ضرورت شناسایی و توسعه روابط تجاری با روسیه
سپیدارآنلاین: گروه اقتصادی
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: با توجه به شرایط و بسترهای اقتصادی ایجاد شده، شناخت نیازهای بازار روسیه ضروری است.
کامبیز میرکریمی درنشست شناسایی متقابل با فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و روسیه در کرج اظهار کرد:روسیه در سال 2014 در مجموع 286 میلیارد و 650 میلیون دلار واردات داشته است که سهم ایران از این رقم تنها 260 میلیون دلار بود. وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی 14 درصد از کل واردات کالا از کشورهای مختلف به روسیه را شامل می شود، افزود: ایران می تواند با شناخت بهتر بازار های روسیه سهم قابل توجهی از این واردات را به خود اختصاص دهد. میرکریمی خاطرنشان کرد: برای شناخت بازار و فرهنگ مصرف روسیه، بایستی فعالان اقتصادی با تجربه را در پوشش هیات های تجاری به آن کشور اعزام کنیم. وی اضافه کرد: توسعه مناطق ویژه گمرکی برای ساده سازی مراحل تشریفات، برقراری پرواز مستقیم بین تهران و آستارخان، برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در روسیه و نیز کاهش تعرفه ها از راهکارهای نفوذ و پایداری کالاهای ایرانی در بازار روسیه است. وی اظهار کرد: گوجه فرنگی، انگور، خیار، زرد آلو، گیلاس ، آجیل، مرکبات پوست کنده ،ماهی، قند و شکر،درخت زنده، نهال، قهوه، چای، نان، بیسکویت، ویفر،کیک و شیرینی از جمله محصولات است که در بازار روسیه خریدار دارد. وی، عوارض بالای گمرکی (قیمت گذاری بالای محصولات ایرانی نسبت به اقلام مشابه ترکیه) ،مشکلات واردات فرآورده های دامی، سخت گیری روسیه در خصوص استاندارد ها از جمله مهمترین چالش های ورود به بازار روسیه ذکر کرد.
منبع ایرنا