15 اردیبهشت 1404
شماره خبر: 323925

سیستم رویت‌پذیری قطار برای اولین بار در مترو کرج انجام شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری



معاون بهره‌برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: تامین برق پایدار و سیستم سیگنالینگ پیشرفته، همواره از چالش‌های اصلی توسعه مترو در شهرهای بزرگ به شمار می‌رود، کرج با رویکردی خلاقانه و تکیه بر توان متخصصان داخلی، نه تنها امنیت تامین برق شبکه را تضمین کرد، بلکه با ابداع روشی کم‌هزینه و دقیق، گامی بلند در بهینه‌سازی سیستم کنترل تردد قطارهای خود برداشت.
رضا مرندی در نشست خبری جهاد تبیین، با تأکید بر اهمیت تامین برق پایدار در شبکه مترو به عنوان یک اولویت اساسی و منطبق با پروتکل‌های ایمنی، اظهار داشت: در سیستم‌های مترو، به هیچ عنوان نباید شاهد قطع برق باشیم. این موضوع نه تنها ایمنی مسافران را به خطر میاندازد، بلکه موجب اختلال جدی در خدمات‌رسانی و نارضایتی شهروندان خواهد شد.
وی در ادامه به تشریح چگونگی تامین برق مطمئن برای مترو کرج پرداخت و افزود: با خرید یک انشعاب برق ۶۳ کیلوولت در پست عظیمیه، این نیرو را از طریق کابل‌های زیرزمینی به پست بوستان جهان منتقل کردیم. در این پست، ولتاژ ۶۳ کیلوولت به ۲۰ کیلوولت تبدیل شده و سپس در تونل‌های مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد.معاون بهره‌برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به برنامه‌های آتی برای تامین برق مورد نیاز فاز دوم توسعه مترو، گفت: در نظر داریم یک انشعاب برق ۶۳ کیلوولت دیگر را از نیروگاه منتظر قائم خریداری و وارد مدار بهره‌برداری کنیم. این اقدام، پایداری شبکه برق مترو را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.مرندی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از هرگونه قطعی احتمالی برق در داخل شبکه مترو، تصریح کرد: خوشبختانه تمامی پست‌های برق موجود در شبکه مترو کرج مجهز به سیستم پشتیبان هستند. به این معنا که اگر به هر دلیلی یکی از مدارها از سرویس خارج شود، بلافاصله پست برق جایگزین وارد مدار شده و از بروز هرگونه اختلال جلوگیری می‌کند.به گفته این مسئول، از آنجایی که در حال حاضر انشعاب برق ۶۳ کیلوولت نیروگاه منتظر قائم(عج) به دلیل ارتباط با فاز دوم هنوز به مدار نیامده است، ما برای اطمینان خاطر و پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی، در ایستگاه مترو شهید سلطانی یک انشعاب برق ۲۰ کیلوولت از یک فیدر دیگر خریداری و آماده بهره‌برداری کرده‌ایم تا در صورت نیاز، از آن به عنوان منبع تغذیه جایگزین استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به موضوع استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در تامین برق مترو پرداخت و با تشریح محدودیت‌های موجود، اظهار داشت: در مقطعی از زمان، کشور ما نیز به سمت تولید برق از طریق انرژی‌های بادی حرکت کرد و سرمایه‌گذاری‌هایی در مناطق منجیل و سیستان و بلوچستان صورت گرفت. اما تجربه نشان داد کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند، عمدتاً در حاشیه اقیانوس‌ها واقع شده‌اند و پتانسیل بادی مناطق داخلی کشور، بهره وری مورد انتظار را نداشت.معاون بهره‌برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج در ادامه به سایر روش‌های تامین انرژی تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: روش دیگری که مورد توجه قرار گرفته، استفاده از انرژی زمین گرمایی بود که نمونه‌هایی از آن در مشگین شهر، استان اردبیل به اجرا درآمد.وی افزود: اما این روش نیز دارای محدودیت‌های جغرافیایی و ظرفیتی‌ست. همچنین استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق، چه از طریق نور خورشید و چه از طریق گرمای آن، نیازمند فضاهای باز وسیع است. با توجه به اینکه مترو کرج فضای باز قابل توجهی بر روی سطح زمین در اختیار ندارد که بخواهد از این نوع سیستم‌های تامین انرژی استفاده کند، به نظر می‌رسد استفاده از انرژی‌های خورشیدی در مقیاس مورد نیاز مترو، نه تنها مقرون به صرفه نیست، بلکه در هیچ کجای دیگر نیز برای تامین برق مترو مورد استفاده قرار نگرفته است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود