1 مرداد 1391
شماره خبر: 9223

بزرگترين گنبد آسمان ‌نمايي کشور در البرز به بهره برداري رسيد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 بزرگترين گنبد آسمان ‌نمايي کشور در البرز به بهره برداري رسيد

سپیدار آنلاین: آقازاده، شهردار کرج: مرکز علمي آسمان‌نما؛ سايتي علمي، آموزشي منحصر به فرد در کشور است
شهردار کرج از مرکز علمي آسمان نما و رصد خانه خواجه نصير الدين طوسي به عنوان يک سايت علمي، آموزشي منحصر به فرد در کشور ياد کرد.به گزارش خبرنگار آفرينش سيد علي آقازاده در مراسم بهره‌برداري از بزرگترين گنبد آسمان‌نما در استان البرز با بيان اين مطلب افزود: در بازديد انجام شده از اين مرکز تصميم گرفته شد که اين مجموعه به عنوان يک سايت علمي- آموزشي براي جوانان و نوجوانان، دانش آموزان و دانشجويان مورد بهره‌برداري قرار بگيرد. وي افزود: همچنين با توجه به نوع و برگزاري کلاسهاي متنوع آموزشي علم نجوم اين مرکز مي‌تواند به عنوان يک سايت کشوري نيز تلقي شود.اين مسوول تاکيد کرد: آنچه بيش از احداث اين مرکز بايد هزينه شود، مساله خريداري و نصب تجهيزات است. شهردار کرج خاطرنشان کرد: اگر بتوانيم کار تجهيزات اين مرکز را در کنار تکميل ساختمان به انجام برسانيم، قطعا اين مرکز مي‌تواند ماوايي براي دانش‌آموزان و دانشجويان کشورمان باشد. وي در ادامه با اشاره به اينکه برخي از تجهيزاتي که بايد براي اين مرکز خريداري شود با توجه به تحريم ايران با مشكل مواجه است، افزود: اميد است بتوانيم بخش اعظم تجهيزات اين مرکز را با اخذ اعتبارات کافي تهيه کنيم تا اين مرکز علمي بتواند به عنوان نگين و سايت علمي- تفرجگاهي در استان زيباي البرز بدرخشد. آقازاده خاطرنشان کرد: با وجود برخي مشکلات در امر تجهيزات، با برنامه‌ريزي هاي انجام شده اين تجهيزات تا پايان سال جاري تامين مي‌شود. وي عنوان کرد: اين مرکز در اراضي اسلام‌آباد قرار دارد و يکي از مناطق مستعد کرج به لحاظ موقعيتي و سوق‌الجيشي محسوب مي‌شود که بيش از 70 هکتار زمين در دسترس مي‌باشد. اين مسوول در ادامه افزود: با احداث پارکي مناسب در کنار پارک منطقه 8 سابق و منطقه 1 فعلي اميد است که اين مرکز بتواند مکاني تفرجگاهي و محيطي مناسب براي گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها محسوب شود.
ايجاد خلاقيت در جوانان با وجود فضاي نمايشگاهي در اين مرکز
شهردار کرج در ادامه با اشاره به ايجاد فضاي نمايشگاهي در اين مرکز افزود: اين نمايشگاه مختصري از فعاليت و کار دوستان خلاقي است که دراين مرکز برگزار شده و اين نشان‌دهنده آمادگي عموم مردم براي خلاقيتها و آموزشهايي است که جوانان و نوجوانان مي‌توانند از اين خلاقيتها بهره‌مند شوند و در نهايت در توسعه علم و اشتغال در جامعه موثر واقع شوند. وي اظهار داشت: عزم شهرداري کرج در حوزه معاونت فرهنگي در شهر جدي است و که اگر اين مراکز تجهيز شوند استعداد جوانان و نوجوانان ما بيش از پيش شکوفا خواهد شد. اين مسئول افزود: شهر کرج تشنه اينگونه فعاليتهاي فرهنگي و علمي است و با توجه به اينکه کرج به عنوان شهري دانشگاهي شناخته شده است، بايد به عنوان يک مرکز علمي در کل کشور شناخته شود. آقازاده تاکيد کرد: با توجه به رشد و پيشرفت در سطوح مختلف علمي و توجه علاقه‌مندان به آسمان، اين فضاي بيکران و قابليتهايي که شهر کرج و استان البرز دارد مي‌توانيم شاهد حضور و رصد علاقه‌مندان از استانهاي ديگر کشورمان به اين کلانشهر باشيم. شهردار کرج در پايان از فعاليتهاي شايسته حوزه معاونت فرهنگي اجتماعي و ورزشي شهر کرج و روابط عمومي اين حوزه تقدير و تشکرکرد.
تخصيص بودجه يک ميليارد توماني براي احداث بزرگترين گنبد آسمان نماي البرز
مدير فرهنگي معاونت فرهنگي اجتماعي و ورزشي شهرداري کرج گفت: گنبد آسمان‌نماي کرج در مرکز علمي آسمان‌نما و رصد خانه خواجه نصير الدين طوسي با تخصيص بودجه يک ميليارد توماني از سوي شهردار کرج به بهره‌برداري مي‌رسد. بهروز ورمحمدي دراين مراسم با بيان اين مطلب افزود: کلنگ اين مرکز علمي در سال 1380 به زمين زده شد و در سال 1385 به بهره‌برداري رسيد.وي افزود: به دليل کمبود اعتبارات لازم گنبد اين مرکز ناتمام ماند که در ارديبهشت ماه سال جاري ضمن بازديدي که شهردار کرج از اين مرکز داشت، موافقت کرد که بودجه لازم که رقمي بالغ بر يک ميليارد بوده است جهت تجهيز و تکميل اين مرکز علمي اختصاص يابد و تا زماني که لايحه بازبيني شود و بهره‌برداري جامع و کامل از اين مرکز علمي در استان البرز داشته باشيم اين گنبد به صورت موقت براي علاقه‌مندان به بهره‌برداري مي‌رسد. اين مسوول خاطرنشان کرد: مقرر شد؛ موقتا گنبدي به صورت بادي در اين مرکز به بهره‌برداري برسد تا شهروندان، کودکان و نوجوانان بتوانند تا تکميل پروژه مذکور نهايت استفاده را از اين مرکز ببرند.
بزرگترين گنبد آسمان نمايي کشور در البرز
ورمحمدي تاکيد کرد: گنبد آسمان نماي کرج به عنوان بزرگترين گنبد کشور به قطر 12 متر است که در حال حاضر طول اين گنبد 6 متر است و موقتا مورد بهره برداري قرار مي گيرد. وي اظهار داشت: اين گنبد به فرديس کرج نيز منتقل خواهد شد تا شهرونداني که در اين نقطه از شهر متمرکز هستند، بتوانند از اين امکانات بهره‌مند شوند. مدير فرهنگي معاونت فرهنگي اجتماعي و ورزشي شهرداري کرج در ادامه با اشاره به اينکه اين گنبد بزرگترين گنبد در استان البرز معرفي شده است؛ افزود: اين مرکز مجهز به دستگاه پلانتاريوم (Planetarium) است که اين دستگاه، توانايي به تصوير كشيدن قمرهاي مصنوعي، شهابها، دنباله‌دارها و نحوه حركت آنها در آسمان را براي علاقه‌مندان دارد.
برگزاري دوره‌هاي آموزشي در مرکز آسمان نماي کرج
مدير فرهنگي، هنري معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري کرج گفت: علاوه بر بزرگسالان، کودکان نيز مي‌توانند با ثبت‌نام در اين کلاسها با آسمان شب و دنياي ستارگان آشنا شوند.



ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود