15 اسفند 1394
شماره خبر: 159816

برنامه ریزی صحیح ، راه برون رفت از موانع صنعت تولید مرغ است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

برنامه ریزی صحیح ، راه برون رفت از موانع صنعت تولید مرغ است


فعالان صنعت مرغداری سراسر کشور در پایان گردهمایی و هم اندیشی مرغداران گوشتی سراسر کشور بیانیه ای صادرکردند که در آن ، مشارکت نخبگان و برنامه ریزی صحیح مسئولان راه برون رفت از مشکلات صنعت تولید مرغ به عنوان مهمترین اصل مورد تاکید قرار گرفته است.
در بیانیه پایانی گردهمایی و هم اندیشی مرغداران گوشتی سراسر کشور که در سالن زنده یاد پروفسور میر شمسی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج قرائت شد، مقرر شد از هر استان یک نماینده برای پیگیری موضوع های مطروحه در این جلسه تعیین شود. در ادامه این بیانیه آمده است: این نمایندگان به صورت هدفمند مطالبات و خواسته های مرغداران را تا کسب نتیجه نهایی دنبال کرده و برنامه های بعدی را با مشارکت مرغداران کشور اجرا نمایند و به طور مستمر با دولت و تشکل های کشوری تا رفع مشکلات ادامه دهند. در این بیانیه ضمن انتقاد از عملکرد نا مطلوب اتحادیه های کشوری و استانی در دفاع از حقوق مرغداران، انتظار می رود با توجه به اینکه بحران ها و مشکلات صنعت مرغداری در سایه برخی از سیاست های ناصحیح و ورود دلالان و واسطه ها هر روز بیشتر می شود، با دلسوزی و احساس مسئولیت برنامه های لازم را با بهره گیری از مشورت نخبگان صنعت جهت برون رفت از وضیت فعلی تنظیم و اجرا نمایند. عملکرد شرکت پشتیبانی در طرح و ذخیره سازی و ورود نابجای مرغ در هنگام پایان تاریخ مصرف بدون توجه به وضع بازار، راهگشای صنعت مرغداری نیست و لازم است یارانه اختصاصی بدین منظور در قالب ردیف بودجه جهت جوایز و مشوق های صادراتی در نظر گرفته و موجبات صادرات سالیانه حداقل 300 هزار تن مرغ را فراهم آورد. با توجه به زیان های متوالی مرغداران و از دست رفتن نقدینگی و بدهی با بانک ها و اشخاص حقیقی و حقوقی لازم است دولت به گونه ای برنامه ریزی کند که نسبت به تعیین تنفس وام های بانکی ، حداقل یکساله تسهیلات با بخشش جریمه دیرکرد و تزریق اعتبار جدید با کارمزد پایین از سوی بانک های عامل اقدام نمایند ( پرداخت پلکانی). با توجه به اینکه بالغ بر 20 میلیون قطعه جوجه تولیدی ماهانه در کشور مازاد می باشد لازم است برای رفع مشکل، تولید جوجه در کشور کاهش و برنامه مناسب برای توزیع عادلانه و مناسب جوجه بین واحدهای مرغ گوشتی با قیمت نظارت شده صورت گیرد و با بهره گیری از تجارب قبلی طرح مدیریت تولید و ساماندهی با مشارکت سازمان دامپزشکی، تشکل ها و نخبگان به قید فوریت تهیه و اجرا شود.
بیانیه ضمن هشدار به افراد مغرض و متاثر از لابی گروه های تجاری مترصد فرصت برای واردات مرغ با اتهامات ناروا و کذبی از قبیل استفاده از هورمون، لازم است دولت و تشکل ها در این خصوص موضع گیری شفاف نموده و افرادی که هم به صنعت ضربه می زنند و هم موجب نگرانی و تشویش اذهان عمومی می شوند را به مراجع ذیصلاح معرفی نمایند. انتظار می رود مسئولان نظارت و بازرسی کنترل قیمت میادین تهران را به منظور قطع دست کلاهبرداران با جدیت پیگیری نمایند. با توجه به اینکه بخش عظیم مشکلات صنعت بواسطه وجود واحدهای بدون مجوز و جوجه ریزی، بالاتر از ظرفیت مجاز می باشد لازم است سازمان دامپزشکی به وظیفه قانونی خود عمل کرده و با موارد تخلف با جدیت برخورد نمایند. (کارگروه) با توجه به ورود برخی افراد سودجو و فرصت طلب تحت عنوان کشتارگر در بازار مرغ و به تاراج بردن پول و سرمایه مرغداران و کلاهبرداری، لازم است تمهیدات لازم در خصوص شناسایی و شناسنامه دار کردن کشتارگرها در سطح استانهای کشور از سوی اداره کل دامپزشکی استانها پس از تایید افراد توسط تشکل های استانی صورت گیرد. با توجه به عدم رضایت از عملکرد شرکت پشتیبانی در طرح ذخیره سازی و انجماد و تامین و توزیع نهاده ها، برای استفاده بهینه و کافی از امتیازاتی که بخش حاکمیتی بدین منظور به شرکت اختصاص می دهد، لازم است سیاست های شرکت پشتیبانی بازتعریف و به نفع تولیدکنندگان تغییر یافته و در راستای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود. با پذیرش لزوم حل بخشی از مشکلات صنعت از طریق یکپارچه سازی تولید، به ساختار تعریف شده برای ایجاد زنجیره های تولید ایراداتی اساسی وارد بوده و انتظار می رود با مشاوره نخبگان و تشکل ها این ایرادات مرتفع و منافع و حق مالکیت مرغداران در اجرای این طرح به طور کامل تامین شود. از مرغداران سراسر کشور انتظار می رود ضمن توجه به خرد جمعی برنامه های کاهش تولید مرغ را به طور کامل اجرا و در صورت کشش بازار و عدم اجبار در نگهدری مرغ در سالن به واسطه نبود مشتری، مرغ های تولیدی را با سایز پایین بفروشند. از دولت انتظار می رود با توجه به وضعیت نامساعد صنعت مرغداری، تمام سیاست گذاری ها را با دقت و حساسیت بالا و اخذ نظر نخبگان و تشکل ها و به دور از هر گونه لابی گری انجام دهد. با عنایت به اینکه تجربه نشان داده است که دولت ابزارهای لازم را جهت کنترل قیمت مرغ در مقاطع خاص با شناخت کامل از عوامل تعیین کننده و تاثیر گذار بر قیمت مرغ دارد، انتظار می رود اقدامات لازم را جهت قطع دست دلالان و واسطه ها و واگذاری امور به تشکل ها انجام دهد. به جهت حمایت از تولید داخلی، مرغ ذخیره سازی شده در سردخانه های پشتیبانی امور دام به دهک پایین جامعهبا همکاری رئیس جمهور محترم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص یابد . انتظار می رود تمام ابزارهای نظارتی تنظیم بازار که در اختیار سایر وزارت خانه های می باشد، به وزارت جهاد کشاورزی واگذار و این وزارت خانه طبق اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی مربوطه واگذار نماید.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود