23 شهریور 1393
شماره خبر: 129217

اقتصاد مقاومتی آسیب پذیری در نظام اقتصادی را کاهش می دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

اقتصاد مقاومتی آسیب پذیری در نظام اقتصادی را کاهش می دهد


معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی آسیب پذیری در نظام اقتصادی را کاهش می دهد و البرز مستعد عملیاتی سازی بخش عمده راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.
مجید قاسمی در همایش علمی تخصصی "تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی" که پیش از ظهر امروز شنبه با حضور استاندار البرز و مدیران دستگاه های اجرایی در دانشگاه آزاد کرج برگزار شد، با اشاره به اقتصاد مقاومتی و توسعه آن اظهار داشت: مظهر مقاومت در اقتصاد مقاومتی درختی است که در مقابل طوفان و بحران ایستادگی کرده و ثبات خود را حفظ می کند؛ گفت: اقتصاد مقاومتی میزان آسیب پذیری در نظام اقتصادی را کاهش می دهد.
سرفصل های اقتصاد مقاومتی بر اساس نیازهای کشور الگوسازی شده است
معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بندهای اقتصاد مقاومتی بر اساس نیازها و سیاست های کشور پایه ریزی شده و الگویی بومی است. قاسمی به بیماری هلندی موجود در اقتصاد کشور اشاره و بیان کرد: بیماری هلندی در اقتصاد مبتنی بر درآمدهای ناشی از اکتشافات نفت و گاز است. وی افزود: تصور می کنیم با تضعیف پول ملی می توانیم این بیماری را رفع کنیم در حالی که در این صورت این بیماری را تشدید کرده و صنعت داخلی دچار مشکل می شود. وی تاکید کرد: اصلاح نظام مدیریت و کاهش نقش دولت، موجب موفقیت هرچه بیشتر می شود. قاسمی اضافه کرد: ایران در سال 2013 در میان 189 کشور جهان، رتبه 152 را دارا بود در حالی که در سال های اخیر بیشترین میزان واردات ارز را داشت که باید بررسی شود چرا به این مشکل دچار شده است.
شناخت دقیق ظرفیت های اقتصادی، تولیدی و حمایت ویژه ، راهبرد اجرای اقتصاد مقاومتی
قاسمی تاکید کرد: مهمترین مسئله در اقتصاد مقاومتی شناخت دقیق از ظرفیت های اقتصادی، تولید و حمایت از آن ها و صرفه جویی در هزینه های عمومی است. معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تمام بخش نظام مالی کشور باید اصلاح و تقویت شود بیان کرد: اقدامات خوبی در بخش تقویت سرمایه بانک ها، شفاف و روان سازی نظارت در بازار و تاکید بر فعالیت های دانش بنیان در دستور کار قرار دارد. وی افزود: استفاده از بانکداری اسلامی بدون ربا از مصادیق این امر است و کشورهای اروپایی این روش را مورد استفاده قرار داده و موفق نیز بوده اند. وی تصریح کرد: در بسته دولت 177 رویکرد باید اعلام شود که 137 مورد ارتباط مستقیم با اقتصاد مقاومتی دارد که باید آن ها را مد نظر قرار دهیم زیرا در صورتی که در تشخیص دچار اشتباه شویم قطع به یقین در تجویز نیز اشتباه می کنیم.
از حضور مردم در صحنه اجرای عملیات اقتصاد مقاومتی استفاده شود
وی افزود: باید از حضور مردم در اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم چراکه هرکجا از حضور مردم در صحنه استفاده شد موفق عمل کردیم. قاسمی گفت: از ویژگی های اقتصاد مقاومتی پویایی و انعطاف پذیری است که با توجه به آن در البرز می توان شاهد توانمندی های بخش های مختلف صنعت و کشاورزی در این استان باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود