هوای آلودۀ کرج از اینجا میآید
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
آمارهای رسمی نشان میدهد مردم کرج در سال گذشته تنها ۱۰ روز هوای پاک را تجربه کرده اند و ۸۰ درصد آلایندههای هوای البرز از منابع متحرک است؛ حالا نماینده مجلس مردم البرز میگوید «دستگاههای متولی در حوزه آلودگی هوا به تکالیف قانونی خود عمل نکردهاند».
قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با استناد به مطالعات دانشگاههای امیرکبیر و شهید بهشتی اعلام کرده است که حدود ۸۰ درصد آلایندههای هوای البرز از منابع متحرک و تنها ۲۰ درصد از منابع ثابت ناشی میشود. در این میان، دو عامل افزایش خودروها به دلیل رشد ۲۰ درصدی جمعیت بدون برنامه در دهه اخیر و فرسوده بودن خودروها تأثیر قابل توجهی بر آلودگی هوا دارند. نرخ بالای مهاجرت به البرز در حالی رقم خورده که این استان ۱۹ برابر میانگین کشور تراکم جمعیتی دارد.
افزایش بیرویه تعداد خودروها را میتوان بهروشنی در ترافیک سنگین روزمره کرج مشاهده کرد. با این حال به گفته امیر عطایینیا، معاون حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج، حدود ۷۰ درصد تاکسیهای فعال این شهر فرسودهاند و همچنان پیکانهای انژکتوری در ناوگان تاکسیرانی تردد میکنند.
این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، بخش قابل توجهی از خودروها از بدو تولید آلاینده هستند و تا زمانی که روند تولید این خودروها اصلاح نشود، نمیتوان انتظار حل ریشهای معضل آلودگی هوا را داشت.
وضعیت ناوگان اتوبوسرانی کرج نیز شرایط مطلوبی ندارد؛ بهگونهای که بر اساس آمار رسمی، ۱۰۰ درصد اتوبوسهای ناوگان شهری این کلانشهر فرسوده محسوب میشوند.
همجواری با تهران نیز یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای کرج است؛ به گفته استاندار البرز، روزانه بیش از ۳۰۰ هزار خودرو فقط بین تهران و کرج در تردد هستند و بخشی از دودهای پایتخت به البرز منتقل میشود.معاون حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج نیز میگوید که اگرچه روند جایگزینی خودروهای فرسوده بهصورت تدریجی در حال انجام است، اما این روند با توجه به شدت بحران، «فاصله معناداری با نیاز واقعی شهر دارد».مجتبی حاجیقاسمی، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج، آلودگی هوا را «بزرگترین بحران امروز کرج» توصیف کرده و اعلام کرده است که شهرداری کرج در بودجه خود برنامهریزی دقیقی برای مقابله با این بحران نداشته است. به گفته وی، قیمت هر اتوبوس دیزلی حدود ۱۰ میلیارد تومان، اتوبوس برقی حدود ۲۰ میلیارد تومان و یک رام قطار شهری پنجواگنه نزدیک به ۱.۸ همت برآورد میشود؛ ارقامی که نشان میدهد حل بحران نیازمند تصمیمات جدی و اولویتبندی واقعی منابع است.
در این میان، اظهارات علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ابعاد تازهای از ترک فعلها را روشن میکند. او با انتقاد از اجرایی نشدن کامل قانون هوای پاک اعلام کرده است که از حدود ۲۲۰ حکم اجرایی این قانون، تنها ۲۰ حکم بهطور کامل اجرا شده، ۱۴۰ حکم ناقص اجرا شده و نسبت به اجرای ۶۰ حکم دیگر «اساساً هیچ اقدامی صورت نگرفته است».این نماینده مجلس با اشاره به گزارش دیوان محاسبات تأکید کرده است که دستگاههای متولی در حوزه آلودگی هوا به تکالیف قانونی خود عمل نکردهاند و یکی از بهانههای اصلی، کمبود بودجه عنوان میشود؛ در حالی که اجرای کامل قانون هوای پاک به گفته مسئولان، نیازمند حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
منبع فارس