27 تیر 1391
شماره خبر: 9028

طالقان و تنكابن با ساخت جاده سبز به هم متصل می شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

 طالقان و تنكابن با ساخت جاده سبز به هم متصل می شوند

سپیدار آنلاین: مدیركل راه و شهرسازی استان البرز گفت: اكنون طرحی موسوم به جاده سبز در دست اجراست كه با بهره برداری از آن شهر طالقان در این استان به شهر تنكابن در استان مازندران متصل می شود و فاصله تهران تا تنكابن نیز به كمتر از یك ساعت و نیم كاهش می یابد.
قدرت الله ضیایی فر افزود: ساخت جاده سبز به عنوان یك طرح ملی در سفر رییس جمهوری به استان البرز به تصویب رسید كه با اتمام آن فاصله 72 كیلومتری این مسیر به 32 كیلومتر كاهش می یابد و بطور قطع در كم شدن بار ترافیكی جاده چالوس تاثیر به سزایی خواهد داشت. وی اظهار داشت: از 32 كیلومتر جاده هشتگرد به طالقان و تنكابن، یك كیلومتر آن تونل است كه تاكنون 70 درصد از عملیات جاده در دست اجرا قرار گرفته و عمده مشكل به حفر و ساخت تونل بازمی گردد كه با توجه به نوع بافت خاك پیمانكار مجری نتوانست این طرح را ادامه دهد و بنابراین مقرر شد كار حفر تونل به پیمانكار دیگری واگذارشود. وی ادامه داد: با توجه به اینكه ساخت كنارگذر در مسیر تونلها اجباری است، از این رو اجرای عملیات كنارگذر این تونل در اولویت قرار گرفته تا بتوانیم هنگامی كه بار ترافیكی در این مسیر سنگین است و شاید تا زمانی كه ساخت تونل به اتمام می رسد از این كنارگذر استفاده كنیم. ضیایی فر با اشاره به اینكه كار مطالعاتی كنارگذر تونل در حال انجام است و پیش بینی می شود اجرای آن به زودی آغاز شود، افزود: قطعه یك این مسیر اكنون شامل طالقان تا تونل آماده آسفالت است و قطعه دوم نیز آماده عملیات پی ریزی است كه با توجه به اولویت بندی پروژه های اداره كل راه و شهرسازی استان البرز قرار است این مسیر قبل از پایان دوره دولت دهم به بهره برداری برسد. وی اعتبار اولیه پیش بینی شده برای این طرح ملی را 450 میلیارد تومان ذكر كرد و افزود: این طرح با مشاركت بخش خصوصی ساخته می شود كه با بهره برداری از آن مسافران می توانند مسیر تهران تا تنكابن را در كمتر از یك ساعت و نیم طی كنند. مدیر كل راه و شهرسازی استان البرز یادآور شد: مسافران این جاده سبز، علاوه براینكه قادر خواهند بود از طبیعت زیبای این مسیر اعم از كوهستان، جنگل، ساحل و سایر چشم اندازهای بكر منطقه لذت ببرند، طبق برنامه ریزیها قرار است در طول مسیر نیز امكانات رفاهی و استراحتگاهی برای گردشگران و مسافران ساخته شود. ضیایی فر در مورد دیگر پروژه های ملی در استان البرز گفت: ابتدا قرار بود برای كاهش بار ترافیكی در اتوبان تهران - كرج كه شمار خودروهای عبوری از آن به روزانه 530 هزار خودرو افزایش یافته، یك خط (لاین) اضافه شود اما با توجه به رشد فزاینده تردد در این اتوبان، افزایش سه خط یا سه محور در باند شمالی و جنوبی در برنامه كاری قرار گرفت. وی تاكید كرد: در اجرای این پروژه موانعی بسیاری وجود داشت كه باعث تاخیر می شد لیكن با پیگیری هایی كه در بخش استان البرز انجام شد آخرین معارض این پروژه در منطقه كلاك یعنی پارك جهان نما برطرف شد و اكنون كار در حال اجرا است. ضیایی فر افزود: اعتبارات در نظرگرفته شده برای اجرای این پروژه 120 میلیارد ریال است كه 70 میلیارد ریال آن در سال 90 و 50 میلیارد ریال آن توسط استانداری البرز برای سال 91 تخصیص اعتبار شد كه تاكنون 40 درصد آن جذب شده است و امیدواریم براساس تعهد پیمانكار همزمان با عید سعید فطر امسال شاهد راه اندازی باند شمالی اتوبان تهران - كرج باشیم. به گفته وی، باند جنوبی این اتوبان به دلیل وجود شمار زیاد معارضان كه در محدوده شهرداری منطقه 21 تهران قرار گرفته با كندی پیش می رود و طبق برنامه ریزیها مقرر شده است این باند نیز تا دهه فجر سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد. مدیر كل راه و شهرسازی استان البرز در زمینه ادامه بزرگراه شهید همت نیز گفت: این پروژه در سه قطعه ساخته می شود كه یك قطعه آن تا وردآور به طول شش كیلومتر در منطقه 22 شهرداری تهران واقع است و بیش از 90 درصد پیشرفت داشته است و یك قطعه دیگر به طول پنج و نیم كیلومتر در محدوده استان البرز قرار گرفته كه نسبت به رفع مشكل معارضان نظامی، حقیقی و حقوقی آن اقدام شده و عملیات اجرایی آن نیز با مرحله دوم روكش آسفالت رو به پایان است. وی اظهار داشت: براساس برنامه ریزیها قرار است برای روان سازی تردد خودروها در مسیر انحرافی این آزادراه در منطقه انستیتو پاستور به اتوبان تهران - كرج وصل شود و زیر بارترافیك قرار گیرد. وی گفت: قطعه سوم كه همزمان با قطعه دوم در حال اجرا است توسط بخش خصوصی در حال عملیات زیر سازی و خاك برداری است كه این محور به داخل شهر كرج متصل خواهد شد و در این مسیر نیز معارضینی وجود دارد كه در حال حل و فصل آن هستیم و امیداریم این قطعه تا پایان دوره دولت دهم به بهره برداری برسد. وی افزود: تكمیل پروژه ادامه بزرگراه شهید همت كه مسیر شمالی آن قبل از گرمدره به ارتفاعات كرج شیفت پیدا كرده و ارتفاعات كلاك، عظیمیه و باغستان را پشت سر می گذارد و تا پادگان 10 لشگر سیدالشهدا (ع)، حصارك و كمالشهر به آزاد راه كرج و قزوین متصل می شود، طبق توافقات برعهده وزارت راه و شهرسازی است. وی اضافه كرد: مسیر جنوبی نیز از مشكین دشت، ماهدشت، مهرشهر و چهارباغ و انتهای كمالشهر به آزاد راه كرج قزوین متصل می شود كه اجرای این طرح نیز برعهده شهرداریهای مناطق مختلف در استان البرز قرار گرفته است. ضیایی فر اظهار داشت: به محض اتصال ادامه بزرگراه شهید همت به كرج كار مسیر شمالی آن نیز آغاز می شود و با توجه به اینكه در این مسیر معارضی وجود ندارد این پروژه زودتر اجرا خواهد شد و ظرف دو سال قابل بهره برداری خواهد بود.
مدیر كل راه و شهرسازی استان البرز در پایان گفت: به جز این طرحهای ملی، دهها پروژه بزرگ و كوچك دیگر در این استان در دست اجراست كه با بهره برداری از آنها تحول بزرگی در راههای دسترسی و كاهش ترافیك در این منطقه ایجاد خواهد شد.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود