22 شهریور 1393
شماره خبر: 129194

برنامه های اقتصاد مقاومتی را نباید با سیاست های دیگر اشتباه گرفت

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

برنامه های اقتصاد مقاومتی را نباید با سیاست های دیگر اشتباه گرفت


معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نقش موثر اقتصاد مقاومتی در امور کشور گفت: برنامه های این نوع اقتصاد را نباید با سیاست های دیگر اشتباه گرفت.
'مجید قاسمی در همایش علمی تخصصی اقتصاد مقاومتی استان البرز که در دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد، افزود: برخی، سیاست های این اقتصاد را به عنوان سیاست های ریاضتی قلمداد می کنند که این امر با هدف اصلی درمغایرت است. وی، اقتصاد مقاومتی را دارای رویکرد جهادی، درون زا و برونگرا خواند و ادامه داد: سیاست های ریاضتی بدان معناست که درها را در بحث اقتصادی ببندیم و قناعت و کاهش مصرف و حتی جیره بندی را در پیش گیریم. قاسمی خاطرنشان کرد: چگونگی شکل گیری اقتصاد مقاومتی طراحی و نهایی شدن آن بیش از دوسال طول کشید و دراین مدت صاحبنظران و اندیشمندان بسیاری مورد مشورت قرار گرفتند. این مسوول گفت : تمام دستگاههای اجرایی درشکل گیری این موضوع مهم نقش داشتند و این امر با نظارت مقام معظم رهبری بصورت جامع و کامل بررسی شد. وی یادآورشد: انتخاب کلمه مقاومت ، جامع ترین کلمه بود که از بین کلمات اقتصاد تاب آوری ، ریاضتی و پایداری انتخاب شده است . قاسمی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در برابر بحران ها توانمندی ویژه ای دارد، گفت: برخورداری از قدرت دستیابی به تعادل از ویژگی های منحصر به فرد آن است یعنی اگر تعادل اقتصادی به هم بخورد به راحتی به حالت اولیه برمی گردد . وی در ادامه سخنان خود از حفظ ماهیت و هویت اقتصادی، اصلاح مدیریت و نظام اداری ، اصلاح زمینه فعالیت دست اندرکاران اقتصادی ، توجه به محصولات ساخت داخل و تاکید بر فعالیت های دانش بنیان از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی نام برد. قاسمی اضافه کرد: اینکه استان ها بویژه البرز در بحث های صادرات غیرنفتی و اقتصاد دانش بنیان چه نقشی دارند از جمله موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرارگیرد . وی، همچنین مشارکت مردم ، تقویت نهادهای مدنی، تقویت توانمندی و بازدهی نیروی کار، استفاده از حداکثر ظرفتی های تولیدی را از دیگر محورهای اقتصاد مقاومتی برشمرد. قاسمی با اشاره به اینکه آمارها در برنامه چهارم توسعه واقعی نیست، افزود: برای خروج از رکود باید درظرفیت تولید فعالانه عمل کرد و توانمندی این بخش را افزایش داد . وی با تاکید بر استفاده بیش از پیش از ظرفیتهای مردمی گفت: هرجا که مردم حضور پیدا کرده اند، امور با موفقیت پیش رفته است.
بی تدبیری اقتصاد کشور را به این مرحله رساند
معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با جدی خواند بحث تحریم گفت: مشکلات اقتصادی را نباید گردن تحریم انداخت بلکه بی تدبیری اقتصاد کشور را به این مرحله رسانده است. قاسمی افزود: سیاست های پولی در هشت سال گذشته مخرب ترین سیاست برای کشور بوده که در پی آن اقتصاد نیز تخریب شده است .
وی تاکید کرد: دولت 'تدبیرو امید' را در پیشبرد اهدافش باید یاری کرد. این مسوول با بیان اینکه دردولت های قبلی امکان حرف زدن و انتقاد وجود نداشت، افزود: دردولت فعلی می توان انتقادات را مطرح کرد. وی با تاکید براینکه از دولت انتظارمی رود تا صندوق توسعه ملی را تقویت کند ادامه داد: سیاست های اقتصاد مقاومتی درمانگر است اگر دولت با تعهد عمل کند. در همایش علمی تخصصی اقتصاد مقاومتی استان البرز که عضو کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رییس کمیته نخبگان اقوام و خرده فرهنگ های کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاندارالبرزحضورداشتند در زمینه تبیین راهبردها و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی ، ساختار مولفه های اقتصاد مقاومتی و تبیین ارتباط سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بحث و تبادل نظر شد. این همایش یک روزه نیز با حضور بیش از 300 تن از اساتید دانشگاه ، کارشناسان امور اقتصادی ، مسوولان استانی و کشوری و دانشجویان برگزارشد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود