15 تیر 1393
شماره خبر: 125369

ثبت سند 88 درصد عرصه های طبیعی طالقان به نام دولت

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ثبت سند 88 درصد عرصه های طبیعی طالقان به نام دولت


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طالقان از ثبت مالکیت 88 درصد عرصه های منابع طبیعی این شهرستان به نام دولت خبر داد و گفت: با صدور سند مالکیت 95 درصد عرصه ها به نام دولت، در نیمه نخست امسال جشن انفال در طالقان برگزار می کنیم.
حامد فرضی درباره روند ثبت عرصه های منابع طبیعی به نام دولت در شهرستان طالقان با بیان اینکه تا پیش از ارتقای این منطقه به فرمانداری اقدامات مربوط به ثبت سند کمتر انجام می شد، گفت: طالقان تا پیش از اینکه شهرستان شود زیرمجموعه ساوجبلاغ بود و به واسطه گستردگی کارها، بسیاری از اراضی دولتی به نام دولت نشده بود. اما با ارتقای منطقه به شهرستان و تشکیل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مستقل، اقدامات ثبت سند سرعت گرفت. وی افزود: در دو سال خیر اقدامات بسیار خوبی در بحث صدور سند انجام گرفته و حدود 88 درصد سند مالکیت به نام دولت صادر شده است. فرضی با اشاره به اینکه اراضی که به نام دولت ثبت سند می شود در زمره انفال قرار می گیرد یادآور شد: منابع طبیعی تنها دستگاهی است که اراضی مردم را از اراضی ملی جدا می‌کند و در این مسیر مشکلات زیادی از جمله بحث اراضی اختلافی روند ثبت سند را با مشکلاتی مواجه می کند.
630 پرونده اراضی اختلافی منتج به صدور رای شد
وی با بیان اینکه در بحث اراضی اختلافی، افراد به ملی بودن اراضی خود اعتراض دارند، گفت: در این زمینه حدود 800 پرونده اعتراضی تشکیل شده و تاکنون حدود 630 پرونده توسط مقام قضایی و قاضی کمیسیون ماده واحده منتج به رای شده که امید است در پایان سال جمع بندی کامل داشته باشیم. علاوه بر این حدود 700 پرونده حقوقی غالبا در بحث خلع ید اراضی نیز داشتیم که به بیت المال بازگردانده شد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طالقان افزود: سال گذشته حدود 35 هزار مترمکعب با دستور مقام قضایی خلع ید شد و 65 هزار مترمکعب به استاد ماده 1 تبصره پنج توسط یگان حفاظت منابع طبیعی از دست متصرفین خارج شد. در مجموع حدود 10 هکتار از اراضی در سال 92 به بیت المال بازگشته و در سال جاری نیز تا کنون دو پرونده در تصرف اراضی بوده و 13 هزار مترمکعب با دستور قضایی به بیت المال برگردانده شده است. فرضی با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان سال بیش از 95 درصد عرصه های منابع طبیعی رفع تصرف و سند مالکیت به نام دولت صادر شود، گفت: به یاری خدا در نیمه اول 93 جشن انفال در طالقان برگزار می کنیم. شهرستان طالقان دارای 150 هزار هکتار وسعت است که بیش از 90 هزار هکتار آن عرصه های ملی و مرتعی است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود