9 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162014

80 درصد برندسازی شهری تحت تاثیر ساختارهای شهر و رویکردهای مدیریتی است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

80 درصد برندسازی شهری تحت تاثیر ساختارهای شهر و رویکردهای مدیریتی است


مشاور رئیس جمهور و مترجم کتاب برندینگ شهری، 80 درصد موضوع برندسازی شهری در ایران را معطوف به ساختارها و رویکردهای مدیران و 20 درصد آن را تحت تاثیر کار تخصصی و حرفه ای متخصصان دانست.
نشست تخصصی برندسازی شهرداری کرج به همت معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کرج و مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر با حضور جمعی از مسئولان شهری و مدیران مدیریت شهری ایران کوچک در سالن جلسات این دستگاه خدمات رسان برگزار شد و ضمن آن محمدرضا رستمی از اساتید به نام حوزه برندینگ شهری به تشریح جایگاه و تعریف مفاهیم برندسازی در جهان و ایران پرداخت. رستمی، با تصریح بر اینکه علت اصلی مطرح شدن موضوع برندسازی، جهانی شدن و رقابت در عرصه های مختلف بود، اذعان داشت: شهرها اصلی ترین سرمایه های مولد در دنیا شناخته می شوند و همین امر سبب شد طی 30 سال گذشته مباحث برندسازی شهری به عنوان یک موضوع حرفه ای و تخصصی در جهان مطرح و پیگیری شود. وی، موضوع برندسازی در جهان را دارای چالش های بسیار عنوان کرد و در عین حال خاطرنشان کرد: این چالش ها در ایران با توجه به کوتاه بودن عمر مدیریتی و اعمال نظر و دیدگاه های متعدد، مضاعف است. این استاد دانشگاه، سابقه طرح موضوع برندسازی شهری در ایران را به پنج سال گذشته نسبت داد و اذعان داشت: در پاسخ به طرح این پرسش که آیا در ایران ظرفیت و آمادگی برندسازی شهری وجود دارد یا نه، باید گفت هست اما این کار با توجه به ورود افراد متعدد با شناخت بسیار محدود و اندک، بسیار بسیار سخت پیش خواهد رفت. به اذعان مشاور رئیس جمهور و مترجم کتاب برندینگ شهری، 80 درصد موضوع برندسازی شهری در ایران معطوف به ساختارها و رویکردهای مدیران بازمی گردد و 20 درصد آن کار تخصصی و حرفه ای است. وی تصریح کرد: برندسازی به معنای تبلیغات و اطلاع رسانی، ساخت نماد شهری، ایجاد شعار و بسیاری از تعریفات رایجی که امروزه از آن به دست می دهند نیست بلکه اگر بخواهیم این مفهوم را بسیار خلاصه تعریف کنیم باید گفت: برند نام و نشانی است که این نام تعهدات و الزاماتی را برای ذینفعان ایجاد می کند. به طوری که همه برنامه ها و طرح ها پاسخگوی تعهدات ناشی از انتخاب این نام است. به تعبیر دیگر برندسازی یک نوع سند هویت ساز برای شهر به شمار می آید. رستمی، افزود: حداکثرسازی مشارکت اجتماعی، رضایت و وفاداری شهروندان نسبت به محیط زندگی شهری خویش از مهمترین فاکتورهایی است که در نتیجه اجرای فرایندهای مرتبط با امر برندسازی به دست می آید. وی، مشارکت اجتماعی شهروندان و دریافت منافع ملموس و شفاف از امکانات شهر را یکی از اساسی ترین عوامل جذب گردشگر دانست چنان که سرمایه گذاران و گردشگران هرگز تحت تاثیر سخنان مدیران و سیاستمداران به سمت سرمایه گذاری در یک شهر یا گردشگری در آن متمایل نمی شوند؛ بلکه آنان برداشت های خود از منطقه را تحت تاثیر نگرش شهروندان به آن به دست می آورند. به گفته رستمی، امروزه اغلب مدیران در کشور ما به دنبال جذب سرمایه گذار اقتصادی هستند حال آنکه اهمیت جذب و تاثیرگذاری سرمایه گذاران فرهنگی در جهان دارای اولویت است. این استاد حوزه برندسازی شهری چهار ویژگی و منفعت را در موضوع برندسازی شهری بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد: برند شهری باید بتواند منافع روانی و فردی همچون شادی، آرامش و سلامتی را برای تک تک شهروندان تعریف و فراهم کند. همچنین ایجاد و تعریف منافع اجتماعی نظیر امنیت، خدمات شهری، رفاه، ورزش در کنار تامین و تعریف منافع اقتصادی و فرهنگی از اهداف و پایه های برندسازی شهری محسوب می شود. این جلسه با ارائه نظرات کارشناسان و مسئولان حاضر در جلسه و بخصوص با طرح پیشنهاد شکل گیری شورای عالی برندسازی شهری کرج پیگیری شد. در نشست فوق پیشنهاد نماینده صدا و سیمای البرز برای انتخاب جشنواره لاله های به عنوان برند شهر کرج مورد استقبال تعدادی از حاضران قرار گرفت و مقرر شد معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری کرج به عنوان متولی امر در این دستگاه، مطالعات و تحقیقات مورد نیاز به منظور دستیابی به یک موضوع مشترک برای انتخاب برند شهری ایران کوچک را به انجام رساند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود