26 شهریور 1392
شماره خبر: 106165

بهینه سازی انرژی زیر چتر فکرهای جوان

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

بهینه سازی انرژی زیر چتر فکرهای جوان


سومین همایش ملی سوخت، انرژی و محیط زیست امروز با حضور پژوهشگران جوان در پژوهشگاه مواد و انرژی آغاز به کار کرد تا بهینه سازی مصرف سوخت در تمامی عرصه ها به صورت تخصصی زیر چتر فکرهای جوان قرار گیرد.
سومین همایش ملی سوخت، انرژی و محیط زیست امروز با حضور پژوهشگران، محققان در عرصه انرژی و محیط زیست پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه مواد و انرژی واقع در کرج آغاز شد. این همایش ملی که به مدت دو روز با ارائه مقالات و پوسترهای تخصصی در حوزه سوخت، انرژی و محیط زیست برگزار خواهد شد در افتتاحیه خود مهمانانی همچون محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عباس کاظمی مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، دکتر جلال الدین شایگان استاد دانشگاه صنعتی شریف، علی اصغر توفیق رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی و جمعی از پژوهشگران را داشت. در طول زمانبندی انجام شده برای برگزاری این همایش 532 مقاله به دبیرخانه سومین همایش ملی سوخت، انرژی و محیط زیست ارسال شده است که از میان آنها 292 مقاله پذیرفته و 240 مقاله نیز به دلیل تکراری بودن، نگارش نامناسب، عدم رعایت اصول مقاله نویسی، عدم تناسب موضوعات با محورهای همایش و ... مردود اعلام شده است. این همایش در چهار محور منابع و سیستم های انرژی، محیط زیست، مدیریت و برنامه ریزی انرژی و سوخت طراحی شده است که برای هر بخش به ترتیب 107، 85، 50 و 50 مقاله پذیرفته و ارائه خواهد شد.
همچنین در طول برگزاری این همایش خبر تدوین دانش نامه انرژی با همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی و بنیاد دانش نامه نگاری انرژی ایران داده شد و از علاقه مندان حاضر در همایش درخواست شد برای تدوین این دانش نامه ارزشمند در زمینه انرژی با پژوهشگاه همکاری کنند. دانش نامه انرژی مجموعه ای چهار جلدی با حدود دو هزار مدخل در خصوص انرژی است.
همایش ملی سوخت باید به صورت مداوم و با هدف برگزار شود
در ابتدای این همایش علی اصغر توفیق رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ضمن خوش آمد گویی به پژوهشگران برگزاری همایش ملی سوخت و هم اندیشی محققان و پژوهشگران را در این عرصه بسیار مهم عنوان کرد و گفت: همایش سوخت و محیط زیست باید به صورت مداوم و با هدف های عالی در کشور برگزار شود. وی در ادامه با اشاره تدوین دانش نامه انرژی اظهار داشت: این دانش نامه سندی ماندگار در عرصه انرژی خواهند بود و برای اولین بار در کشور رخ خواهد داد. توفیق همچنین به پروژه های مهم در حال انجام در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی سفارش گیرنده اطلس انرژی خلیج فارس از سازمان ملل است که مراحل پایانی خود را طی می کند و امید می رود طی سه هفته آینده به سازمان ملل تحویل داده شود. طرح ملی تولید سیلیکن نیز از جمله طرح های پژوهشی مهم بود که رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: تدوین دانش فنی و احداث پایلوت 50 تنی تولید سلول های خورشیدی از سیلیس (طرح ملی تولید سیلیکن) یکی از طرح های مهم ملی کشور است که با همکاری پژوهشگاه در حال انجام است و دستاوردهای بسیاری خوبی را برای کشور به همراه دارد.
پژوهشگران به بُعد اقتصادی طرح های علمی توجه ویژه داشته باشند
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی و ارائه مقالات از ضروریات حوزه های علمی کشور است اما پژوهشگران باید علاوه بر بعد علمی به بعد اقتصادی طرح های خود نیز توجه ویژه داشته باشند. محمد مهدی نژاد نوری در ادامه توجه به کار گروهی و خرد جمعی را نیز در

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود