2 دی 1402
شماره خبر: 297949

بخش کشاورزی بر استفاده از دانش هسته ای متمرکز شده است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی



معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به سابقه حدود ۵۸ ساله استفاده از فناوری هسته ای در بخش کشاورزی، گفت: در ایران آنطور که باید و شاید از این دانش در بخش کشاورزی استفاده نشده اما سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم بر استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای در بخش کشاورزی متمرکز شده است.
«سید مجتبی خیام نکویی» روز شنبه در حاشیه بازدید معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی از موسسه های تحقیقاتی کشاورزی مستقر در استان البرز در جمع خبرنگاران افزود: طبق برنامه ریزی باید در افق ۱۴۱۰ تولید محصولات غذایی کشاورزی در کشور از ۱۲۵ میلیون تن کنونی به ۱۴۱میلیون تن برسد و در افق ۱۴۳۰ به حدود ۱۸۰ میلیون تن افزایش یابد.
وی با بیان اینکه این راهبرد در سند امنیت غذایی لحاظ شده است، اظهار کرد: در دوره های مختلف ۶۷ پروژه برای استفاده از انرژی هسته ای در بخش کشاورزی به اجرا درآمده است ولی مهمترین و بهترین آن ها در دولت سیزدهم انجام شده است.
خیام نکویی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد ضایعات در بخش کشاورزی داریم، افزود: یکی از مهمترین راهبردها برای جلوگیری از این ضاعیات استفاده از فناوری هسته ای است.
وی تصریح کرد: با توجه به تنوع کاربرد فناوری هسته ای در فرایند به نژادی و اصلاح دام و طیور و همچنین افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و مبارزه با آفات و بیماری ها و دیگر حوزه ها اگر این فرایند را به صورت واقعی وارد بخش کشاورزی کنیم، اهداف افق ۱۴۱۱ یعنی دستیابی به ۱۴۱ میلیون تن محصول کشاورزی را محقق کرده ایم .
افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید بعضی از محصولات با انرژی هسته ای
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاثیر فناوری هسته ای در افزایش تولید محصولات کشاورزی بیان کرد: با همکاری سازمان های انرژی اتمی و تات طی سال های گذشته شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی برخی محصولات کشاورزی در کشور بودیم .وی ادامه داد: یکی از چالش ها نگهداری محصولات پس از برداشت به خصوص در سیب زمینی، پیاز، سبزی و صیفی است و بیشترین کاربرد انرژی هسته ای در ماندگاری محصولات است.معاون وزیر جهاد کشاورزی: بخش کشاورزی بر استفاده از دانش هسته ای متمرکز شده است
خیام نکویی گفت: بازدید امروز معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی از سه موسسه تحقیقاتی کشاورزی نقش موثری در افزایش همکاری ها بین بخش کشاورزی و انرژی اتمی دارد.


منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود