مشاغل خانگی فقط یک مدل معیشتی نیستند، بلکه شکل تازهای از اقتصاد مشارکتیاند
سپیدارآنلاین: گروه اقتصادی
«ما باید نگاهمان را به مشاغل خانگی عوض کنیم. این حوزه دیگر صرفاً برای گذران زندگی نیست، بلکه یک جریان اصیل از اقتصاد مردمی و مشارکتی است که زنان، بهویژه زنان سرپرست خانوار، پرچمدار آن هستند.»
این جمله کلیدی دکتر محمد انصاری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان البرز، در نخستین نشست شورای عالی بانوان و خانواده در سال ۱۴۰۴ بود. نشستی که رویکردی فراتر از حمایتهای سنتی داشت و بر طراحی مدلهای نوین توانمندسازی و تجاریسازی مشاغل خانگی تمرکز کرد. انصاری با تأکید بر اینکه زمان آن رسیده تا «اقتصاد خانگی» را بهعنوان یک ظرفیت استراتژیک بشناسیم، گفت:«در البرز شاهد رشد روزافزون کسبوکارهای خانگی هستیم. حالا دیگر وقت آن است که این انرژی پراکنده را به یک اکوسیستم منسجم، خلاق و بازارمحور تبدیل کنیم.»
🔸 این مسئول ادامه داد: «ما دیگر در نقطهای نیستیم که فقط بسته حمایتی بدهیم و برویم. رویکرد ما طراحی یک زیرساخت پایدار و هوشمند برای رشد این بخش است. اینجا صحبت از اقتصادِ زنانهای است که بنیانگذار تابآوری و استقلال مالی در بسیاری از خانوادهها شده است.» او با اشاره به لزوم شتابدهی به ایدههای نوآورانه در این حوزه، تأکید کرد:
«با همافزایی میان دستگاهها، میتوان البرز را به استان الگو در اقتصاد مشارکتی خانگی تبدیل کرد.» در این نشست که با حضور نمایندگان دستگاههای کلیدی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، سازمان فنیوحرفهای و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و دبیری دکتر آقایی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری برگزار شد، چند ایده کلیدی مطرح و در دستور بررسی قرار گرفت:
1. ایجاد بازارچههای دائمی و فصلی در تمام شهرستانها
2. راهاندازی نهاد مدیریت یکپارچه تولیدات خانگی در سطح استان
3. برنامهریزی برای آموزش مهارتهای دیجیتال و بازاریابی آنلاین
4. همکاری با پلتفرمهای بومی فروش اینترنتی برای ایجاد ویترین اختصاصی محصولات بانوان
5. ایجاد نقشه جامع مشاغل خانگی استان برای اتصال مؤثر میان تولیدکننده، خریدار و حمایتکننده