11 شهریور 1395
شماره خبر: 169452

تکنولوژی سخت افزاری واکسن سازی نیازمند افکار جدید است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

تکنولوژی سخت افزاری واکسن سازی نیازمند افکار جدید است


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تکنولوژی سخت افزاری صنعت واکسن سازی در کشور نیازمند افکار جدید و ایده سازی است.
اسکندر زند در بازدید از ایستگاه تحقیقاتی موسسه رازی واقع در منطقه کردان، اظهار کرد: تولید پادزهر سم مار و عقرب، از ۶۵ سال گذشته تا کنون، کار بزرگی است که در این ایستگاه انجام می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه باید بررسی کنیم که در این مدت چه جایگاهی در دنیا به دست آورده ایم و موقعیت کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است، گفت: توسعه فیزیکی و بهبود کیفیت محصولات در کنار استقرار گروه تحقیق و پژوهش به ما کمک می کند جایگاه خود را در دنیا ارتقاء دهیم. زند افزود: بدون نوآوری و توجه به ایده های تازه و خلاق، نمی توانیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم و با دیگر کشورها رقابت کنیم.
سهم ایران در تولید تکنولوژی های دستگاهی دنیا کم است
وی خواستار تقویت این بخش در موسسه رازی شد و اضافه کرد: معاونت تحقیق و توسعه این وظیفه را در این موسسه به عهده دارد و لازم است که فعالیت های بیشتری انجام شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکنون سهم ما در تولید تکنولوژی های دستگاهی در دنیا زیاد نیست و کم توجهی در این بخش، به تدریج ما را نه به یک نوآور در تولید واکسن که فقط به یک تولید کننده تبدیل می کند.
زند سهم کشورمان در نوآوری واکسن در بازارهای جهانی را کم دانست و افزود: از طریق هدفگذاری می توانیم این ضعف را برطرف کرده و با تولید تکنولوژی های بومی، نقش پررنگ تری در دنیا داشته باشیم.
تولید دستگاه های واکسن سازی به کمک دانشگاه های کشور
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه تولید دانش فنی واکسن در موسسه رازی بسیار پیشرفته است و کارهای فراوانی انجام شده، در عین حال خواستار توجه بیشتر به تکنولوژی های سخت افزاری واکسن سازی شد. وی یادآور شد: به کمک دانشگاه های قوی کشور می توانیم دستگاه های مورد نیاز واکسن سازی را تولید و حتی آن را به کشورهای مختلف صادر کنیم.
زند با اشاره به اینکه پیشرفت های پزشکی مرهون توجه به مهندسی پزشکی است، تاکید کرد: ما به افکار جدید و ایده سازی برای تسهیل امور و آینده نگری و نیز به منظور پیشرو بودن در آینده، نیاز داریم و این مهم باید در هر دو بخش مهندسی و بیولوژیک دیده شود.
ثبت الکترونیک مانع فساد می شود
افتتاح سامانه ثبت یکپارچه مستندات تولید و کنترل کیفیت محصولات یکی دیگر از برنامه های این بازدید یک روزه بود، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر لزوم ثبت الکترونیک تمام فعالیت ها، از اقدامات منسجم موسسه رازی قدردانی کرد. زند در ادامه افزود: کشور ما راهی جز رفتن به سمت دیجیتال شدن فعالیت هایش ندارد زیرا این کار موجب جلوگیری از فساد و صرفه جویی در هزینه ها و زمان می شود. وی سرعت تغییر و تحول و پیشرفت دنیا را بسیار بالا خواند و با بیان اینکه امروز زیرساخت ها تغییر کرده و نرم افزاری شده است، گفت: با توجه به این مهم، در سازمان تحقیقات تلاش کردیم ثبت الکترونیک و اتوماسیون را جایگزین سیستم های دستی و کاغذی کنیم. زند اجرای این کار را بسیار دشوار و سخت خواند و از آن به نقطه عطف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یاد کرد.
بازدید از محل تولید پلاسمای اسب
در پایان گفتنی است؛ در این بازدید، محل نگهداری اسب ها در اصطبل های شماره ۱، ۲ و ۳، ساختمان خون گیری، تولید پلاسما و اتاق تمیز تازه تاسیس (کلین روم) این سایت مورد بازدید قرار گرفت. همچنین از دستگاه تازه نصب شده «مولد آب خالص» برای استفاده در فعالیت های آزمایشگاهی و لُنژ برقی که به منظور ایجاد تحرک در اسب ها، به تازگی راه اندازی شده نیز بازدید به عمل آمد. در ایستگاه تحقیقاتی کردان ۱۷۹ راس اسب برای تولید پادزهر مارگزیدگی و عقرب زدگی از پلاسمای خون اسب نگهداری می شود. موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در استان البرز، شهرستان کرج مستقر است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود