26 مهر 1394
شماره خبر: 151211

تحریم ها، عامل پیشرفت دانش هوایی کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

تحریم ها، عامل پیشرفت دانش هوایی کشور


تحریم ها با وجود لطمه هایی که به صنعت هوا فضای کشور وارد کرد اما باعث پیشرفت هایی نیز در زمینه تحقیق و پژوهش در این عرصه شده و به نحوی که به گفته مسعود قاسمی، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، تحریم ها سبب شد تا ..
نیروهای داخلی دانش تامین قطعات هواپیما و تعمیرآن را کسب کنند و حال با توجه به توافقات اخیر هسته ای کشور، شرکت های خارجی هواپیمایی اروپایی و امریکایی برای تامین و همکاری قطعات ناوگان هوایی کشور اعلام آمادگی کرده اند. با اشاره به صدمات تحریم ها به بدنه صنعت هوایی کشور گفت: تامین قطعات هواپیمایی یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه هوا و فضا بوده که از حدود 227 هواپیمای در ناوگان هوایی کشور حدود 48 هواپیما زمینگیر بوده و تنها 177 هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال هستند. وی با تاکید بر اینکه به دلیل نبود سرویس دهی شرکت های هواپیمایی خارجی بسیاری از قطعات ناوگان هوایی قابل تعویض یا تعمیر نبوده، افزود: حتی در زمینه تعمیرات اساسی هواپیما ها (اورهال) که نیاز به ارسال به خارج از کشور داشته اند نیز ناوگان هوایی ایران با مشکلات متعددی مواجه بود و بسیاری از شرکت های خارجی از سرویس دهی به ایران ممانعت می کردند.
همکاری مشترک برای راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری قطعات هواپیمایی
"مسعود قاسمی" نایب رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران همچنین با تاکید بر اینکه همکاری مشترک برای راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری قطعات هواپیمایی با هدف انتقال دانش فنی در دستور کا قرار گرفته خاطرنشان کرد: بستر راه اندازی این طرح آغاز شده و به محض آنکه تحریم ها به صورت رسمی برداشته شود فاز عملیاتی پروژه آغاز خواهد شد. وی افزود: این پروژه علاوه بر راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری به خرید هواپیما و تامین قطعات نیز مربوطه می شود تا نیازهای داخلی کشور در حوزه صنایع هوایی با انتقال فناوری بر طرف شود. قاسمی با اشاره به اینکه ایران دانش ساخت هواپیمای کوچک و دونفره را در اختیار دارد گفت: در زمینه ساخت هواپیما،علاوه بر کسب دانش فنی باید بحث تجاری و توجیه اقتصادی طرح نیز در نظر گرفته شود زیرا هواپیمایی باید تولید شود که بتواند با قیمت و کیفیت نمونه های خارجی برابری کند. براین اساس در بحث انتقال فناوری در هواپیما های پهن پیکر، بهترین روش آن است که با شرکت های مطرح تولید کننده هواپیما برای ایجاد خط تولید در ایران وارد مذاکره شویم. نایب رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران اظهار کرد: این موضوع باعث می شود نه تنها در تامین نیاز شرکت های داخلی حرکت کرده و به مرور تولیدات داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کنیم بلکه به بومی سازی این صنعت نیز می توانیم دست یابیم. وی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی بزرگ برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند، گفت: این شرکت ها نمی خواهند بازار ایران را از دست بدهند چرا که آنها می توانند برای 15 سال آینده، ناوگان هوایی ایران نیازمند 500 هواپیما و قطعات است . در این زمینه مانیز نباید امتیاز از دست دهیم و با مشارکت می توانیم بخشی از این نیازمندی را در داخل کشور تولید کنیم. قاسمی تصریح کرد: توافقات انتقال با شرکت های هواپیمایی مطرح آماده است و با انجام کامل توافقات و رفع تحریم ها، ورود شرکت های خارجی به ایران در زمینه تولید و تامین قطعات با هدف انتقال فناوری عملیاتی می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود