22 شهریور 1393
شماره خبر: 129189

دستگاهی برای تشخیص کم‌خونی در یک دقیقه

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دستگاهی برای تشخیص کم‌خونی در یک دقیقه


محققان آمریکایی دستگاه آزمایش خون ساده‌ای تولید کرده‌اند که از قابلیت تشخیص کم‌خونی در 60 ثانیه برخوردار بوده و روشی ارزان برای نظارت شخصی بر این بیماری مزمن محسوب می‌شود.
حدود دو میلیارد نفر در جهان از مشکل کم‌خونی رنج می برند و حدود 70 درصد زنان و کودکان در هند، با مشکلات تغذیه‌ای جدی از جمله کم‌خونی مواجه هستند؛ تشخیص سریع این بیماری از حادتر شدن و بروز مشکلات بعدی پیشگیری می‌کند. تشخیص کم‌خونی با انجام آزمایش خون و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی گران‌قیمت، امکانپذیر است.
اما محققان مرکز اختلالات خونی و سرطان افلک (Aflac)‌در آتلانتا دستگاه شخصی یکبار مصرفی طراحی کرده‌اند که با استفاده از یک قطره خون و واکنشگر شیمیایی، سطوح مختلف کم‌خونی را به شکل تغییرات طیف رنگی در کمتر از 60 ثانیه نشان می‌دهد. این دستگاه به هیچ منبع انرژی نیاز نداشته و برای مناطق فقیرنشین و فاقد برق بسیار مناسب است. استفاده از این دستگاه مشابه دستگاه آزمایش قند خون – گلوکومتر – است؛ بیمار با زدن سوزن مخصوص به نوک انگشت، یک قطره خون را روی ویال کوچک دستگاه قرار می‌دهد. ویال حاوی نمونه خون روی کیت پلاستیکی دستگاه قرار داده می‌شود؛ کیت نیز حاوی واکنشگر شیمیایی است که در ترکیب شدن با خون، مخلوط پنج میکروفیلتری ارائه می‌کند. هموگلوبین خون در نقش کاتالیروز برای واکنش کاهش اکسیداسیون عمل کرده و پس از 45 ثانیه واکنش کامل می‌شود؛ بیمار طیف رنگی از سبز- ‌آبی تا قرمز - به معنای سطوح مختلف کم‌خونی - را مشاهده می‌کند. تفسیر رنگ‌ها بر روی برچسب دستگاه نصب شده است؛ همچنین کاربر می‌تواند با استفاده از برنامه نرم‌افزاری مخصوص تلفن همراه و عکسبرداری از رنگ، تفسیر بسیار دقیقی را دریافت کند. این دستگاه بر روی 238 بیمار در چهار نوبت مختلف مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آن با آزمایشات متداول خون مقایسه شد؛ نتایج تقریبا مشابه بوده و عملکرد نرم‌افزار در تعیین سطوح کم خونی بسیار دقیق توصیف شده است. این دستگاه کوچک و ارزان از سال 2016 به بازار عرضه خواهد شد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود