7 بهمن 1394
شماره خبر: 157490

مناطق عشایری به کانون تولید کلان در کشور تبدیل می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

مناطق عشایری به کانون تولید کلان در کشور تبدیل می شود


رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: براساس پیش بینی ها در برنامه ششم توسعه اقتصادی، مناطق عشایری به کانون تولید کلان در کشور تبدیل می شود.
کرمعلی قندالی در همایش'روز بز' درموسسه علوم دامی کشور مستقر در کرج افزود:براین اساس درسیاست های برنامه ششم توسعه، باید به مناطق عشایری نگاه ویژه شود. وی بیان کردکه اکنون 1.6 درصد جمعیت کشور در مناطق عشایری زندگی می کنند که درصورت ساماندهی عشایر، جمعیت این قشر به پنج درصد می رسد. قندالی با اشاره به اینکه 45 درصد جمعیت بز کشور در مناطق عشایری پرورش داده می شود، گفت: کثرت این نوع دام اگرچه برای مناطق جنگلی تهدید محسوب می شود اما در مناطق کوهستانی در اکوسیستم تعادل ایجاد می کند. وی، جمعیت بز در مناطق عشایری ایران را 8 میلیون و 300 هزار راس اعلام کرد و افزود: با استفاده از این نوع دام سالانه 130هزار تن شیر،50هزار تن گوشت و یکهزار تن کرک در مناطق عشایری تولید می شود.قندالی تاکید کرد: به رغم اهمیت دام سبک در تولید و تامین مواد پروتئینی و لبنی، حمایت لازم دراین بخش وجود ندارد. وی اضافه کرد: دام سبک کشور به شدت درحال کاهش است درحالی که پرورش این نوع دام پیشینه طولانی در اقتصاد و اشتغال مردم ایران دارد.
وی، رشته کوه های البرز و زاگرس را دارای ظرفیت های مناسب برای پرورش بز رزیابی کرد و ادامه داد: طبق بررسی های علمی ، ترشح بزاق این نوع دام حین چرا موجب تحریک جوانه های گیاهان و تقویت پوشش گیاهی می شود. وی با اعلام اینکه ' بز' از گذرگاه های کوهستانی نقش به راحتی عبور می کند، گفت: تشویق عشایر به پرورش این نوع دام ضروری است. مرتضی رضایی رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز دراین همایش گفت: 'بز' حیوان مقاومی است که قدرت تطبیق با شرایط زیستی را دارد. وی تاکید کرد که برای حفظ گونه های حیوانات اهلی باید به ذخایر ژنتیکی توجه ویژه شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود