19 تیر 1403
شماره خبر: 307425

اتوبوس تندرو هم به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری



وقتی سخن از پیشرفت و توسعه به میان می آید، حمل و نقل به عنوان یک زیرساخت مهم و اساسی مطرح می شود. حمل و نقل عمومی یکی از زیرشاخه های مجموعه حمل و نقل به شمار می آید که به ویژه امروزه با توسعه شهرنشینی و افزایش چشمگیر و غیرقابل توقف خرید و استفاده از خودرو، اهمیت بسزایی یافته است.
در این زمینه شهرهای پرجمعیت و پرترافیک، راه علاجی جز توسعه زیرساخت های ترافیکی و تامین تجهیزات مورد نیاز برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی خود ندارند.کرج از جمله شهرهایی ست که طی سالیان متمادی با رشد گسترده جمعیت روبرو شده در حالیکه زمینه های مورد نیاز برای این رشد، همزمان ایجاد نشد و بسیاری از زیرساخت ها، از توسعه جمعیتی منطقه عقب ماندند. حمل و نقل عمومی یکی از این زیرساخت هایی است که لازم بود به توسعه ای مطلوب دست پیدا کند اما این مهم در بیشتر دوران، مورد بی مهری چه از سوی مدیریت شهری چه از سوی دولت ها قرار گرفت و در مسابقه پیشرفت با جمعیت شهر، ناکام ماند.این رویه ادامه داشت تا اینکه با سر و کار آمدن دوره ششم مدیریت شهری، این پارلمان یکی از هم و غم های اولیه خود را توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرده و خواهان روی کار آمدن مدیرانی شد که توانایی توسعه این بخش در همه زیرمجموعه ها از جمله اتوبوس، تاکسی، مترو و ... را داشته باشد.با روی کار آمدن مهرداد کیانی، روند این پیشرفت در مجموعه مدیریت شهری سرعت بیشتری گرفت به گونه ای که به واسطه تعامل دو نهاد شورا و شهرداری، اتفاقات بسیار نیکو و خوشایندی در عرصه حمل و نقل عمومی به وقوع پیوست؛ از خروج دو پروژه مهم حمل و نقل ریلی (متروه) و بزرگراه شمالی از سکون و رکود گرفته تا انعقاد خرید ناوگان جدید اتوبوسرانی تا بازسازی اتوبوس های کهنه ...ایستگاه هایی که مردم شهر سال ها از احداث آنها ناامید شده بودند، یکی یکی در مدار تکمیل و بهره برداری قرار گرفت. صحبت از خرید قطارهای جدید به میان آمد و قراردادهای خرید اتوبوس های نو و مهمتر از اینها اتوبوس تندروی شهری منعقد شد. این رخدادها به وقوع پیوست تا اینکه امروز یعنی هجدهم تیرماه 1403 هجری خورشیدی، بالاخره ساکنان کلانشهر کرج شاهد بهره برداری از یکی از طولانی ترین وعده های ادوار مدیریت شهری بودند. فاز نخست اتوبوس های تندروی شهری، امروز با حضور مسئولان، اصحاب رسانه و مردم به طول 15 کیلومتر به بهره برداری رسید تا از این پس این امکان موثر در حمل و نقل عمومی به خدمت مردم در بیاید.از امروز به بعد کسانی که قصد تردد در مسیرهای محدوده چهارراه آیت الله طالقانی تا دانشگاه خوارزمی حصارک را دارند می توانند از اتوبوس های تندروی بکارگیری شده در مسیر بی.آر.تی استفاده کنند. اقدامی که برای تحقق آن بیش از 180 میلیارد تومان هزینه شده و یکی از مهمترین ویژگی هایی که در این طرح به کار رفته، ثبت هوشمند تخلفات و مدیریت ترافیک در مسیر است.
با این وصف امید می رود با تکمیل و بهره برداری از فاز دوم طرح که در مجموع شامل 30 کیلومتر از مسیرهای داخل شهری است، قسمتی از خواسته و انتظار شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی محقق شود. طرحی که شهردار کرج وعده داده است با مساعدت و همراهی شورای اسلامی شهر، تا پایان شهریورماه امسال اجرایی می شود. امید که این خدمات و تلاش ها مقبول همشهریان گرانقدر و فرهیخته شهر کرج قرار گیرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود