19 مرداد 1393
شماره خبر: 127110

یک میلیون دام علیه بیماری LCD واکسینه شدند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

یک میلیون دام علیه بیماری LCD واکسینه شدند


رئیس آزمایشگاه واکسن‌های دام مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: تاکنون یک میلیون دام در کشور علیه بیماری LCD واکسینه شدند.
حمیدرضا ورشویی ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با مشاهده بیماری LCD در برخی دامداری‌ها واکسیناسیون گاوداری‌ها در کشور و به ویژه در مناطق برخوردار از این ویروس آغاز شد. وی با بیان اینکه بیماری دامی LCD از خرداد ماه امسال در کشور مشاهده شده است افزود: این بیماری ابتدا در کشور آفریقا، مصر بود که سال گذشته نیز بر اساس گزارش‌هایی این بیماری در کشور ترکیه و عراق نیز نمود پیدا کرد. این مسئول ادامه داد: در خرداد ماه امسال نیز کارشناسان بهداشت با حضور در دامداری‌ها برای واکسینه کردن دام‌ها با مشاهده ظاهری برخی گاوها به ضایعات پوستی مواجه شدند که با نمونه‌برداری‌ها و انجام آزمایشات مشخص شد این بیماری دامی در ایران نیز شیوع پیدا کرده است. ورشویی با تأکید بر اینکه ضایعات پوستی تب بالا، آبریزش از بینی و چشم، عدم تعادل در راه رفتن از مهمترین عوارض ظاهری این بیماری است گفت: کاهش شدید تولید شیر، ایجاد نازایی موقت و دایمی، سقط جنین و کاهش افت لاشه از دیگر عوارض این بیماری می‌باشد. این مسئول عامل انتقال این بیماری را حشرات گزنده و به ویژه پشه‌های خونخوار عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری توسط حشرات انتقال داده می‌شود گسترش بسیار بالایی را نیز دارا است.
مشاهده مواردی بسیار محدود از این بیماری در استان البرز
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این بیماری در برخی دامداری‌های استان البرز و استان تهران نیز مشاهده شده است افزود: هم اکنون با توجه به تمهیدات و اقدامات انجام شده کنترل این بیماری در دامداری‌ها انجام شده است. ورشویی با تأکید بر اینکه با واکسینه کردن دامها با واکسن هپرولوک که توسط مؤسسه رازی تولید شده است هم اکنون میزان ابتلا به این بیماری در بین دامها بسیار کاهش پیدا کرده است. وی اظهار داشت: مؤسسه رازی با داشتن واکسن آبله بزی با ایجاد تغییراتی در این واکسن و ارتقای دوز آن واکسن بیماری LCD تولید کرده است که توانسته بر مهار این بیماری تأثیرات فراوانی داشته باشد. به گفته این مسئول تعهد مؤسسه رازی بر تولید این واکسن تا پایان سال 60 میلیون دوز بوده است اما که با توجه به وجود شرایط خاص امکان تولید بیشتر این واکسن نیز در این مؤسسه مهیا می‌باشد. ورشویی تأکید کرد: هم اکنون یک میلیون گاو علیه این بیماری واکسینه شدند و ما 12 میلیون دوز واکسن این بیماری را در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا کنترل کامل این بیماری علاوه بر تعهد سازمان 10 میلیون دوز دیگر نیز نیاز داشته باشیم.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود