21 آبان 1393
شماره خبر: 131647

دریافت سود ۳۰ درصدی بانک‌ها از واحد‌های تولیدی

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

دریافت سود ۳۰ درصدی بانک‌ها از واحد‌های تولیدی


رئیس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: در حالی که بانک مرکزی نرخ سود برای سرمایه در حال گردش را ۲۱ درصد اعلام کرده است اما متاسفانه بسیاری از بانک‌ها در قبال ارائه تسهیلات به این بخش بیش از ۳۰ درصد سود دریافت می‌کنند.
حسین طوسی اظهار کرد: صنعت کشور از جمله استان البرز با معضلات زیادی روبه‌رو است که مهم‌ترین آن‌ها کمبود نقدینگی و عدم ارائه تسهسیلات بانکی به واحد‌ها است.
وی با بیان اینکه در صورتی که اگر نقدینگی و سرمایه در حال گردش در اختیار واحد‌های تولیدی نباشد نمی توانند تولید داشته باشند، افزود: با توجه به تورم موجود در کشور و تغییر ارزش پول ملی، قدرت خرید و نقدینگی واحد‌های تولیدی حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است. رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه با کاهش ظرفیت تولید واحد‌های صنعتی هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند و یک شرکت با کاهش تولید به حوزه ضرر و زیان وارد می‌شود، بیان کرد: این عامل سبب کاهش اشتغال و یا حتی تعطیلی واحد‌های تولیدی می‌شود. طوسی خاطرنشان کرد: رفع مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی باید مورد توجه قرار بگیرد تا ظرفیت تولید‌ واحدها با وجود اعتبار دانش فنی و صرف وقت به حد متعارف خود بازگردد.وی با اشاره به وجود برخی مشکلات تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی و ارائه تسهیلات بانکی، تصریح کرد: در حالی که بانک مرکزی نرخ سود برای سرمایه در حال گردش را 21 درصد اعلام کرده است اما متاسفانه بسیاری از بانک‌ها در قبال ارائه تسهیلات به این بخش بیش از 30 درصد سود دریافت می‌کنند. رئیس اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل معوقات اقساط تسهیلات بانکی که در سال‌های گذشته دریافت کرده‌اند روبه‌رو هستند، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی کشور در رکود و تورم، تولید کنندگان با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند به همین منظور عدم ارائه تسهیلات بانکی به واحد‌های بدهکار سبب شده هیچ‌گونه تسهیلات و منابعی در اختیار آن‌ها قرار نگیرد. طوسی با اشاره به اینکه عدم دسترسی واحد‌های کوچک و متوسط به بازار سرمایه و بورس سبب شده با به‌وجود آمدن مشکلات، تولید با کاهش روبه‌رو شود، بیان کرد: تا به امروز اقدام خاصی در رابطه با بهبود این امر صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه مشکل ناشی از تحریم‌های خارجی صادرات را با مشکل روبه‌رو کرده است، تصریح کرد: به دلیل هزینه‌های بالای تولید، صنعت و بخش تولید کشور نمی‌توانند وارد بازار جهانی شوند. رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: یکی دیگر از مشکلات واحد‌های تولیدی ورود بی‌رویه و حساب نشده، کاهش تعرفه‌ها و عدم رعایت نظام تعرفه است که زمینه فعالیت برای تولیدکنندگان را بسیار دشوار کرده است. طوسی با بیان اینکه اتاق بازرگانی البرز درصدد است برای محصولات داخلی بازار هدف پیدا کند، خاطرنشان کرد: برقراری با کشورهای خارجی و هیئت‌های تجاری متشکل از بازرگانان، تولیدکنندگان و روسای اتاق بازرگانی به منظور بازدید از صنایع و امکانات تولیدی استان در حال اجرا است. وی افزود: سست شدن زنجیر تحریم سبب شده استقبال خوبی از بخش صنعت کشور و استان البرز از سوی کشور‌های خارجی از جمله کشور‌های اروپایی صورت بگیرد.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود