12 اسفند 1392
شماره خبر: 117723

غفلت 100ساله سازمان جنگلها از نقش مردم

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

غفلت 100ساله سازمان جنگلها از نقش مردم


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به نقش تاثیرگذار مردم در حفاظت و احیای منابع طبیعی گفت: سازمان جنگلها و آبخیزداری کشور در عمر یکصد ساله خود از نقش مردم در حفاظت از منابع طبیعی غفلت کرده است.
ˈحسین میررجبیˈ روز دوشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی (21-15 اسفند ماه) درجمع خبرنگاران افزود: این سازمان همواره به صورت تک محوری کار احیاء، حفاظت ، حراست و آبخیزداری را در کشور برعهده داشته که این امر موجب تغییر نگرش مردم به منابع طبیعی و خدادادی شده است. میررجبی بیان کرد: از امسال سازمان جنگلها و آبخیزداری با نگاه مردم محوری وارد این عرصه شده و تصمیم بر آن گرفته شد تا مردم در حوزه حفاظت و توسعه عرصه های طبیعی میدان دار شوند. وی با اشاره به اینکه شعار هفته منابع طبیعی امسال ˈبا مردم برای مردم ˈ انتخاب شده، اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز برای مشارکت دادن مردم در اجرای فعالیت ها در این حوزه از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 50 نشست با حضور مردم و انجمن های مختلف در سطح شهرستانهای تابعه استان برگزار کرده و هفت شرکت تعاونی در استان برای اجرای فعالیت ها و طرحهای استانی شناسایی شده اند. مدیر کل منابع طبیعی استان البرز، اجرای طرح ترسیب کربن در استان را از جمله طرح هایی برشمرد که در سال جاری با مشارکت روستاییان آغاز شده است. وی گفت: گازهایی در سطح زمین همچون دی اکسید کربن وجود دارند که تنفس آنها برای مردم خطرناک است و در اجرای این طرح با مشارکت مردم روستاییان و تشکل های تعاونی، فعالیت های احیای زمین و منابع طبیعی بطوری انجام می شود تا اکسیژن لازم را برای حیات انسانها فراهم شود. وی افزود: این طرح در اشتهارد با یک میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.
جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه
میررجبی در ادامه یکی از اهداف اجرای طرح ترسیب کربن را ایجاد اشتغال برای ساکنان روستاها و جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از مهم ترین دلایل خالی شدن روستاها از جمعیت، بحث اقتصادی و فقر مردم است که در این طرح ، بودجه جذب و برای اجرای طرحها در اختیار مردم روستایی قرار می گیرد. وی یکی دیگر از طرح های مردمی در سال جاری را طرح دامنه جنوبی برشمرد و گفت: طرح دامنه جنوبی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری انجام می شود که 28 میلیارد ریال اعتبار برای انجام آن در سطح 54 هکتارزمین اختصاص یافته است.
رسانه ها منابع طبیعی را بصورت مرتب رصد کنند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با گلایه از برخی از رسانه های استانی افزود: بعضی از رسانه ها طی سال از این بخش غفلت کرده و فقط در هفته منابع طبیعی این بخش را می بینند در حالیکه ما انتظار داریم مرتب این حوزه را رصد کرده و وضعیت پروژه ها را پیگیری کنند. وی نقش رسانه ها را در زمینه اطلاع رسانی مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی ارزشمند و حساس دانست.
توزیع 150 هزار اصله نهال رایگان در هفته

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود