2 آذر 1395
شماره خبر: 170201

پیشنهاد ویژه غلامرضایی برای رشد سرانه های خدماتی در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پیشنهاد ویژه غلامرضایی برای رشد سرانه های خدماتی در کرج


رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج در راستای رشد سرانه های خدماتی و تسریع در خدمت رسانی به شهروندان پیشنهاد ویژه و متفاوتی را ارائه کرد که می تواند در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد و به عنوان راهکاری برای مساعدت مالی به شهرداریها عملیاتی شود.
حجت اله غلامرضایی ادامه داد: همانطور که استحضار دارید صنعت ساختمان سازی به دنبال قرار گرفتن اقتصاد کشور در شرایط رکود و کسادی، به خواب زمستانی طولانی مدت فرو رفته و بازار خرید و فروش مسکن طی سالیان اخیر از اوضاع و احوال مناسبی برخوردار نبوده است که همین موضوع بر روند درآمدزایی شهرداریها تاثیر سوء گذاشته و دسترسی آنها به منابع مالی جهت تکمیل پروژه های عمرانی و خدماتی را با مشکلاتی مواجه ساخته است. وی افزود: در این ارتباط و با هدف خروج شهرداریها از فضای رکود پیشنهادات مختلفی به دولت محترم ارائه گردید که مهمترین آنها عبارتند از: 1) تحقق مدیریت یکپارچه شهری، 2) تهیه و ارسال لایحه درآمدهای پایدار شهرداری کلانشهرها به مجلس شورای اسلامی، 3) افزایش سهم شهرداریها از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، 4) تخصیص بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت جهت تزریق به ابرپروژه های عمرانی کلانشهرها و 5) تسهیل شرایط انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداریها به منظور تکمیل طرح های کلان و زیرساختی. شهردار سابق مهرشهر اضافه کرد: با این همه و برغم اصرار شهرداریها بر همراهی بیشتر دولتمردان به منظور غلبه بر مشکلات درآمدی، از یکسو رکود صنعت ساختمان سازی همچنان ادامه دارد و از دیگر سو، دولت نیز تن به قبول پیشنهادات ارائه شده نمی دهد و شاهدیم که برخی شهرداریهای کشور حتی از پرداخت حقوق ماهیانه کارگران خدماتی نیز عاجز مانده اند و دیر زمانی نخواهد گذشت که این بحران به دیگر شهرداریها نیز رخنه کند و فضای عمرانی را تحت الشعاع قرار دهد. عضو پارلمان محلی کرج در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: پیشنهاد بنده در شرایط حساس کنونی تکیه بیشتر به منابع و مشارکت های مردمی است؛ برای مثال همانطور که شرکت آبفا برای ایجاد شبکه های دفع فاضلاب شهری نسبت به اخذ بهاء از مشترکین خود به صورت اقساطی و اعمال آن بر قبوض آب اقدام می کند، شهرداری مرکز البرز نیز می تواند در قالب های دیگری از این مدل برای رشد سرانه های خدماتی بهره مند شود. به گفته وی، برای نمونه چنانچه ساکنین یک شهرک پرجمعیت در کرج خواستار احداث یک پارک مجهز محله ای به منظور تقویت رفاه حال ساکنین هستند اما شهرداری منطقه به دلیل کمبود اعتبار قادر به اجرای آن در کوتاه مدت نیست، می توان از طریق مذاکره با هیئت امناء یا معتمدین محله نسبت به اجرای پروژه و اعمال بهای آن در قبوض عوارض سالانه املاکِ منطقه اقدام نمود و پس از دریافت وجوه از ساکنین، آن را به حساب پیمانکار انتقال داد. غلامرضایی بیان داشت: با توجه به فشردگی و تراکم بالای جمعیت در مناطق و شهرک های کرج، بی شک استفاده از این مدل بازتاب های مثبتی را به همراه خواهد داشت؛ چرا که در درجه اول مطالبات عمرانی شهروندان در اسرع وقت تامین می شود و در ثانی، با تقسیم بهای کلی پروژه بر تعداد خانوارهای ساکن در منطقه به عددی ناچیز می رسیم که پرداخت آن از سوی شهروندان نیز با رضایتمندی همراه خواهد بود و فشار مضاعف ایجاد نمی کند. وی در پایان گفت: البته شهرداریها طبق قانون و از محل عوارض های پرداختی شهروندان بایستی نسبت به تامین سرانه های خدماتی و رفاهی اقدام نمایند و بی شک قانونگذار نیز با دریافت وجوه اضافی مخالفت خواهد کرد و این پیشنهاد در شرایطی از قابلیت اجرا برخوردار خواهد بود که توسط شورای عالی استانهای کشور و در قالب یک لایحه مدون به مجلس ارائه شود و پس از تصویب از سوی قوه مقننه، در سراسر کشور شکل اجرایی به خود گیرد و بسترساز رفع مشکلات مالی شهرداریها گردد.

منبع کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود