اندیشیده شده و احداث آنتن جنوبی کرج ترافیک این بخش نیز تعدیل خواهد شد. در این مسیر اما قطار شهری کرج بعد از 10 قرار است از توقف گاه وعده ها به ایستگاه خدمت برسد، انتخاب پیمانکاری خوش قول برای تکمیل خطوط 2 و 5 مترو شهری کرج شاید نویدی خوش برای به بارنشستن پیگیری های مسئولان برای گشایش گره کور ترافیکی باشد. مهمترین تصمیم دیگری که طهائی هفته گذشته درامتداد پیگیری های سه ساله اش انجام داد و برای آن در عصرگاه نیمه تعطیل مسئولان را فرا خواند، یکی از عمده مطالبات مردمی در طول این سالها بوده است که بزودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.