7 مهر 1394
شماره خبر: 149973

پیشگیری از سرایت بیماری طاعون نشخوارکنندگان به دام های اهلی البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

پیشگیری از سرایت بیماری طاعون نشخوارکنندگان به دام های اهلی البرز


مدیرکل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد: با انجام اقدامات کنترلی از شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به دام های اهلی این استان جلوگیری شده است.
طبق گزارش اداره کل دامپزشکی استان البرز حدود 76 راس کل و بز وحشی طی روز های اخیر در ارتفاعات شهرستان طالقان این استان براثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان تلف شدند.
دکتر علی اصغر شریفی افزود: تاکنون 80 هزار راس دام کوچک اعم از گوسفند وبز عشایر و روستاییان علیه بیماری طاعون نشخوارگنندگان در محدوده کانون بحران واکسینه شده اند. وی اظهار داشت:در اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری ppr (طاعون نشخوار کنندگان) تا امروز/سه شنبه تیم های عملیاتی این اداره کل در مناطق صعب العبور شهرستان طالقان و آزادبر کرج این میزان واکسیناسیون را انجام داده و عملیات تکمیلی واکسیناسیون همچنان ادامه دارد. وی به صدور اطلاعیه شماره سه درخصوص کنترل این بیماری اشاره کرد و اظهار داشت: پیرو اطلاعیه های شماره یک و دو این اداره کل به عنوان تنها مرجع گزارش دهنده از وضعیت عملکرد و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز است. شریفی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری سایر دستگاه های دولتی و نهادهای مردمی و حضور به موقع کارشناسان اداره کل دامپزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در منطقه کانون بیماری، این بیماری قبل از سرایت به دام های اهلی ، کنترل شد. وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در گله های دامی استان نداشته ایم. این مسوول همچنین به نقل از رئیس اداره محیط زیست شهرستان طالقان گفت: تعداد تلفات بیماری طاعون نشخوار کنندگان در کل و بز کوهی در این شهرستان به بیش از 70 رأس رسیده است. وی اضافه کرد: حیوانات تحت مراقبت در حیات وحش به دلیل مواجهه کمتر با عوامل بیماری زا ، از ایمنی پائین تری در مقابل بیماری های مختلف برخوردار بوده و زودتر دچار بیماری و تلفات می شوند. شریفی در پایان ضمن قدردانی از عملکرد محیط بانان محیط زیست بدلیل همکاری گسترده در شناسایی و امحاء لاشه های کل و بز بیمار در منطقه گفت: این همکاری بین بخشی بدلیل مدیریت خوب ستاد بحران و فرمانداری طالقان و سایر دستگاههای محلی به سرانجام رسید. وی افزود: این اداره کل آمادگی دارد همکاری های لازم در چارچوب قوانین سازمان دامپزشکی کشور را در این زمینه با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و سایر دستگاههای ذیربط داشته باشد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود