13 دی 1393
شماره خبر: 134792

ساخت و سازهای غیر مجاز به سرمایه های کرج چوب حراج زده است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ساخت و سازهای غیر مجاز به سرمایه های کرج چوب حراج زده است


عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز به سرمایه های مادی و معنوی این کلانشهر چوب حراج زده است و متاسفانه بعضا روند قانونگذاری نیز به سمت تشدید آن پیش می رود، خواستار تشکیل کارگروه های تخصصی برای آسیب شناسی و ریشه یابی علل گرایش به سمت ساخت بناها بدون دریافت پروانه ساختمانی شد.
مریم قهرمانی صارم از به ثمر به رسیدن پیگیری ها برای کاهش حق بیمه پروانه های ساختمانی که رقم غیر منطقی آن موجب گرایش سازندگان بناهای ساختمانی به سمت ساخت و ساز غیر مجاز شده است، سخن گفت و ادامه داد: بر اساس ابلاغ جدید سازمان شهرداریهای وزارت کشور به شهرداریها، سقف مجاز حق بیمه صرفا تا 15 درصد کل عوارض صدور پروانه ساخت می باشد و اعمال رقمی فراتر از قانون، تخلف و فاقد ضمانت اجرایی می باشد. وی با تاکید بر اینکه اکیپ های نظارتی شهرداری کرج آنطور که باید و شاید به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده اند و ساخت و سازهای غیر مجاز کماکان یکی از دغدغه های جدی مسئولان استان به شمار می رود، عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که شهرداریها با راه اندازی «پلیس ساختمانی» و همکاری تنگاتنگ با مقامات قضایی و انتظامی، از اختیارات قانونی لازم برای مقابله با متخلفین ساختمانی برخوردار باشند و مانع از تضییع حقوق شهروندان توسط عده ای سودجود شوند. نماینده مردم در پارلمان شهری کرج خاطر نشان کرد: البته بخشی از تشدید ساخت و سازهای غیر مجاز متوجه شهروندان است؛ چرا که آنان با خریداری این بناهای فاقد استحکام و غیر مجاز به متخلفین ساختمانی چراغ سبز نشان می دهند و آنان را برای دور زدن قوانین ترغیب می کنند.
خریداران بناهای بدون مجوز تاوان سختی پس خواهند داد
این مسئول شهری با تاکید بر اینکه خریداران بناهای بدون مجوز در زمان وقوع زلزله احتمالی در کلانشهر کرج تاوان سختی پس خواهند داد و در آن لحظه هولناک و سخت دیگر پشیمانی و ابراز ندامت سود و حاصلی ندارد، اضافه کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز علاوه بر تهدید جانی و روانی ساکنین این بناها، اختلال در برنامه ریزی های شهری را نیز به دنبال دارد؛ چرا که با اسکان بیش از نُرم استاندارد مردم در محلات شهر، سرعت ایجاد سرانه های خدماتی از آهنگ افزایش جمعیت عقب می ماند و نتیجه اش تشدید محرومیت و عقب ماندگی است. وی در ادامه خواستار تهیه و توزیع کتابچه و بروشورهایی با موضوع تشریح آسیب های آشکار و پنهان ساخت و سازهای غیر مجاز در مدارس، دانشگاهها، فرهنگسراها، ایستگاه های تاکسی و اتوبوس و سایر اماکن عمومی شد و از نهادهای فرهنگی مدیریت شهری خواست در زمینه فرهنگسازی و ارایه آموزش های شهروندی به تکلیف خود عمل کنند. قهرمانی با تاکید بر اینکه تاثیر مخرب ساخت و سازهای غیر مجاز بر منابع آبی و طبیعی، محیط زیست و سلامت شهروندان مغفول مانده است، بیان داشت: متاسفانه با تشدید آلودگی هوا و افزایش فعالیت های صنعتی، ریه های تنفسی کلانشهرها بویژه کرج در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است و تعداد روزهای سالمِ سال بعضا به انگشتان دو دست هم نمی رسد! همچنین کارشناسان تاثیر مخرب مصالح ساختمانی غیر استاندارد بر تشدید آلودگی هوا را دغدغه ای دانسته و خواهان توجه بیش از پیش بدان هستند. به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج، مراجع نظارتی و قضایی برای ایجاد بازدارندگی لازم بایستی مجازات ساخت و سازهای غیر مجاز را از جریمه نقدی به حبس و محکومیت های قضایی تغییر دهند و همچنین با مسئولانی که در روند مقابله با افزایش بناهای بدون مجوز خلل ایجاد می کنند، به صورت قاطع برخورد کنند. ساخت و سازهای غیر مجاز علاوه بر تهدید جانی و روانی ساکنین این بناها، اختلال در برنامه ریزی های شهری را نیز به دنبال دارد؛ چرا که با اسکان بیش از نُرم استاندارد مردم در محلات شهر، سرعت ایجاد سرانه های خدماتی از آهنگ افزایش جمعیت عقب می ماند و نتیجه اش تشدید محرومیت و عقب ماندگی است... وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: مشکلات حقوقی و دست اندازهای قانونی دریافت اسناد مالکیت برای املاک قولنامه ای نیز یکی دیگر از آسیب های جدی ساماندهی ساخت و سازهای شهری است که در صورت ورود سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همکاری ویژه وزارت کشور می توان مردم را به کانال دریافت اسناد مالکیت و احداث ساختمانها بر اساس مجوزهای قانونی هدایت کرد.
لزوم بازنگری در طرح جامع و تفصیلی کلانشهر کرج
این مسئول شهری، همچنین خواستار بازنگری در طرح جامع و تفصیلی کلانشهر کرج و ایجاد تغییراتی در تراکم های پیش بینی شده برای بلندمرتبه سازی در مناطق مختلف شهر شد و عدم انطباق این طرح با نیازهای حقیقی و شرایط موجود مرکز استان را از علل اصلی شیوع ساخت و سازهای غیر مجاز دانست. عضو پارلمان شهری کرج، وجود نزدیک به یکهزار هکتار بافت فرسوده در کرج را یادآور شد و گفت: در حالی که دولت و مدیریت شهری برای تامین منابع میلیاردها تومانی نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، نباید اجازه دهیم با تشدید ساخت و سازهای غیر مجاز بار مسئولان سنگین تر شود و شرایط از وضعیت کنونی وخیم تر گردد. قهرمانی در پایان به مسئولان استانداری البرز پیشنهاد کرد؛ با تشکیل کارگروه های تخصصی و عضویت نمایندگانی از سازمان نظام مهندسی، سازمان پدافند غیر عامل، دفتر فنی و عمرانی استانداری، معاونت شهرسازی و معماری شهرداریها و... نسبت به آسیب شنایی دقیق و ریشه یابی علل ساخت و سازهای غیر مجاز و تدوین برنامه ای هدفمند برای مقابله با آن اقدام کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود