20 بهمن 1394
شماره خبر: 158363

شاخص بورس استان البرز ۹ هزار واحد افزایش یافت

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

شاخص بورس استان البرز ۹ هزار واحد افزایش یافت


در نشست خبری مدیران کل دستگاه های تابعه امور اقتصاد و دارایی استان البرز افزایش ۹ هزار واحدی بورس استان طی ۲۰ روز گذشته در دوره پساتحریم مورد بررسی قرار گرفت.
حسین سالاری مدیرکل کمرگ استان البرز در نشست خبری مدیران دستگاه های تابعه امور اقتصاد و دارایی استان البرز، به شرح مختصری از عملکرد ۱۰ ماهه این ادره کل پرداخت و اظهار کرد: در حوزه صادرات بیش از ۴۶ هزار تن محصولات استان البرز شامل مواد غذایی، ایزوگام، قطعات خودرو و ... به ارزش ۷۱ میلیون دلار به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، روسیه و برخی کشورهای اروپایی صادر شد که به لحاظ وزنی ۳۵ درصد و به لحاظ ارزش ریالی ۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
رشد ۷۲ درصدی صادرات در مقابل کاهش ۲۶ درصد واردات البرز
سالاری ادامه داد: در حوزه واردات نیز ۶۲ هزار و ۲۰۰ تن کالا شامل ماشین آلات خط تولید، توربین بخار و گاز، تجهیزات نیروگاهی، آمبولانس، خودروی سواری و لوازم آرایشی و بهداشتی به ارزش ۱۹۴ میلیون دلار وارد کمگر استان و ترخیص شد که به لحاظ وزنی ۳۴.۵ درصد رشد داشت و به لحاظ ارزش ریالی با ۲۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود. وی عمده ترین مبدا کالای واردتی البرز را کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، ترکیه، ژاپن، آلمان، ایتالیا و کره جنوبی ذکر کرد و گفت: در مجموع درامد گمرک استان البرز طی سالجاری ۱۶۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.
تشریفات ترخیص کالا در محل تولید انجام می شود
سالاری اجرای سامانه امور گمرکی با ۳۰ زیر سامانه، حذف پروانه گمرکی، راه اندازی سرویس اریابی واحد و اجرای پنجره واحد تجرات فرامرزی را از جمله جدیدترین اقدامات این اداره کل برشمرد و متذکر شد: اجرای سامانه امو گمرکی با اهداف خاصی نظیر کاهش تعداد مراجعات مستقیم مردمی، از بین بردن زمینه جعل اسناد، افزایش رتبه بین المللی فضای کسب و کار ایران و سرعت بخشی به تشریفت ترخیص کالا اجرا شد. مدیرکل گمرک البرز از اجرای بسته های حمایتی از واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: این طرح دو دغدغه فعالان این حوزه شامل سرعت انجام تشریفات ترخیص و کاهش هزینه واحدهای تولیدی در ترخیص را رفع می کند بنحویکه هم اکنون بیش از ۸۰ الی ۸۵ درصد کالاهی صادراتی به گمرک مراجعه نمی کنند و همکاران ما با حضور در محل تولید (حتی خرج از ساعات اداری و ایام تعطیل) تشریفات ترخیص ر ا انجام می دهند.
ارزش معاملات بورس البرز در سال جاری به ۱۳ هزار میلیارد رسید
وی ترخیص نسیه کالا، اخذ بن بیمه، واگذاری انبارهای اختصاصی، ترخیص یک شبه کالا درصورت یکنواخت بودن، اخذ ضمانت نامه بانکی در سر رسیدهای سه، شش و هفت ماهه برای مواری که فاقد نقدینگی هستند را در زمره اقدامات حمایتی تسهیل گر در امور گمرک البرز ذکر کرد. در ادامه مدیر بورس استان البرز نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد ۱۰ ماهه عنوان کرد: در این مدت معاملاتی به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال در بورس البرز انجام شد که این رقم برابر پنج درصد معاملات بورس کل کشور است، در حوزه شاخص ها نیز از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۲ هزار و ۷۰۰ واحد افزایش یافته که بخش عمده ای از آن (۹ هزار واحد) طی سه هفته گذشته محقق شده و این متاثر از اتفاقات سیاسی اقتصادی کشور و شراط پسا تحریم است.
آموزش رایگان فنون بورس به شهروندان البرزی
محمد نصرتی بورس را پل رابط میان افراد سرمایه دار و واحدهای تولیدی نیازمند تامین مالی دانست و متذکر شد: بورس البرز آمادگی کامل برای ارائه خدمات به شهروندان و سرمایه گذاران است البته این مهم نیازمند فرهنگسازی است که در این زمینه کلاسهای آموزشی در استان بصورت هفتگی و فصلی برگزار می شود، در این راستا طی ۱۰ ماه گذشته بیش از دو هزار نفر ساعت کارگاه آموزشی برگزار شد که البته به دلیل وضعیت نامناسب بورس با استقبال مطلوبی مواجه نشد. وی ادامه داد: این کلاس ها به صورت رایگان برگزار می شود و از تمام افراد علاقمند به آشنایی با مقوله بورس برای حضور در این کلاس ها دعوت به عمل می آید. نصرتی در پایان توصیه کرد: شهروندان برای سرمایه گذاری حتما از صندوق های سرمایه گذاری مشترک استفاده کنند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود