2 آذر 1396
شماره خبر: 187328

فرصت آشتی با طبیعت در باغچه مهر

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فرصت آشتی با طبیعت در باغچه مهر


امروزه با توجه به زندگی‌های مدرن و روند روزافزون ساخت‌وساز آپارتمان‌ها، فرزندان ما فرصت تجربه آشنایی با طبیعت را ندارند و شناخت آنان تنها به برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی است که مدرسه طبیعت باغچه مهر این فرصت را برای کودکان ما فراهم ساخته است تا در فضایی طبیعی تجارب بهتری کسب کنند.
یکی از راه‌هایی که می‌تواند آشتی کودکان و نوجوانان ما با طبیعت را در پی داشته باشد و به ایجاد تجربه مستمر دوستی فرزندان ما با طبیعت کمک کند مدارس طبیعت هستند که فرصت همکاری و تجارب گوناگون را به کودکان می‌دهند. حضور کودکان در مدارس طبیعت موجب افزایش آگاهی‌های آنان در مسائل زیست‌محیطی می‌شود و آن‌وقت می‌توان انتظار داشت تا فرزندانمان نیز دغدغه‌های زیست‌محیطی را داشته و در جلوگیری از تخریب محیط‌زیست یاری گر باشند. محمد میر لوحی مؤسس مدرسه طبیعت باغچه مهر در گفت‌وگو باخبر نگار فارس البرز در کرج، گفت: باغچه مهر در زمینی به مساحت حدود 4000 مترمربع احداث و در تاریخ 15 مهرماه 1395 به مناسبت روز جهانی کودک فعالیت خود را آغاز کرد. وی در خصوص تنوع محیط مجموعه بیان داشت: این فضا شامل عناصر طبیعی مانند آب، خاک، سنگ، چوب و عناصر زنده شامل گیاهان و حیوانات است و همچنین سازه‌هایی با چوب و طناب جهت بازی و تعامل بیشتر کودکان با محیط پیرامون خود در این مجموعه وجود دارد. میر لوحی ادامه داد: این مجموعه با وجود فضایی غنی از المان‌های طبیعی پذیرای کودکان 3 تا 12 سال است تا به‌صورت آزادانه و خودانگیخته در آنجا فعالیت کنند. وی افزود: همکارانی به‌عنوان تسهیل گر ارتباط کودک با طبیعت و سایر بچه‌ها در این مجموعه خدمت‌رسانی می‌کنند و تا جایی که آسیبی به کودک نرسد مانع خلاقیت او نمی‌شوند و هیچ تحمیلی از سوی آنان در مورد انتقال دانش خود به بچه‌ها صورت نمی‌گیرد. میر لوحی در خصوص تفاوت‌های باغچه مهر با دیگر مراکز آموزشی عنوان کرد: در مراکز آموزشی دروس از پیش تعیین‌شده‌ای تدریس می‌شوند که حتی زمان و روش تدریس آن‌ها به کودکان نیز با پیش‌بینی قبلی صورت گرفته است درحالی‌که در مدارس طبیعت در هر جلسه تجاربی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد که برای کودک جذاب است. وی اذعان داشت: فضای این مدرسه علاوه بر رام بودن، حافظ امنیت کودکان است و آن‌ها در کنار آزادی عمل، امکان تجربه را نیز دارند و آموزش‌های کودک بستگی به چگونگی تعامل او با محیط اطرافش دارد تا بتواند ارتباط خود با طبیعت و هم‌بازی‌های خود را در مجموعه به بهترین شکل برقرار کند. مؤسس مدرسه طبیعت در خصوص آموزش‌های صورت گرفته در این مجموعه بیان داشت: با توجه به اقلیم آب و هوایی و فصول مختلف، بازی‌های بچه‌ها نیز متغیر است اما مفهوم و موضوع این مدرسه مهم است که مفهوم آن مقدم بر ساختار آن است. وی اظهار داشت: کودکانی که از سن 3 تا 7 سالگی در این مجموعه حضور دارند هنگام ورود به مدرسه بهتر می‌توانند در مورد ادامه آموزش‌ها در باغچه مهر تصمیم‌گیری کنند. میر لوحی در رابطه با هزینه ورودی این مجموعه تصریح کرد: اینجا فضایی زنده است و برای مراقبت، نیازمند هزینه‌هایی است که به‌صورت شهریه و یا ورودی از خانواده‌ها یا مدارس اخذ می‌گردد. وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را به‌صورت انفرادی و مهدهای کودک و مدارس نیز پس از هماهنگی‌های لازم دانش آموزان خود را به این مرکز بیاورند تا از محیط کاملاً طبیعی آن لذت ببرند و یک روز مفرح و متفاوت را تجربه کنند. مؤسس مدرسه طبیعت با اشاره به مکان باغچه مهر افزود: چهارباغ – بلوار شورا – بوستان 22 مکان تأسیس این مجموعه است که علاقه‌مندان می‌توانند در این مجموعه حضور پیدا کنند. میر لوحی با اشاره به این‌که تنها یک مدرسه طبیعت ثابت در استان البرز وجود دارد گفت: اگر ازنظر جغرافیایی در منطقه مناسب‌تری قرار داشتیم به‌طور حتم از استقبال بیشتری نیز برخوردار بودیم. اکنون با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌جاست که فرصت تخیل و تجربه را به فرزندانمان بدهیم تا با تعامل و همکاری اطلاعاتی در مورد طبیعت، انقراض گونه‌های مختلف حیوانات، آلودگی و خطرات آن کسب کنند.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود