میانگین سن کشاورزان ایرانی ۵۳ سال است
سپیدارآنلاین: گروه اقتصادی

رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه میانگین سن بهرهبرداران حوزه کشاورزی ۵۳ سال است گفت: چالش سن بالا و نداشتن سواد، بهرهبرداری از مطالب به روز حوزه کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است.
حجت الله ربانی در نشست خبریدر مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) کرج برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس سرشماری کشاورزی، حدود ۲۳ درصد از جامعه بهره برداران سواد خواندن و نوشتن ندارند و متوسط سن بهرهبرداران ۵۳ سال است. چون در عصر تکنولوژیهای نو و فراگیری هوش مصنوعی به سر میبریم؛ این میانگین سنی بالا است و نیاز به بهرهبرداران جوانتری داریم تا تغییر و تحول در بخش کشاورزی اتفاق بیافتد.ربانی عنوان کرد: مرکزآموزش عالی امام خمینی(ره) بزرگترین مرکز آموزش کشاورزی است که خوشبختانه ساختار خود را حفظ کرده و در حوزههای مختلف کشاورزی ایفای نقش میکند. از این رو در راستای برنامههای بلند مدت کشور و خروجی سرشماری وظایفی دارد که باید انجام دهد.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به اینکه در آموزش نیازمند روشهای کوتاه مدت، زود بازده و اثر بخش هستیم، عنوان کرد: در میان راهکارهایی که برای تغییر و اثر بخشی در کشاورزی وجود دارد، آموزش سهل الوصولترین، زود بازدهترین و مکان محورترین شیوهای است که میتوانیم آن را به کار بگیریم.وی با بیان اینکه هرچه سرمایه گذاری در بخش آموزش بیشتر شود، کیفیت در تولید و کشاورزی هم افزایش مییابد، گفت: اگر میخواهیم آموزشها به روز و عملیاتی باشد؛ نیاز به حمایتهای بیشتری داریم تا با تقویت دانایی در ارکان مختلف تولید و توامندسازی کشاورزان اثر گذار باشیم.وی درباره سیاستهای این مرکز در حوزه ارتباطات بین اللملی اظهار کرد: در این حوزه مهمترین رویکرد این مرکز استفاده از دانش نخبگان ایرانی خارج از کشور به عنوان مدرس است. همچین آموزش تولید کنندگان برترکشور در بخش صادرات هم مورد توجه قرار دارد چرا که ظرفیت بزرگی در کشورهای همسایه وجود دارد و این فرصت خوبی برای فعال کردن ارتباط اقتصادی و صادرات در بخش کشاورزی است.
ربانی ادامه داد: از طرفی موضوع معرفی فرصتهای سرمایه گذاری برای تولید کنندگان کشاورزی در این کشورها از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این زمینه، با حمایت وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری هستیم و این توانایی را داریم که این مزیت اقتصادی را برای تولید کنندگان برتر کشاورزی ایجاد شود.
وی در ادامه گفت: این مرکز برنامههای متعددی را تدوین و اجرا کرده است. اما بیشترین تمرکز و تاکید ما بر دورههای مهارتی است و سعی میکنیم نیروهای متخصص تربیت کنیم.
وی مطرح کرد: همچینن به تقویت شرکتهای فناور و نوآور که میخواهند وارد بازار شده و کار خود را توسعه دهند، کمک میکنیم و ضمن معرفی آنها به سایرین برای بازاریابی و معرفی تولیداتشان، از توان آنها برای آموزش هم استفاده میکنیم.وی افزود: برای افزایش تعاملات با موسسات تحقیقاتی برای انتقال یافتهها، نیاز به زیرساختهایی داریم که در حال کار بر روی آن هستیم. موسسات تحقیقاتی زیادی در استان در حال فعالیت هستند و به نوعی صادر کننده دانش هستند و امیدواریم بتوانیم از دانش متخصصین این موسسات استفاده کنیم.
وی در باره چالشهای بخش کشاورزی افزود: از لحاظ کمی تناسب زیادی بین نیازهای آموزشی و مدرسین این حوزه وجود ندارد. وقتی میانگین سنی کشاورزان ۵۳ سال برآورد شده و ۲۳ درصد هم سواد آموزشی ندارند، قطعا نیاز به یک برنامه آموزشی است که تعادل را برقرار کند.وی گفت: یکی از چالشهای بخش آموزش در حوزه کشاورزی نیازسنجی مبتنی بر علم و داده است. حوزه کشاورزی وسیع است و بهره برداران آن همیشه در حال کار هستند از این رو جمع کردن حضوری کشاورزان کار دشواری است و این یک مانع برای آموزش و ارتقا سطح آموزشی است.ربانی خاطرنشان کرد: برای رفع این نقیصه دورههای آموزش مجازی با هدف اثر بخشی بیشترب رگزار میکنیم.وی گفت: آخرین مطالب به روز حوزه کشاورزی در تالار ترویج هم ارائه میشود که چالش سن بالا و نداشتن سواد بهرهبرداران این موضوع را هم تحت تاثیر قرار میدهد. اما سعی می کنیم با دورههایی که برگزار می شود؛ این مشکل را مرتفع کنیم. وی درباره سرمایه گذاری برای تولید در کشاروزی افزود: اگر قرار است که یک سرمایه گذاری مناسبی اتفاق بیافتد به بستر مناسب و سرمایه گذار خوب نیاز دارد.
ربانی ادامه داد: افرادی که به عرصه سرمایه گذاری وارد شده و با چالش مواجه شدهاند، به این خاطر بوده که فرد اهلیت اخلاقی، تخصص و علاقه نداشته است و این مولفهها پیش از ورود به عرصه تولید و اشتغال کشاورزی با آموزش ایجاد میشود.وی بیان کرد: بنابراین همه سرمایه گذاریها در گرو سرمایه و پول نیست، بلکه باید دانشی ایجاد شود که فرد بداند چگونه سرمایه گذاری کرده و چه کاری چگونه باید انجام دهد. بنابرین اولین گام تقویت نیروی انسانی و سرمایه گذاریهای فنی و ایجاد اهلیت برای ایجاد یک کار خوب است.
وی خاطر نشان کرد: تسهیل پذیرش نوآوریها از طریق آموزش ایجاد میشود، در حالیکه ممکن است هنوز به روشهای سنتی پایبند باشند. آموزشها ایدهها و دانش نو باعث می شود که افراد نوآوریها و فناوریها را بهتر بپذیرند و اثر گذاری بیشتری داشته باشیم.وی درباره کاهش ریسک سرمایه گذاری گفت: وقتی ابعاد یک سرمایه گذاری دیده شود و کاهش ریسک در سرمایه گذاری آموزش داده شود؛ میتوان به سرمایه گذاری برای افزایش تولید کمک کنیم.وی گفت: هدف دیگر از آموزش، ارتقا توان مدیریتی کسب و کارهاست. بسیاری از افراد که وارد کسب و کار می شوند، همه ژنرالهای حوزه فنی هستند، در حالیکه ما نیاز به سربازانی داریم که با وجود مشکلات به بسیاری از ابعاد سرمایه گذاری و تولید آگاه باشند و این فرایند هم در جهت تقویت توانایی مدیریت در قالب آموزش هایی که در این مرکز ارایه می شود امکان پذیر شده است.
وی بیان کرد: در سرمایه گذاری برای تولید حتما باید سیاستهای کلان هم باید مدنظر قرار گیرد و جلب اعتماد سرمایه گذاران در بخش کشاورزی از جایگاه مهمی برخوردار است.
وی افزود: متاسفانه سرمایه گذاری در این حوزه بسیار کم است، در حالی که فرصتهای بیشماری داریم و یکی از این راهکارها ارتقاء اعتبار کشاورزان است.
ربانی ادامه داد: راه دیگر معرفی نمونههای موفق برای افزایش و جذب سرمایه گذاری است. در حال حاضر ما نیاز داریم که تجارب موفق را به نحو مناسب معرفی کنیم که سرمایه گذاران آگاه شوند که آنها میتوانند سرمایههای سرمایه گذاران را افزایش دهند.وی در زمینه برنامههایی آموزش کشاورزی در راستای محدودیتهای آبی گفت: متناسب با احکام برنامه هفتم توسعه وظایف آموزشی داریم. در این راستا و در جهت کاهش مصرف آب و اجرای الگوی کشت، آموزشهای خوبی داشته باشیم. اهمیت وترویج آبیاریهای نوین با توجه به تغییرات اقلیمی و هوشمندسازی آبیاری را هم در برنامه داریم.وی افزود: توسعه کشتهای فناورانه، کشت عمودی، توسعه کشت دارویی در اراضی خرد و حمایت از پژوهشهای بذور مقاوم به شوری و خشکی هم در این راستا جزء اهداف و برنامههای اموزشی این مرکز است.وی در مورد حفاظت از خاک گفت: در این زمینه نیاز به آموزش جوامع محلی برای حمایت و اجرای طرحهای آبخیزداری داریم. اجرای فرهنگ آبخیزداری یکی از مشکلات این حوزه است.
منبع ایسنا