13 شهریور 1403
شماره خبر: 309942

کافی‌نت‌ها نباید قرارداد ملکی تنظیم و ثبت کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی



رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج گفت: وزارت راه و شهرسازی به صراحت اعلام کرده که دفاتر کافی‌نت اجازه تنظیم قرارداد ملکی ندارند و تنها کار آنها ثبت قرارداد در سامانه‌های املاک است؛ اما کافی نت‌ها با تهیه پیش نویس اقدام به تنظیم قرارداد کرده و این باعث افزایش دلالان بدون پروانه کسب در بازار مسکن شده است.
مریم قمی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی با هدف کنترل بازار مسکن و اجاره بها، سامانه خودنویس را طراحی کرد ولی متاسفانه این سامانه هیچ کمکی به موضوع کنترل اجاره بها نکرده است. در حال حاضر بسیاری از مستاجرها به خاطر اینکه نمی‌توانند فایل پیدا ‌کنند، مجبور هستند ملک فعلی را با درصدهایی که مالکین تعیین کننده آن هستند، تمدید کنند.وی افزود: دلیل اینکه مستاجرها فایل پیدا نمی‌کنند این است که اخیرا متقاضیان با مراجعه به دفاتر املاک فایل‌های موجود را بازدید می‌کنند و مشاور املاک هم ساعت‌ها برایشان وقت می‌گذارد. اما زمانی که مشاورین املاک به انتظار نوشتن قرارداد هستند، طرفین از حضور در دفتر املاک امتناع کرده و مشاور املاک بعد از تماس‌های مکرر متوجه می‌شوند بعد از اینکه مستاجر و مالک را با یکدیگر آشنا کرده‌اند؛ آنها در کافی نت قرار دادنشان را ثبت کرده‌اند.وی ادامه داد: به خاطر همین مشاور املاک دیگر علاقه‌ای به این ندارند که خیلی برای مالکین وقت بگذارند و یا اینکه برای مستاجرها فایل پیدا کنند. از طرف دیگر روزانه شکایت‌های متعددی هم در اتحادیه داریم که مردم گله‌مند هستند که چرا باید شماره کدی را در اختیار کافی نت یا مستاجر قرار دهند که به واسطه آن از دارایشان مطلع شوند.قمی با اشاره به اینکه متوسط سقف افزایش اجاره بها در کرج ۲۵ درصد است، بیان کرد: از طرف دیگر با وجود مراجعه‌ مستأجران به دفاتر املاک، متاسفانه حق مشاورین املاک برای خدماتی که ارائه کرده‌اند را نمی پردازند و در انتها به کافی نت مراجعه می‌کنند. بنابراین متاسفانه مشاورین هم علاقه‌ای به پیدا کردن یا ارائه فایل به اشخاص ندارند. از این دیدگاه سامانه خودنویس کسب و کار مشاورین املاک را دچار مشکل کرده و اغلب مردم هم گله‌مند هستند. مالکین هم علاقه‌ای به در نظر گرفتن ۲۵ درصد ندارند چون معتقدند این ۲۵ درصد با نرخ تورم برابری نمی‌کند.رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج گفت: مورد بعدی اینکه وقتی مستاجرها برای طرح شکایات خود مراجعه می‌کنند، چون کار آنها در املاک انجام نشده، آنها را به پیگیری قضایی و شکایت از مالک توصیه می‌کنیم، در حالی که نگران اقدامات بعدی و مدارا نکردن مالک هستند و از طرح شکایت خود منصرف می‌شوند. یعنی مردم هم چون خیلی دوست ندارند پایشان به مراجع قضایی کشیده شود،علاقه‌ای به ثبت شکایت خود در این زمینه ندارند.وی ادامه داد: متاسفانه اغلب کسانی که در پنل عمومی قراردادهای خود را ثبت می‌کنند، کافی نت‌ها هستند که تخصصی در حوزه ثبت قرارداد ندارند. حتی بسیاری از آنها برگه پیش نویس تهیه می‌کنند و آگهی تنظیم قرارداد می‌گذارند. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی به صراحت اعلام کرده دفاتر کافی‌نت اجازه تنظیم قرارداد ملکی ندارند و تنها کار آنها ثبت قرارداد در سامانه‌های املاک است؛ اما کافی نت‌ها با تهیه پیش نویس اقدام به تنظیم قرارداد کرده و این باعث افزایش دلالان بدون پروانه کسب در بازار مسکن شده است.
قمی در ادامه اظهار کرد: حتی خیلی از دفاتر املاک بر این اعتقاد هستند که دیگر نیازی به اخذ جواز کسب نیست، چرا که با یک دفتر کار، دلالی و کافی نت معاملات ملکی انجام خواهد شد. این در حالی است که نه دلال و نه کافی نت تخصص این کار را ندارد. مشاورین املاک ۴۰ ساعت آموزش تحت نظر اساتید برجسته دادگستری، اداره ثبت و ساعت‌های خاص آموزشی در حوزه قرارداد نویسی، انجام معاملات، مسائل کیفری حقوقی، قوانین و مقررات شوراهای حل اختلاف، قوانین الزام ثبت معاملاتی را می‌گذرانند. اما دقیقا این مردم هستند که به دفاتر کافی نت‌ها که هیچ تخصصی ندارند، مراجعه می‌کنند. متاسفانه سامانه خودنویس به بازار املاک کمک نکرده است.قمی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صنفی گفت: در صورتی که در سال گذشته اتحادیه مشاورین املاک مرکز استان با پوسترهایی که تهیه کرد، با کمک دفاتر املاک فرهنگ‌سازی خوبی در حوزه اجاره بها، حقوق مالک و مستاجر ایجاد کرد و به مالکین این اطلاع‌رسانی شد که خودشان در قراردادها این تلاش را بکنند که درصد اعلام شده را رعایت کنند. با این کار اتحادیه و مشاورین املاک کرج توانست رتبه دوم کشوری در کنترل اجاره بها را به دست آورد.رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج افزود: اصل موضوع این است با وجود متصدیان و مشاورین املاک متخصص، چرا باید افرادی که هیچ تخصصی ندارند در حوزه تخصصی بازار مسکن دخالت داده شوند. مخصوصا که فضای اجاره بها را به هم بریزند و تعداد زیادی نتوانند فایل برای اجاره پیدا ‌کنند در حالی که کمکی از دست مشاورین ساخته نیست.قمی یادآور شد: متاسفانه متقاضیان حاضرند برای اینکه کمیسیون به املاک پرداخت نکنند، به کافی نت‌ها مراجعه کنند و بعد هم اگر دچار مشکل شدند برای رفع مشکل و پیگیری آن نمی‌توانند به اتحادیه مراجعه کنند چون املاک قرارداد آنها را ننوشته است و باید به دستگاه‌های قضایی مراجعه کنند.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک خاطرنشان کرد: به هر حال شغل مشاورین املاک ۱۰۰ سال زمان برده که تکامل و رشد پیدا کرده و مردم برای اطمینان خاطر و امنیت و سلامت روح روان خود به بازدیدهایی که به واسطه مشاورین در منازل فراهم می‌شود، نیاز دارند. یک مشاور املاک دارای پروانه کار این کار را باید برایشان انجام دهد نه اینکه هر کسی بتواند وارد این حوزه شود. همین الان هم با آموزش‌های جدیدی که در سطح شهرستان کرج داریم به شدت تخلفات در بخش مشاورین املاک کاهش یافته است. اما این را کتمان نمی‌کنیم که ممکن است از بعضی همکاران هم شکایت‌هایی در اتحادیه مطرح شود چرا که با مدیریت تمام آنها را پیگیری می‌کنیم.وی ادامه داد: در این یک سال اخیر تنش‌های موجود، باعث شد که مشاورین املاک حتی از پرداخت اجاره بها واحدهای صنفی خودشان درمانده شوند. چون درآمدی ندارند، روزانه تعدادی مشاورین املاک در حال تعطیل کردن واحدهای خود هستند و یا تعداد زیادی گله‌مند هستند که چرا کسی به فکر ما نیست در حالی که یکی از بزرگترین اصناف کشور هستیم. امیدواریم همه شرایط مشاورین املاک در سامانه کاتب دیده شود و با همکاری خوب مشاورین املاک و دفاتر اسناد اتفاقات خوبی رقم بخورد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود