19 بهمن 1396
شماره خبر: 191140

کرج نیازمند حرکتی فراتر از نگهداشت

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کرج نیازمند حرکتی فراتر از نگهداشت


طرح بهبود نگهداشت محلات و مناطق شهری که به عنوان یک برنامه ابتکاری کوتاه مدت، امسال به مدت حدود چهارماه با هدف رسیدگی به مشکلات نیازهای اولیه محلات شهر کرج اجرا شد،اینک به خواسته شهروندان برای تسری آن در پروژه های بزرگ عمرانی و خدماتی تبدیل شده است.
با آغاز بکار شورای پنجم و روی کار آمدن شهردار جدید کرج ، طرح بهبود نگهداشت محلات با هدف رفع ضربتی موانع و مشکلات شهری در مناطق دهگانه کرج در مهرماه امسال اجرایی شد، طرحی که براساس آن هر جمعه تمام امکانات و نیروهای خدماتی شهرداری های دهگانه کرج برای خدمات رسانی به یک منطقه بسیج می شد. کلانشهر کرج که براثر حجم گسترده مهاجرت ها و کم توجهی ها در سال های گذشته به لحاظ زیر ساخت های شهری مانند برخورداری از معابر مهندسی شده، آسفالت و جدول گذاری مناسب محروم بوده و ساکنان آن همواره از کاستی ها دراین بخش گلایه دارند، این بار نیز در مدیریت جدید شهری طرح تازه ای را تجربه کرد که اگر در سطوح عمقی مانند بازسازی زیر ساخت ها پیش برود به طور قطع از قواره کلان روستا خارج خواهد شد. با اینکه در2 دهه اخیر شوراهای اسلامی اول تا چهارم اقداماتی برای احداث زیر ساخت نظیر ساخت حدود 25 تقاطع بزرگ وکوچک غیرهمسطح و اصلاح برخی معابر کرج انجام دادند لیکن به علت حجم بالای کاستی ها این کلانشهر تا رسیدن به حد مناسب فاصله زیادی دارد. بافت های فرسوده شهری ، خیابان ها و معابرغیراصولی، فضای سبز محدود، سیمای نامناسب شهری و طرح های ناتمام عمرانی مشکلات عمده ای هستند که پرونده بزرگی از کاستی ها پیش روی شورا و مدیریت جدید شهرداری قرار داده، مشکلاتی که اگر به خوبی مدیریت شود به طور قطع فضای بانشاطی در چهارمین کلانشهر کشور به وجود خواهد آمد. ناتمام ماندن پروژه های بزرگی همچون پنج خط قطار شهری، تقاطع های غیرهمسطح ، کمبود پارکینگ های عمومی ، نامناسب بودن وضعیت پسماندها ، بزرگراه شمالی ، ترافیک سنگین شهری و آلودگی هوا از مواردی است که گویای کاستی ها در بخش های مختلف است. آنطور که کارشناسان می گویند، حرکت مدیریت شهری در دوره پنجم شورای کرج اگر چه با محدودیت منابع مالی پایدارو درآمدی مانند کاهش درآمدهای ناشی از ساخت وسازها مواجه است اما به مشارکت خواندن شهروندان و تقویت حس مشارکت پذیری درآنان می تواند به حذف موانع پیش رو بینجامد. دوره پنجم مدیریت شهری کرج با اینکه در پاره ای مواقع اختلافات بر سرآن سایه انداخته اما شهروندان انتظار دارند این شورا که با رای بالای مردم سکاندار شهر شده بتواند متفاوت از گذشته گام بردارد. با این حال طرح بهبود نگهداشت محلات ومناطق مختلف کرج که از آن به عنوان یک ایده ابتکاری وخلاقانه با هدف کاهش آلام شهری و رضایتمندی شهروندان اجرایی شد، روزجمعه ششم بهمن ماه جاری به مرحله پایانی رسید، طرحی که شهروندان هرمنطقه کلانشهر کرج حضور جدی و ملموس مدیران و نیروهای خدمات شهر را نظاره گر بودند.
در این طرح علاوه بر نظافت کلی محلات ، جمع آوری زباله ها و نخاله ها، نسبت به ترمیم حفاری ها و آسفالت معابر اقدام شد. بهبود فضای سبز و دیگر نیازهای سطحی محلات از مواردی بود که در طرح بهبود نگهداشت محلات کرج گنجانده شده بود. رسیدگی به نیازهای محلات و شناسایی محرومیت ها در خلال خدمات رسانی ضربتی به شهروندان از برنامه های طرح بهبود نگهداشت محلات و مناطق کرج بود که مدیران شهری با آسیب ها و کاستی ها آشنا شدند. به گفته محمد کریم شفیعی قائم مقام شهردار کرج ، برخی درخواست های انجام نشده شهروندان که در قالب طرح بهبود نگهداشت شهر انجام گرفت و اصلاح شد، به ماه ها قبل مربوط بود.وی بیان کرد: حمایت های شورای شهر کرج از اجرای طرح بهبود نگه داشت شهر، گام های ما را با سرعت و قوت بیشتری پیش برد. مسئولان شهرداری می گویند که در تلاش هستند تا این شیوه را برای انجام سایر پروژه ها در پیش بگیرند. رحیم خستو سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج در خصوص این طرح گفت:اینکه این طرح خوب یا بد بوده باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. وی ادامه داد: بخشی از این تصمیم ها مربوط به شهردار کرج است و شورا وارد این بحث ها نمی شود. این عضو شورا با اشاره به اینکه می بایست هر منطقه محدوده خدماتی خود را اداره کند، افزود: امیدواریم نیازی به این گونه طرح ها در شهر نباشد. خستوخاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون برخی طرح های عمرانی در کلانشهر کرج به صورت نیمه تمام است این گونه طرح ها برای اجرای پروژه های عمرانی می تواند، به اتمام زودهنگام این پروژه ها منجر شود. وی گفت:عقلانیت حکم می کند که منابع مالی را به سمت طرح هایی که به صورت نیمه تمام هستند و 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند سوق بدهیم و این طرح ها را به اتمام برسانیم.
وی افزود:در گذشته طرح هایی اجرا شده که اکنون بر مدیریت شهری تحمیل شده و می بایست به اتمام برسد. خستوبا بیان اینکه پروژه های عمرانی گسترده ای که منابع مالی آنها تامین نشده و با تهاتر آغاز عملیات آنها صورت گرفته، اظهارداشت: این طرح ها هزینه های زیادی بر شهر تحمیل کرده است. وی بیان داشت: به عنوان مثال این نگاه اشتباه در بازگشایی معابر به چشم می خورد به طوری که در هریک از این معابر تعدادی تهاتر انجام شده و نیمه کاره رها شده است. اکنون ده ها طرح نیمه تمام عمرانی از جمله بزرگراه شمالی و جنوبی ، تقاطع های غیر همسطح در کلانشهر کرج وجود دارد که تکمیل نشدن این طرح بار ترافیکی سنگینی بر شهر تحمیل کرده است. پروژه خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر از حدود 13 سال پیش آغاز شده که این پروژه با حفاری 15 کیلومتر تونل و تکمیل یا آغاز ساخت 13 ایستگاه در نیمه راه مانده است. چهار خط قطار شهری در کرج از دیگر پروژه هایی است که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. کلانشهر کرج با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر دارای 10 منطقه شهری است که ناهمگونی بافت های شهری و مسکونی و کمبود زیر ساخت ها از جمله معابر از مشکلات این شهر به شمار می رود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود