11 خرداد 1393
شماره خبر: 123012

مسجد محور و خاستگاه توسعه دینی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مسجد محور و خاستگاه توسعه دینی


معاون تهذیب و آموزش حوزه های علمیه استان البرز گفت: مسجد محور و خاستگاه توسعه دینی و سرآغاز آموزه های دینی از مسجد است.
حجت الاسلام حسین ملکی، معاون تهذیب و آموزش حوزه های علمیه استان البرز در خصوص توسعه دینی در مساجد گفت: مساجد اسلامی باید محل پیوند زمین و آسمان باشند، همین که تمامی مساجد در کره خاکی از حیث سمت و سو دارای وحدت جهت می باشند و همه بسوی کعبه، اولین خانه خداپرستی ساخته می شوند این نشان این است که همه حول و محور یک وجو می چرخند این ها نشان از اهمیت و عظمت مساجد است، که حفظ و رشد معنوی و فرهنگی آن وظیفه مومنین و مومنات خواهد بود. استاد و مدرس حوزه های علمیه استان البرز با تاکید به نقش و جایگاه توسعه دینی در مساجد گفت: مسجد صدر اسلام با همان جایگاهی که داشت زمینه رشد و فعالیت های چشمگیری بود،مسجد محور و خاستگاه توسعه دینی است.
مساجد امروز نیازمند آسیب شناسی هستند
این استاد حوزه اظهار کرد: امروز بعضا در بسیاری از مساجدی که با مناره ها و زرق و برق های امروزی ساخته می شود دیده می شود که کارکرد مسجد کاهگلی را ندارند، چه بسا از فضای حقیقی و نقش و خاستگاه آن دور شده اند. به گفته این مسئول، هنگامی که صحبت از ظاهر مسجد می شود منظور تمام ابعاد ظاهری و ساختار فیزیکی و سازه ای آن است که حتی این نوع بنا و پیکره می تواند زمینه نوع رفتارها را در انسانها ایجاد کند. وی با تاکید به بهره مندی از نقوش اسلیمی در ساخت مساجد و بکارگیری رنگ های متنوع توضیح داد: هنر اسلامی از طراحی بنا و معماری گرفته تا کاشیکاری و گچبری و آینه کاری و خوشنویسی و نجاری و منبت کاری حتی فرش مسجد باید در روند رونق مساجد در نظر گرفته شود.
بیشترین جذابیت مسجد برای جوانان است
حجت الاسلام ملکی با اشاره به اهمیت حضور پرشور نوجوانان و جوانان گفت: راهکارهایی برای حضور جوانان و نوجوانان در مساجد باید فراهم شود، مانند زمان پیامبر(ع) که در حیاط مسجد درخت میوه می کاشتند که هم کودکان و نوجوانان از میوه های آن استفاده کنند و هم بزرگترها از سایه آن بهره مند شوند. نوع برخورد نبی خدا(س) با کودکان و نوجوانان و تشویق آنها جهت حضور در مسجد محبت را بر همه تمام می کرد. طبق سفارش اهل بیت(ع) مبنی بر عادت دادن فرزندان به نماز و روز و ججاب به این نتیجه می توان رسید که بهترین مکان آموزش این است که معارف مساجد هستند .
امام جماعت مدیر مسجد است
معاون تهذیب و آموزش حوزه های علمیه استان البرز یکی از محورهای وحدت آفرین مسجد که غالب فعالیتهای این کانون الهی حول محور آن می چرخد روحانی و امام جماعت مسجد است، دانست و توضیح داد: امام جماعت با نوع مدیریت خود می توانند در رشد و تعالی امورفرهنگی و معنوی مسجد نقش آفرین باشند. به گفته ملکی، براساس روایتی از رسول خدا امام جماعت نفر اول مسجد است، افضل الناس فی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود