25 شهریور 1393
شماره خبر: 129373

ایران در راه نفوذ به بازارهای جهانی مواد غذایی حلال

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

ایران در راه نفوذ به بازارهای جهانی مواد غذایی حلال


عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز گفت:جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ به بازارهای جهانی صادرات مواد غذایی حلال بستر سازی می کند.
محمد باقر رضوی تقوی در بازدید جمعی از کارشناسان صنایع غذایی بیش از ده کشور جهان از خط تولید کارخانه "صنایع غذایی برتر آتی" افزود: بخش خصوصی در پی آن است که با برنامه ریزی اصولی و رعایت مقررات، ضوابط و استانداردهای تعیین شده محصولات غذایی با برند حلال را در سطح وسیع تولید و به کشورهای متقاضی صادر کند. وی اظهار کرد:تاکنون دو همایش بین المللی استاندارد سازی و تجاری سازی محصولات غذایی حلال به ترتیب در تایلند وایران برگزار شده است. وی افزود:صنایع غذایی ایران گام های نخست برای گسترش صادرات مواد غذایی حلال را برداشته است. رضوی ادامه داد: با توجه به این مهم که یک کشور اسلامی هستیم لذا می توانیم در بازار جهانی صنایع غذایی حلال حضوری فعال داشته باشیم. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز گفت:هم اکنون برخی از کشورهای غیرمسلمان از جمله آمریکا در بازار صادرات محصولات غذایی حلال حضوری فعال دارند بنا براین جمهوری اسلامی ایران که در جهان به عنوان یک نظام اسلامی مطرح است می تواند در آینده نقش بسیار فعالی در این راستا داشته باشد.
راه اندازی مرکز محصولات غذایی حلال
سرپرست پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران نیز در جریان این بازدید گفت:هدف این است تا از نظرات و دیدگاههای متفاوت کارشناسان مواد غذایی حلال کشورهای مختلف بهره مند شویم. "مجید جوانمرد" افزود:یکی از اقدامات مهم ،کارهای مقدماتی برای احداث و راه اندازی مرکز محصولات غذایی حلال در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران است. وی ادامه داد:این مرکز قرار است در زمینه های فن آوری تشخیص،فرآوری،تولید وبسته بندی مواد غذایی حلال فعالیت نماید. وی خاطرنشان کرد:نتایج تحقیقات و پژوهشها در این مرکز به سازمانهای متولی از جمله سازمان ملی استاندارد و بهداشت و درمان ارایه خواهد شد تا مجوزهای لازم جهت تولید و صادرات این محصولات انجام شود. وی اظهار کرد:در مرکز محصولات غذایی حلال ایران با ایجاد آزمایشگاههای تخصصی ، تشخیص مواد غذایی حلال وغیر حلال و افزودنی های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. جوانمرد با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر سهم زیادی از صادرات مواد غذایی حلال را نداریم گفت: چشم انداز ما این است که با انجام این اقدامات بتوانیم سهم بزرگی از بازار جهانی را در زمینه صنایع غذایی حلال بدست آوریم. سرپرست پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران افزود:حضور در بازارهای جهانی مستلزم شناخت استانداردهای غذای حلال ،فرایندهای تولید و آشنای با تکنولوژی های روز است.
استاد دانشگاه تگزاس : نگاه ایرانیان به غذایی حلال باید جهانی شود
محقق و رییس بخش تحقیقات و توسعه پروتیین های غذایی دانشگاه تگزاس آمریکا گفت:ایران دارای دانشمندان توانا در زمینه غذایی حلال است وبرای گسترش صادرات محصولات غذایی حلال باید نگاه جهانی داشته باشد. 'میان ندیم ریاض ' افزود:ایران نیازمند آشنایی و بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا برای توسعه و گسترش تولید و صادرات محصولات غذایی حلال است. وی ،همچنین محصولات باغی و کشاورزی را بسیارمرغوب پر طرفدار در امریکا عنوان کرد و گفت: محصولات باغی مختلف از جمله گردو ، پسته و بادام ایران در این کشور تقاضای زیادی وجود دارد. وی ادامه داد: باید گفت که آمریکا بازار خوبی برای خرید این محصولات ایرانی دارد لیکن صادرات آنها به آمریکا نیازمند بستر سازی است .
ریاض گفت : برای معرفی محصولات کشاورزی و باغی ایران به جهان باید اقدامات بیشتری انجام شود از جمله بکار گیری فناوری برای فرآوری و بسته بندی این محصولات ضروری است. این محقق اظهار کرد: همچنین ایران به لحاظ پرورش نخبگان علمی و دانشمندان در جهان جایگاه خوبی دارد و درصورت تامین امکانات فنی و علمی مورد نیاز ، آنان می توانند گام های بلند تر علمی بردارند. بازدید از صنایع غذایی البرز درپی برگزاری دومین همایش بین المللی استاندارد سازی و تجاری سازی محصولات غذایی حلال با حضور 10 کشور امریکا و فلیپین،امارات متحده عربی ، چین ،تایلند، هند،اندونزی،سودان، سریلانکا وکمورس صورت گرفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود