13 بهمن 1393
شماره خبر: 136885

تخم‌مرغ "اس پی اف" در موسسه رازی تولید می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

تخم‌مرغ "اس پی اف" در موسسه رازی تولید می‌شود


قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه تخم‌مرغ" اس پی اف "جدیدترین تولید این موسسه است، گفت: این محصول در جلوگیری از بیماری طیور کاربرد فراوانی دارد.
همایون مهروانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در محل موسسه تحقیقات و سرم‌سازی برگزار شد، با بیان اینکه این موسسه در تاریخ 90 ساله خود خدمات ارزنده‌ای در جهت بهداشت انسان و حفظ سرمایه دامی انجام داده‌ است، اظهار داشت: این موسسه سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است. وی با اشاره به اینکه بیماری فلج اطفال در سنوات گذشته خسارات بسیاری را به کشو وارد کرده است، افزود: با تولید واکسن فلج اطفال در کشور به همت این موسسه از سال 81 تا کنون هیچ بیماری در این امر گزارش نشده است. معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سر‌م‌سازی رازی تا کنون با تولید واکسن دامی سبب حفظ سرمایه‌ مالی کشور شده است. مهروانی با بیان اینکه موسسه رازی 12 نوع واکسن انسانی، 20 واکسن دامی و 14واکسن طیور تولید کرده است، تصریح کرد: واکسن "گامبورو "و "mmr" از جمله دستاوردهای این موسسه بعد از انقلاب است. وی با اشاره به جدیدترین تولیدات موسسه رازی، گفت: تخم‌مرغ" اس پی اف"جدیدترین تولید این موسسه است که در جلوگیری از بیماری طیور کاربرد دارد. قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: این محصول هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد و بعد از گذراندن این دوره تولید آن صورت می‌گیرد. مهروانی با تاکید بر اینکه میزان تولید واکسن پزشکی در سال 92، 20 میلیون و 40 هزار دز بوده است، خاطرنشان کرد: این آمار در سال جاری بیش از 20 میلیون دز است. معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی با بیان اینکه میزان تولید واکسن مصرف دام و طیور به ترتیب 311 میلیون و 16 هزار دز و 2 میلیارد و 388 میلیون دز در سال 92 بوده است، گفت: این آمار در سال 93 در بخش طیور 2 میلیارد و 700 میلیون دز شده است. وی با بیان اینکه میزان تولید این موسسه قبل از انقلاب بسیار کم بوده است، تصریح کرد: 60 هزار آمپول مارگزیدگی و 70 هزار آمپول عقرب‌گزیدگی از تولیدات این موسسه در سال است. مهروانی با تاکید بر اینکه در بخش صادرات آمپول‌های مارگزیدگی و عقرب‌زدگی به کشورهای منطقه به خوبی عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: کشورهای بی‌شماری نظیر پاکستان، عراق و ارمنستان از جمله کشورهایی هستند که نسبت به جذب تکنولوژی این آمپول‌ها اقدام کرده‌اند. معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی با بیان اینکه با ورود دام‌های قاچاق به کشور ویروس‌های دامی نیز به کشور ورود پیدا می‌کنند، اظهار داشت: موسسه رازی با تولید واکسن، خسارت ناشی از این بیماری‌ها را مهار کرده است. قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر اینکه در اوایل سال جاری با ورود ویروس لمپی‌اسکین در کشور رو‌به رو بودیم، تصریح کرد: این بیماری توسط واکسن تولیدی موسسه رازی در کشور مهار شده است. وی با اشاره به اینکه در بحث تولید کمی با استانداردهای جهانی فاصله داریم، خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در جهت استاندارد‌های GMP قدم بر می‌دارد. وی با تاکید براینکه بیش از 70 درصد استانداردهای جهانی در این موسسه اعمال شده است، گفت: قبل از انقلاب اسلامی بحث GMP مطرح نبوده است.
مهروانی با اشاره به تولیدات جدید موسسه رازی در بخش واکسن انسانی، بیان کرد: تولید آزمایشی واکسن IPV در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد. قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر اینکه تولید واکسن پنتاوالان در دست اقدام است، تصریح کرد: واکسن تترا‌والان در مرحله تولید قرار دارد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود