30 تیر 1393
شماره خبر: 126215

کاتالیست پالادیوم کربن باکاربرددرسلولهای خورشیدی درالبرزساخته شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

کاتالیست پالادیوم کربن باکاربرددرسلولهای خورشیدی درالبرزساخته شد


عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد وانرژی ایران گفت: کاتالیست پالادیوم کربن(pd/c ) به منظور تهیه مشتقات پیریدین مورد استفاده در سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ دراین پژوهشگاه ساخته شد.
دکتر ˈمحمود کاظم زاد با اشاره به کاربرد این ماده در صنایع نفت و گاز و تولید دارو، افزود: سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ ، گروهی از سلول های خورشیدی هستند که اساس کار آنها مبتنی بر انتقال الکترون بین نوعی رنگ و یک نیمه هادی است. وی با بیان اینکه کاتالیست تهیه شده در تولید ماده اولیه رنگ به کار می رود، گفت: نیمه هادی به کار رفته معمولا اکسیدتیتانیوم است. مسوول این پروژه تحقیقاتی اظهار کرد: روش های تولید اکسید تیتانیوم مناسب برای این دسته از سلول ها به کرات مورد مطالعه قرار گرفته و طراحی مناسب نیز در ادبیات علمی گزارش شده است. وی گفت: از میان رنگ های مورد استفاده در سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ ، مهم ترین آنها دسته­ای از کمپلکس های رنگی مبتنی بر لیگندهای بی پیریدین و فلز مرکزی روتنیوم با نام های تجاری N3وBlack Dye می باشند. وی افزود: نکته کلیدی در سنتز این رنگها کوپلاژ کربن- کربن بین مشتقات پیریدین می­باشد که واکنش های کاتالیستی بر پایه کاتالیست های پالادیم روی کربن مهم ترین آنها است. کاظم زاده ادامه داد: از آنجایی که کاربردکاتالیست های پالادیم – کربن در مباحث مربوط به انرژی بسیار گسترده­تر بوده و این کاتالیست ها علاوه بر واکنش های متداول در شیمی آلی، به عنوان الکتروکاتالیست در دو دسته از پیل های سوختی به نام های پیل سوختی پلیمری (PEM) و همچنین پیل سوختی دیگری بنام پیل سوختی الکلی به کار می روند،رویکرد طرح حاضر می تواند در ارتباط با این موضوع نیز توسعه داده شود.
این پژوهشگر گفت: این طرح به استفاده از روش های تهیه کربن،روش های نشانیدن پالادیم بر روی کربن و بررسی انجام واکنش کاتالیستی کوپلاژ پیریدین اختصاص یافته است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد وانرژی ایران گفت: مزیت قابل اشاره در این کار جامد بودن محصولات دیمر و تریمر می باشد که به علت اختلاف شدید فراریت آنها با ماده اولیه به سهولت و با تقطیر مونومر در خلا جداسازی شده و در حلال هایی مانند اتیل استات کریستاله می شوند. پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در مشکین دشت شهرستان فردیس البرز مستقر است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود