12 خرداد 1395
شماره خبر: 164110

سه رویکرد مهم برای افزایش کمی و کیفی تولید بذر در کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

سه رویکرد مهم برای افزایش کمی و کیفی تولید بذر در کشور


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در 2 سال گذشته میزان واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی در کشوراز 8.1 میلیارد دلار به 3.4میلیارد دلار رسیده است، گفت: سه رویکرد مهم برای تولید کمی و کیفی بذر محصولات کشاورزی در بخش تحقیقات و پژوهش را دنبال می کنیم.
محمود حجتی در آئین رونمایی و معرفی 20 دستاورد علمی و تحقیقاتی زراعی و باغی که باحضور معاون اول رئیس جمهوری در کرج برگزار شد، افزود: این رویکردها در سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرارگرفته است. وی بیان داشت : رویکرد نخست با توجه به وجود ظرفیت های بسیار در بخش تحقیقاتی و فعالیت ایستگاه های مختلف پژوهش کشاورزی در سراسر کشور بر مقاوم سازی بذرو کشاورزی و باغی در برابر آفات و بیماری ها معطوف شده است . وی ادامه داد: اگر چنین رویکردی با جدیت دنبال نشود، محصولات کشاورزی و باغی سال به سال کمتر شده و بذرها در برابر انواع هجوم ها قرار گرفته و کارایی خود را از دست می دهند که در سال های اخیر این برنامه با موفقیت پیش رفته است. حجتی اظهار داشت: براین اساس نیاز است که تحقیقات و پژوهش در زمینه بذر و نهال به روز شود. وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته در این زمینه نگرانی هایی از جمله در مجلس شورای اسلامی وجود داشت لیکن با تمام تلاش روند خوبی طی می شود. وی ادامه داد: اکنون در کشور باید بیش از 300 هزار تن بذر تبدیل به محصولات کشاورزی شود که قیمت مناسب هم داشته باشد. وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد که در گذشته نه چندان دور وضعیت ما در زمینه تولید بذر مناسب کشاورزی غیرقابل قبول بود که به عنوان نمونه در زمینه تولید کلزا بذرF2 در اختیار کشاورز قرار می گرفت که رویش نداشت و مسایل بسیاری را به وجود می آورد. حجتی تاکید کرد که تولید کیفی بذر در افزایش تولید محصولات سالم موثر است و این امر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد لیکن باید عمده کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت فقط فعالیت خود را بر افزایش رقم های بذر معطوف دارد. وی افزود: در این زمینه از ظرفیت شرکت های دانش بینان باید استفاده بهینه شود. وزیر جهاد کشاورزی در تبیین رویکرد دوم این وزارتخانه در بخش تحقیقات بذر گفت : استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از اولویت ها برای تولید بذر مناسب است. حجتی اظهار داشت : رویکرد سوم وزارت جهاد کشاورزی در این بخش بر تعامل و ارتباط با موسسات علمی و تحقیقاتی خارجی است و در این بخش باید موسسات علمی داخلی با خارجی ها وارد مذاکره شوند تا از علوم روز دنیا بهره مند شوند. وی ادامه داد: ایجاد دفاتر علمی و تحقیقاتی شرکت های خارجی در ایران و استفاده از ایده های کارشناسان خارجی برای تولید بذر مناسب محصولات کشاورزی و باغی ضروری است. حجتی با بیان اینکه امسال با تلاش کشاورزان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی شاهد افزایش چشمگیرتولید گندم در کشور هستیم ، گفت: در سا ل های 91 تا 93 هر سال به طور متوسط 6 میلیون تن واردات گندم داشتیم اما امسال به جای واردات، درصدد افزایش ذخایر داخلی هستیم و تاکنون نیاز به واردات نداشته ایم.
وی تاکید کرد که این نتیجه تلاش تولید کنندگان و دولت در کنار یکدیگر بوده است که مصداق بازر اقتصاد مقاومتی است. حجتی افزود: در وزارت جهاد کشاورزی یک پروژه 15 گانه تعریف شده تا امور به بهترین شکل ممکن دنبال شود. وی بیان داشت: نرخ رشد اقتصادی کشاورزی پیش از دولت یازدهم در کشور 5.4 بوده که در 2 سال گذشته 4.7 میلیارد دلار تراز غذایی کشور به نفع تولید داخلی انجام شده است .
وی ادامه داد: در این مدت میزان واردات مواد غذایی از 8.1 میلیارد دلار به 3 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است که امید می رود این روند ادامه یابد و تراز غذایی کشور به صفر برسد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود