21 دی 1393
شماره خبر: 135393

چین همچنان بزرگترین بازار صادراتی ایران

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

چین همچنان بزرگترین بازار صادراتی ایران


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به رشد 18 درصدی صادرات گفت: چین با اختصاص 26 درصد از صادرات غیر نفتی ایران، همچنان اولین و جدی‌ترین بازار هدف صادرات غیرنفتی ایران است.
ولی‌الله افخمی‌راد - رییس سازمان توسعه تجارت در مراسم تقدیر از تولیدکنندگان و صارکنندگان نمونه استان البرز اظهارکرد: در 9 ماهه امسال مجموع صادرات غیرنفتی ایران با احتساب میعانات 35 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد رشد داشته است. وی خاطر نشان کرد: از مجموع این صادرات 6.6 میلیارد دلار به چین،2.7 میلیارد دلار به امارات و دو میلیارد دلار به افغانستان اختصاص داشته است. افخمی‌راد افزود: البته صادرات انجام شده تنها به کشورهای مذکور محدود نمی‌شود و طی این مدت ایران به کشورهای هند، ترکیه و ترکمنستان نیز صادرات داشته است. این مسئول اظهار کرد: طی 9 ماهه امسال 26 درصد از صادرات غیر نفتی ایران به چین بوده و می‌توان گفت این کشور اولین و جدی‌ترین بازار هدف صادرات غیرنفتی ایران است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود به میزان واردات ایران در 9 ماه گذشته هم اشاره کرد و گفت: طی این مدت در مجموع 38.4 میلیارد دلار به کشور واردات داشته‌ایم که بیشتر این واردات به محصولاتی از قبیل گندم، ذرت ،سویا و برخی کالاهای دیگر مربوط می‌شود.
عمده واردات ایران از امارات
وی ادامه داد: عمده واردات ایران از امارات بوده است؛ به طوری که 9.2 میلیارد دلار از حجم واردات صورت گرفته از کشور امارات بوده است. رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بعد از امارات، چین دومین کشوری است که بیشترین حجم کالاهای وارداتی به ایران را داشته است.
رشد 18 درصدی صادرات غیر نفتی رضایت‌بخش نیست
این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش شدید غیر نفت، صادرات غیرنفتی باید در برنامه‌های توسعه‌ای کشورو اسناد بالادستی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. افخمی‌راد تاکید کرد: بدون شک برای خروج از رکود فعلی و برای تحقق اقتصاد مقاومتی راه دیگری جز تقویت بخش صادرات نداریم. وی یادآورشد: رشد 18 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به هیچ وجه رضایت بخش نیست و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی افزایش یابد.
تدوین بودجه بر اساس درآمدهای نفتی اشتباه است
این مسئول اضاقه کرد: در شرایط کنونی تدوین بودجه کشور بر اساس درآمدهای نفتی اشتباه است و بدون شک کشور را با مشکل مواجه می‌کند. معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت:‌ بدون شک مشکلات اقتصادی دولت بدون افزایش میزان صادرات حل نخواهد شد؛ چراکه صادرات نیاز اصلی جامعه و برطرف کننده بسیاری از مشکلات است. وی اظهار کرد: افزایش صادرات غیر نفتی ایران نیازمند برنامه‌ریزی اساسی، عزمی ملی و نگاه ویژه مسئولان به این حوزه است. افخمی راد دربخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت‌های استان البرز در حوزه صنعت اشاره کرد و افزود: استان البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت و داشتن نیروی انسانی فراوان می‌تواند نقش بسزایی در افزایش تولید و توسعه بخش اقتصادی کشور داشته باشد.
ظرفیت ایجاد شهرک‌های صنعتی هزار هکتاری در البرز
این مقام مسئول تاکید کرد: باید فضا و شرایط فعالیت بی‌دغدغه صنعتگران و صاحبان واحدهای تولیدی در البرز و سایر استان‌های کشور مهیا شود. وی ادامه داد: البرز مزیت‌های بالقوه‌ای دارد که از میان آنها می‌توان به وجود زمین‌های خالی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی هزار هکتاری تا مرز استان قزوین اشاره کرد. افخمی‌راد گفت: باید شرایط را برای توسعه فعالیت‌های صنعتی در این استان فراهم کنیم و از درگیری سرمایه‌گذاران این بخش با بروکراسی‌های ادارای بکاهیم.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود