4 تیر 1393
شماره خبر: 124665

عدم اطلاع صحیح مردم از طرح تحول نظام سلامت

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

عدم اطلاع صحیح مردم از طرح تحول نظام سلامت


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز گفت: متاسفانه با گذشت بیش از 40 روز از اجرای طرح تحول نظام سلامت مردم هنوز از روند اجرای طرح اطلاع درستی ندارند و این رو رسانه ها باید در این حوزه اطلاع رسانی دقیق داشته باشند.
حمید درفشی اظهار داشت: باید بازتابی از وضعیت بهداشتی درمانی استان البرز در سطح ملی ایجاد کنیم تا انگیزه اساسی برای کمک به استان در پوشش بخش های درمانی و خدماتی رخ دهد زیرا بخش های درمانی البرز دارای کاستی هایی است که نیازمند رویکرد حمایتی تصمیم گیرندگان می باشد. وی در تشریح طرح تحول نظام سلامت با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی صحیح در این خصوص موجب شده تا مردم به درستی با این طرح آشنا نباشند، گفت: هدف اصلی این طرح ارتقا کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی به مردم است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز ادامه داد: یکی از برنامه مهم دولت توجه به وضع سلامت مردم است از این رو برای بهبود وضعیت درمانی طرح تحول نظام سلامت با زیربنای هفت بسته خدمتی طرح ریزی و از نیمه اردیبهشت ماه جاری به صورت مرحله ای آغاز به کار کرد.
بسته اول خدمتی
درفشی کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی را عنوان نخستین بسته حمایتی اعلام کرد و گفت: در این بسته پرداختی بیماران برای هزینه های بیمارستانی تنها 10 درصد از کل هزینه خواهد بود و بیمارستان موظف است کلیه تجهیزات و داروهای بخش های بستری و اورژانس مورد نیاز بیمار را تامین کند و اگر بیمارستانی امکانات مورد نیاز بیمار را نداشت موظف است با هزینه خود بیمار را به بیمارستان های تابعه منتقل کند که این امر نیازمند مدیریتی مستحکم استو وی افزود: خوشبختانه این طرح از نیمه اردیبشهت ماه در تمامی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی البرز در حال اجرا است و تمامی فعالیت بیمارستان توسط تیم های ناظر رصد و اگر کاستی در این خصوص رخ دهد حتما برخورد خواهد شد. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز تاکید کرد: اگر بیمار مراجعه کننده به بیمارستان فاقد دفترچه بیمه باشد بیمارستان موظف است برای صدور دفترچه برای بیمار اقدام کند.
بسته دوم خدمتی
درفشی به بسته دوم خدمتی در طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: سلامت مادر و نوزاد در انجام زایمان طبیعی است و متاسفانه در برخی از بیمارستان های خصوص آمار سزارین بیش از 80 درصد است از این رو انجام و ترغیب زایمان طبیعی در برنامه طرح تحول نظام سلامت تعبیه شد. وی با بیان اینکه هر ساله باید 10 درصد از زایمان ها به روش سزارین در این طرح کاهش یابد، ادامه داد: در هیچ مرکزی درمانی دولتی و دانشگاهی نباید بیش از 45 درصد از زایمان ها به روش سزارین انجام شود و هر ساله با کاهش 10 درصدی می بایست به آمار مطلوب 25 تا 30 درصدی سزارین در کل زایمان ها برسیم. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز به خدمات برنامه ریزی شده برای افزایش زایمان های طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر رایگان بودن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی بسته خدمتی نیز برای کارشناسان مامایی و پزشکان این حوزه دیده شده است. درفشی افزود: در خصوص انجام زایمان به روش سزارین در بیمارستان های خصوصی با رصد دانشگاه در صورت انجام روش های غیر علمی از درجه تخصصی بیمارستان ها کاسته می شود.
بسته سوم خدمتی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز حضور پزشکان مقیم در بیمارستان ها را عنوان بسته خدمتی دیگر در طرح تحول نظام سلامت عنوان و تصریح کرد: پرشکان مقیم با توجه به تخصص بیمارستان ها در مراکز درمانی حضور خواهند داشت. وی گفت: این طرح که تمامی هزینه های آن از سوی دولت پیش بینی شده است برای بیمارستان های بالای 64 تخت به استثنای مناطق محروم به اجرا در خواهد امد. درفشی با بیان اینکه متخصص بیهوشی، جراح و زنان در مناطق محروم مقیم خواهد بود، اظهار داشت: این طرح در حال عملیاتی شدن است و نیازمندیم در مناطقی که کمبود تخت بیمارستانی است جبران و در مناطقی که نیاز بیشتر وجود دارد تخت جایگزین کنیم.
بسته چهارم خدمتی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز گفت: ارتقا هتلینگ بیمارستانی نیز یکی دیگر از بسته های خدمتی تعبیه شده در طرح تحول نظام سلامت است که بر اساس آن با منابع دیده شده برای هر بیمارستان باید طی سه ماه ظاهر بیمارستان مناسب سازی شود که این طرح در استان البرز از حدود یک ماه گذشته آغاز شده است.
درفشی اعلام کرد: متاسفانه یکی از مشکلات مهم در مراکز درمانی استان البرز به خصوص کلانشهر کرج فرسوده و مستهلک بودن بیمارستان ها است اما باید برای خدمات رسانی به مردم بیمارستان های موجود را تا ساخت مراکز درمانی جدید و استاندارد تجهیز کنیم. وی گفت: در مجموع به بیمارستان های استان البرز برای اجرای طرح هتلینگ حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که این میزان تنها 20 درصد اعتبار در نظر گرفته شده است.
بسته پنجم خدمتی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز گفت: حمایت از خدمات ویزیت پزشکان در بیمارستان ها نیز برا ترغیب پزشکان برای حضور در بیمارستان ها نیز طرح ریزی شده و در حال اجرا است و امید می رود به مرحله ای برسیم که دریافتی پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی تا میزانی نزدیک باشد که خدمات در مراکز دولتی متمرکز شود. درفشی گفت : در دیگر بسته های حمایتی دولت در بخش های درمانی برنامه هایی برای بیماران صعب العلاج، بیماران سرطانی و بیماران مزمن دیده شده است که در زمان اجرا اعلام خواهد شد. وی در پایان تاکید کرد: دولت برنامه دقیقی و مهمی با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان انجام داده است که باید به مردم به درستی شناسانده شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود