16 دی 1394
شماره خبر: 156055

بارش نزولات جوی در کشور به ۱۱۷ میلی‌متر رسید

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

بارش نزولات جوی در کشور به ۱۱۷ میلی‌متر رسید


مدیرعامل مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تا‌کنون حدود ۱۱۷ میلی‌متر بارندگی را در سطح کشور شاهد بوده‌ایم، گفت: این بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از شرایط مطلوب و بهتری برخوردار بوده است.
محمد حاج‌رسولی‌ها در سی‌ودومین گردهمایی مدیران ارشد بخش آب کشور که در محل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه رودخانه کرج و طالقان در حوزه استان البرز بیشترین درگیری‌های مرتبط با حریم رودخانه‌ها را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: به سبب افزایش و تراکم جمعیت این استان باید مباحث خدماتی بیش از دیگر نقاط مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تا کنون حدود 117 میلی‌متر بارندگی را در سطح کشور شاهد بوده‌ایم، افزود: این بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از شرایط مطلوب و بهتری برخوردار بوده است. مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه 50 درصد از بارش‌های صورت گرفته باید در فصل زمستان رخ دهد تا این مهم اندوخته‌ای برای دیگر فصل‌ها باشد، خاطرنشان کرد: بیش از 30‌میلی‌متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نزولات جوی در سراسر کشور را شاهد بوده‌ایم. وی با اشاره به اینکه این امر سبب شده ورودی سدهای کشور نیز از شرایط بهتری برخوردار باشند، تصریح کرد: ورودی به سدهای کشور از مرز 9 میلیارد متر مکعب در 100 روز سال آبی گذشته که نسبت به سال گذشته از شرایط بهتری در این بخش برخوردار هستیم. حاج رسولی‌ها با بیان اینکه در دو مقطع ابتدای مهرماه و انتهای اسفند وضعیت بارش و ورودی سدها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، افزود: استان البرز به سبب شرایط جغرافیایی، جمعیتی، منابع و سرانه آب یکی از استان‌هایی است که با چالش‌های عدیده‌ای در بخش آب روبه‌رو است. وی با اشاره به اینکه عمده سیاست وزارت نیرو تامین آب شرب شهروندان این استانِ پر اهمیت است، تاکید کرد: جایگزنی پساب برای بخش کشاورزی و آب شرب به منظور مصرف شهروندان از جمله اقدامات در دستور کار وزارت نیرو برای استان البرز به شمار می‌آید. مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی برای شهر کرج در رابطه افزایش سهم تخصیصی آب انجام شده است، گفت: در مرحله نخست 15 میلیون متر مکعب افزایش این حق آبه را در تابستان سال گذشته شاهد بودیم. مشاور وزیر نیرو با اشاره به اینکه 15 میلیون متر مکعب دیگر نیز در سال آتی به این مهم افزوده می‌شود، بیان کرد: باید محور صرفه‌جویی و افزایش بهر‌ه‌وری در این بخش را همواره مدنظر خود قرار دهیم. وی با اشاره به اینکه گزارشات خوبی در راستا کیفیت آب شرب کرج و شهرهای اطراف گزارش شده است، اظهار داشت: گزارشاتی مبنی بر اینکه نیترات آب این منطقه از حد مجاز عبور کرده باشد تا کنون اعلام نشده است. وی با بیان اینکه بارش‌های امسال به صورت جامد و پراکنش بارندگی در سطح کشور مطلوب ارزیابی شده است، افزود: بارندگی 18 ساعته سه روز اخیر در استان هرمزگان تامین آب شرب یکساله بندر‌عباس در سد استقلال را به همراه داشته که خوشبختانه در این بخش به مدت دو سال بیمه شده‌ایم اما این امر سبب نمی‌شود در امر صرفه‌جویی دقت کافی نداشته باشیم.




منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود