29 مهر 1403
شماره خبر: 312553

آلودگی هوا و سبک زندگی نادرست انسان ها

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت



آلودگی هوا یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت بوده و بیشترین بار بیماریهای منتسب به عوامل خطرزای محیطی را به خود اختصاص داده است.
احسان فلاحت پیشه/ آلودگی هوا پس از استعمال دخانیات، دومین عامل اصلی مرگ های ناشی از بیماریهای غیر واگیر محسوب میشود و با افزایش خطر ابتلاء به بیماریهای حاد و مزمن و مرگ در ارتباط است.هوای سالم و پاک ضروری ترین نیاز هر انسانی برای زیستن است. از اینروست که کیفیت هوائی که تنفس میکنیم از اهمیت ویژه ای برخوردار میگردد.اثرات آلودگی هوا بر سلامت بشر نه تنها به صورت کاهش کیفیت زندگی، بلکه هم چنین به صورت افزایش هزینه های سلامت بر جامعه تأثیر میگذارد. آلودگی هوا از یک سو باعث افزایش مرگ و میر میشود و از سوی دیگر باعث افزایش بیماری میگردد. بر اساس گزارش بانک جهانی بیماریهای ناشی از آلودگی هوا سالانه مبالغ هنگفتی به اقتصاد ایران خسارت وارد میکند.با توجه به رشد روز افزون ترافیک شهری و ایجاد انواع آلودگیها، بشر در معرض خطر قرار گرفته و اثرات آن در سلامت جسمانی، روانی و ضررهای اقتصادی مشهود است. مهمترین منبع آلودگی هوا خودروها هستند.
آلودگی هوا علاوه بر گیاهان سلامت جانداران دیگر را نیز تهدید می کند. وجود مواد آلاینده در هوا سبب آسیب زدن به سلول های بدن حیوانات می شود و علاوه بر آن امکان رخ دادن جهش ژنتیکی را نیز افزایش می دهد. اثرات سوء آلودگی هوا برای انسان ها و حیوانات مشابه است با این تفاوت که انسان ها قادر به حفاظت و درمان خود هستند اما حیوانات غافلند از اینکه انسان چه بلایی بر سر اکسیژن مورد نیاز آنها آورده است و بی محابا فارغ از خطرات موجود به نفس کشیدن ادامه می دهند. امروزه آمارهایی منتشر شده است که نشان می دهد آمار مرگ و میر حیوانات در اثر آلودگی هوا روبه افزایش است.
انسان نیز مانند گیاهان و حیوانات بخشی از محیط زیست به شمار می آیند. افزایش روز افزون انواع سرطان ها، آسم، برونشیت و… همگی ریشه در آلودگی هوا دارند. انسان با هر دم و بازدم حجم وسیعی از مواد ناشناخته و سمی را از طریق ریه وارد بدن خود می کند و همین امر سبب گسترش بیماری های متفاوت شده است. آلودگی هوا علاوه بر سلامت جسم بر میزان یادگیری و سلامت روان انسان ها موثر است. یکی از شرایطی که سبب افزایش عملکرد مغز می شود شرایط مطلوب محیطی است. برای داشتن بازده فکری بالا لازم است به قدر کافی اکسیژن به مغز برسد که با توجه به آلودگی هوای، سهم اکسیژن در هوای استشمام شده بسیار کم است به همین دلیل میزان یادگیری کاهش یافته است.
متاسفانه امروزه تلاش‌های زیادی در سطح جهانی، صنعتی، و دولتی برای مهار شدت آلودگی هوا انجام نمی‌گیرد و بیشتر بار مسئولیت کاهش این معضل به روی دوش شهروندان است. جلوگیری از گرمایش جهانی مهم‌ترین‌ مبحثی است که دنیای امروز برای مقابله با آن در جنگ است و البته شاهد مجموعه‌ای از نوآوری‌ها و تجربیات با هدف ایجاد گزینه‌های جایگزین و غیر مرسوم برای کاهش آلاینده‌ها هستیم. آلودگی هوا یکی از آینه‌های بزرگ سبک زندگی نادرست انسان است و چالشی که ما باید بر آن غلبه کنیم، تا فردای بهتر بسازیم. نگاه بلند مدت برای حل این مسئله مثل نهادینه شدن عادت استفاده از حمل و نقل عمومی، دور کردن کارخانه‌‌ها از فضای شهری برای همیشه، جا افتادن فرهنگ کاشت نهال و به کارگیری سبک سالم در زندگی کمک زیادی به مقابله با این مشکل می‌کند. استفاده از دستگاه تصفیه‌ی هوا و ایجاد فضای گلخانه‌ای در محیط‌های بسته و صرفه جویی در مصرف انرژی می‌توانند راهکارهای کوتاه مدت مفیدی باشند. همه ما درباره زندگی نسل آینده مسئولیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود