5 بهمن 1390
شماره خبر: 4384

خشونت های خانگی عامل موثر در بروز آسیب های اجتماعی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

خشونت های خانگی عامل موثر در بروز آسیب های اجتماعی

در پژوهش ها ی کارشناسان اداره بهزیستی، خشونت های خانگی مهم ترین عامل در بروز آسیب های اجتماعی بعد از اعتیاد شناخته شده است.
در بروز و پیدایش آسیب های اجتماعی همواره اعتیاد دلیل اول و محکم هر جامعه بوده و هست، اما پژوهش های کارشناسان آسیب های اجتماعی بیانگر واقعیتی مهم بوده که نشان می دهد، ارتباط قوی و زیادی بین خشونت های خانگی با آسیب های اجتماعی به ویژه بحث اعتیاد که خود همواره دلیل بروز آسیب ها بوده، وجود دارد. مسئله مربوط به آسیبهای اجتماعی از دیرباز در جوامع بشری مورد توجه کارشناسان و پژوهشگران بوده زیرا همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و گسترش دامنه نیازمندیها ، محرومیتهای ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواستها و نیازهای زندگی، موجب گسترش تشدید و دامنه‌دار شدن فساد وعصیان ، تبهکاری ، سرگردانی ، دزدی، انحراف جنسی و دیگر آسیبها شده است. هر چند اکثر مشکلات اجتماعی انواعی تکراری در طول نسل های مختلف داشته، اما چنانکه مشاهده می‌شود برخی از این انواع در برخی نسلها اهمیت بیشتری پیدا کرده و حتی برخی انواع این آسیبها در نسلهای بعدی بر حسب شرایط به وجود آمده اند.
پیشرفت تکنولوژی موثر در تغییر شکل آسیب های اجتماعی
وضعیت آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی در شرایط کنونی، به دلیل پائین آمدن سن مبتلایان به آسیب ها، تنوع و گستردگی آسیب ها و ورود آسیب های جدید به سیستم جامعه مانند اینترنت و ماهواره وغیره و به طور کلی تغییر شکل آسیب ها در جامعه با پیشرفت علم و صنعت و تکنولوژی، در شرایط بسیار بحرانی به سر برده و نیازمند یک مدیریت و برنامه ریزی کلان و اراده و عزم همه جانبه در تمام نهادهای ذیربط است. انواع آسیب های اجتماعی که در کشور با آنها مواجه هستیم عبارتند از اعتیاد که خود سرمنشاء بسیاری از ناهنجاریهای دیگر جامعه بوده، کودکان خیابانی، زنان بی سرپرست، دختران فرار، بیکاری به خصوص در سنین جوانی، انحرافات جنسی و امثال اینها. با وجود بی انکار و بدیهی آسیب های اجتماعی در هر جامعه، آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار می گیرد، تلاش برای از بین بردن عوامل و دلائل بروز آسیب ها در جامعه خواهد بود.
اعتیاد همواره عامل اصلی بروز آسیب های اجتماعی/ تقویت بنیان خانواده موثر در کاهش آسیب ها
در رده نخست عوامل بروز آسیب های اجتماعی همواره اعتیاد رخ نمائی کرده و می کند، اما از آنجا که یکی از نهادهای متولی و مهم و کارآمد در حوزه پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در کشور ما سازمان بهزیستی است، نتایج به دست آمده از مراجعه آسیب دیدگان اجتماعی به مراکزبهزیستی در طول سه سال متوالی حکایت جالب و قابل توجهی را بیان می کند. براساس تحقیقات و نتایج به دست آمده در جمع بندی اظهارات آسیب دیدگان اجتماعی درهر یک از زمینه های ذکر شده، که به مراکز بهزیستی مراجعه کرده اند، یکی از مهم ترین علل و دلائل بروز آسیب های اجتماعی حتی خود اعتیاد، خشونت های خانگی است. خشونت های خانگی اعم از کودک آزاری، همسرآزاری و وجود تشنج و درگیری در جو خانواده تاثیر موثر و زیادی در افزایش طلاق، بی سرپرستی زنان، کودکان خیابانی، دختران فرار و به تبع آن افزایش جرم و جنایت، دزدی، انحرافات جنسی و فساد و غیره در جامعه داشته و نیازبه توجه و تعمق بسیار زیاد در کاهش خشونت های خانگی و تلاش در جهت محکم کردن بنیان خانواده را مسجل می کند. اما جالب آنست که بسیاری از خشونت ها و از هم پاشیدگی خانواده ها ریشه در فقر مالی و مشکلات اقتصادی دارد. بنابراین، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی که هر یک به نوعی بستری برای دیگری فراهم می کنند نیازمند توجه و برنامه ریزی کلان در تلاش برای استحکام بنیان خانواده ها چه از نظر فرهنگی و چه اقنتصادی خواهد بود. آموزش و اطلاع رسانی در چگونگی کنترل خشم و استرس و کاهش بروز خشونت ها و جدل های خانگی، داشتن مراکز مشاوره قوی و غنی، برای راهنمائی و مشاوره قبل و بعد از تشکیل خانواده و تلاش در جهت ایجاد تعادل در وضعیت اقتصادی خانواده ها از جمله راهکارهای آسان و کارآمد برای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی خواهد بود.
شیوه نامه بومی کنترل آسیب های اجتماعی، نیازی اساسی
کارشناس آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان البرز گفت: آسیب های اجتماعی ریشه در قومیت، فرهنگ و آداب و رسوم هر شهر داشته و رویاروئی و چاره اندیشی هر یک از آسیب ها نیز در شهرهای مختلف با آداب مختلف، متفاوت خواهد بود. معصومه عباسی زاده افزود: شیوه کلی برای کنترل آسیب اجتماعی پاسخگوی همه نبوده و برای کنترل مناسب و اجرائی، در مرحله اول نیازمند تهیه بانک اطلاعات غنی از آسیب های موجود در هر استان، علل پیدایش و وضعیت استان در برابر ان آسیب و کمیت و کلیت آن هستیم.
, وی همچنین گفت: نیاز اساسی هر استان و شهرستان در جهت کاهش آسیب های اجتماعی، گردآوری و تهیه شناسنامه ای جامع از آسیب های اجتماعی بومی و عوامل پیدایش آن بوده که با در اختیار داشتن این شناسنامه کارشناسان مربوطه به راحتی برای کاهش آن آسیب ها با توجه به شرایط بومی و مطابق همان فرهنگ ها چاره اندیشی کنند.
کارشناس آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان البرز ادامه داد: سند کنترل آسیب از چند سال قبل تنظیم و به همه استانها ابلاغ شده اما کلی بودن آن مانع ار اجرائی شدنش در بسیاری از استانها شده که یکی ازآنها البرز است. وی، از تدوین شیوه نامه بومی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بومی در اداره کل بهزیستی استان البرزخبر داد و گفت: پیش نویس این شیوه نامه که با طبقه بندی آسیب های اجتماعی بیشتر استان و علل پیدایش آن تنظیم گردیده تقدیم استانداری شده و در حال بررسی و نظارت در استانداری البرز است. وی در خصوص نقش خشونت های خانگی در بروز آسیب های اجتماعی گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی ریشه در بنیاد خانواده داشته و هرچه فرهنگ خانواده ها غنی تر و بنیادی تر و پایبندی به اصول اخلاقی در آن بیشتر باشد، آسیب های اجتماعی کمتر خواهد بود.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود