5 شهریور 1390
شماره خبر: 1173

بهره‌برداري از طرح‌هاي منابع طبيعي در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه ---

بهره‌برداري از طرح‌هاي منابع طبيعي در البرز

معاون منابع طبيعي و آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري البرز گفت: همزمان با هفته دولت طرح‌هاي منابع طبيعي و آبخيزداري به بهره‌برداري مي‌رسد.
اكبر نجاري با اعلام اين خبر اظهار داشت: در اين راستا و براساس تمهيدات انديشيده شده دو طرح آبخيزداري و منابع طبيعي در اين استان به بهره‌برداري خواهد رسيد.
وي ادامه داد: كنترل سيل و رسوب حوزه آبخيز واريان يكي از طرح‌هاي قابل افتتاح است كه با اعتباري بالغ بر 4ميليارد و 338 ميليون ريال از زيرحوزه‌هاي آبخيز بزرگ سد اميركبير به مساحت شش هزار و 689 هكتار است كه در بخش شمال شرقي آن واقع شده است.
اين مسئول با اشاره به اينكه اين طرح براي جلوگيري از ورود رسوبات اين حوزه‌ها به مخزن سد اميركبير اجرا مي‌شود، اظهار داشت: رودخانه‌هاي اصلي اين حوزه‌ها عمدتا از قسمت‌هاي شرقي و ارتفاعات تمام‌دار، كوه تخته، كوه مورود، كوه نسام و لته سرا سرچشمه گرفته و پس از جمع‌آوري آبراهه‌هاي كوچك و متعدد به مخزن سد منتهي مي‌شدند.
نجاري با اشاره به بالا بودن فرسايش پذيري اين بخش از آبخيز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، فعاليت‌هاي انساني مانند كاربري‌ها، جاده‌سازي و برخي علل ديگر اين فرسايش را تشديد مي‌كنند و در صورت عدم جلوگيري، موجب ورود حجم زيادي از رسوبات مذكور به سد اميركبير شده و كاهش حجم مفيد مخزن سد را در دراز مدت در پي خواهد داشت.
وي همچنين ادامه داد: طرح كنترل سيل و رسوب حوزه آبخيز ملك فاليز و كندوان از زير حوزه‌هاي سد اميركبير نيز با اعتبار 9 ميليارد و 406 ميليون ريال و مساحت 5095 هكتار آماده بهره‌برداري است كه با توجه به ورود مستقيم رسوبات ناشي از فرسايش اراضي بالادست به درياچه سد، كنترل رسوبات اين حوزه نقش عمده‌اي در جلوگيري از كاهش حجم مفيد سد خواهد داشت.



منبع : خبرگزاري فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود