27 آبان 1394
شماره خبر: 153101

13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی البرز زیر کشت گندم و جو قرار گرفته است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی البرز زیر کشت گندم و جو قرار گرفته است


مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز گفت: از ابتدای فصل زراعی در سال جاری تاکنون، 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش محصول گندم وجو قرار گرفته است.
علی حیدری با اشاره به اینکه عملیات کشت گندم و جو از 10 مهرماه سال جاری آغاز شده، افزود: از این میزان هفت هزار هکتار به کشت گندم و شش هزار هکتار به کشت جو اختصاص دارد. وی اظهار داشت: کشت این دو محصول تا 15 آذرماه ادامه خواهد داشت و پیش بینی می شود میزان کشت گندم به 11 هزار هکتار و جو به هشت هزار هکتار برسد. وی گفت: برای کشت این دو محصول حدود 900 تن بذر اصلاح شده گندم و 500 تن بذر جو در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که بذور گندم شامل پنج رقم جدید همچون پیشگام، سیروان، سیوند و پیشتاز بوده و بذور جو شامل ارقام یوسف، بهمن، نصرت و ریحان صفر3 بوده است. حیدری به بحث بیمه اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود: بیمه کردن این اراضی از سوی بهره برداران اجباری نیست ولی کشاورزانی که اراضی خود را بیمه کنند از بعضی امکانات از سوی جهاد کشاورزی همچون تامین بعضی نهاده ها، بذر اصلاح شده و تسهیلات بهره مند می شوند. وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری تاکنون حدود 85 درصد اراضی کشت گندم و جو تحت پوشش بیمه قرار گرفته، بیان داشت: همچنین در اجرای طرح های پایلوت مزارعی به عنوان الگویی انتخاب می شوند که بیمه شده باشند.
انعقاد قرارداد برای کشت 271 هکتار کلزا
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه به تخصیص یک هزار هکتار برای کشت کلزا از سوی وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه سهمیه استان افزایش یافته ولی تا کنون فقط قرارداد برای کشت 271 هکتار منعقد شده است. وی، این میزان قرارداد را نسبت به سال گذشته دو برابر دانست و افزود: سال گذشته 148 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرپوشش کشت دانه روغنی کلزا قرار گرفته بود که امسال رشد دو برابری داشته است. حیدری اضافه کرد: دلیل نبود علاقه در بین کشاورزان برای کشت کلزا، وجود مشکل برای فروش این محصول و ریزش بالای محصول است ولی برای سال زراعی جاری علاوه بر اینکه شرکت دانه های روغنی برای خرید تضمینی محصول وارد عمل شده از ارقامی برای کشت استفاده شده که ریزش کمتری داشته باشند. استان البرز دارای حدود 2800 کشاورز گندم کار، جوکار و کلزا کار است. در سال زراعی گذشته محصول استراتژیک گندم در 12 هزار و 540 هکتار و جو در 8900 هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده بود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود