7 تیر 1393
شماره خبر: 124821

چرای دام در طالقان گاهی تا سه برابر ظرفیت است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

چرای دام در طالقان گاهی تا سه برابر ظرفیت است


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طالقان با اشاره به تاثیر تخریب مراتع در افزایش خطر وقوع سیلاب گفت: ورود غیرمجاز و بی رویه دام در مراتع طالقان گاهی تا سه برابر ظرفیت است که این امر خطر وقوع سیلاب را افزایش می دهد.
حامد فرضی گفت: طی سالهای گذشته عرصه های منابع طبیعی این شهرستان به علت ورود بی رویه دام آسیب دید و حتی تا سه برابر ظرفیت دام وارد مراتع شد.
وی با تاکید بر اینکه ورود دام به مراتع و چرای آنها به صورت طبیعی و متعادل برای طبیعت مضر نیست، اظهار داشت: در واقع چرای دام در مراتع سبب رشد و تکثیر دانه‌های علوفه‌ای می‌شود اما با توجه به اینکه ورود و خروج دام زمان مشخصی دارد باید به این موضوع توجه داشت. زیرا ورود زودتر از موعد و خروج دیرهنگام دام ها به مراتع آسیب جدی به گیاهان وارد می کند و دانه های علوفه ای از بین می روند. فرضی افزود: شهرستان طالقان در مجموع دارای 150 هزار هکتار عرصه است که 90 هزار هکتار از آن در اختیار منابع طبیعی قرار دارد. در مجموع 85 هزار واحد دامی هر ساله از مراتع و چراگاه‌های شهرستان که غالبا جزء مراتع درجه یک هستند، استفاده می‌کنند مشکلی در این بخش نیست اما برخی دامداران به صورت غیرمجاز دام ها ا وارد مراتع می کنند.
بیشتر تخلفات مربوط به دامی های عبوری از منطقه است
وی ادامه داد: در حال حاضر میزان مراتعی که در قالب طرح در اختیار دامداران قرار می گیرد 10 طرح مصوب است و 90 طرح هم در مراحل پایانی قرار دارند. علاوه بر این تاکنون حدود 95 درصد پروانه های صادر شده برای دامداران در قالب پروانه های شورایی بوده که در اختیار شورا قرار گرفته است. به گفته فرضی این طرح ها مرتع دار را ملزم می کند اقدامات لازم را انجام دهد تا کمترین آسیب به منابع طبیعی وارد شود. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طالقان با اشاره به تخلفات تعدادی دامداران توضیح داد: با توجه به اینکه منطقه طالقان محل عبور به سمت استانهای مازندران و سمنان است و از طرفی دامداران از سمت قزوین حرکت می کنند تا به استان مازندران برسند عمده تخلفات مربوط به این دامداران است. این دامداران در طول مسیر گاهی بین چهار یا حتی 10 روز هم در مراتع می مانند و چرای دام هایشان طی این مدت غیرمجاز و تخلف محسوب می شود.
25 قرقبان در مراتع طالقان مستقر شدند
وی گفت: برای نظارت بر این امر سال گذشته 10 قرقبان ثابت و با همکاری شوراها 15 قرقبان افتخاری در مراتع مستقر کردیم که این قرقبانان به محض ورود دام از هر کدام از گردنه ها به یکدیگر گزارش می دهند تا از ورود دام غیرمجاز ممانعت کنند. این مسئول افزود: بیشتر تخلفات دام در منطقه بالاطالقان که جزء مناطق سبز و دارای مراتع درجه یک و دو است صورت می گیرد. فرضی همچنین از مقابله با چرای بی‌رویه دام در مراتع این شهرستان خبر داد و گفت: منابع طبیعی شهرستان طالقان برای جلوگیری از افزایش خسارت و آسیب به مراتع طرح جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در مراتع این شهرستان را با جدیت پیگیری می‌کند و سال گذشته برای تقویت پوشش گیاهی 270 هکتار از عرصه ها بذرپاشی شد.
ارجاع 59 پرونده چرای غیرمجاز به مراجع قضایی طی دو سال
به گفته این مسئول سال گذشته 44 پرونده تخلف چرای غیرمجاز و در دو ماهه امسال نیز 15 پرونده برای رسیدگی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است. فرضی با بیان اینکه ورود دام باید متناسب با ظرفیت مراتع باشد، یادآور شد: با تعلیف دام از مرتع و از بین برن پوشش گیاهی، زمین لخت و مستعد فرسایش می شود که این امر خطر وقوع سیلاب را می افزاید. تمونه آن سیلاب سال 91 در روستای حسنجون است که در بارش باران در زمانی کوتاه سبب وقوع سیلاب شد.


منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود