17 آبان 1393
شماره خبر: 131345

تولید واکسن از انحصار دولت خارج می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تولید واکسن از انحصار دولت خارج می شود


قائم مقام رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: برنامه دولت خروج انحصار صنعت واکسن از دولت و حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی برای خودکفایی در صنعت واکسن است.
بهمن عابدی با اشاره به عزم دولت مبنی بر حمایت از بخش خصوصی در تولید واکسن گفت: تلاش و حمایت از بخش خصوصی برای خودکفایی در تولید واکسن اقدام قابل توجهی است که خوشبختانه کلید آن در دولت زده شده است. عابدی اظهار داشت: تاثیرات منفی وابستگی اقتصاد کشور به نفت برکسی پوشیده نیست و خروج از وابستگی به نفت با رویکرد توسعه اقتصاد دانش بنیان به ثمر خواهد نشست و باید در این عرصه از شرکت های دانش بنیان حمایت شود. وی افزود: با توجه به اینکه برنامه دولت خروج انحصار صنعت واکسن از دولت و واگذاری به بخش خصوصی است با موافقت دکتر ستاری طی روز های گذشته کارگروه واکسن در ستاد توسعه زیست فناوری وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد. وظیفه این ستاد حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه تولید واکسن های انسانی و دام است.
بسته سیاستی نظام واکسن در حال تدوین است
به گفته عابدی بسته سیاستی حمایتی نظام واکسن کشور در ستاد توسعه زیست فناوری در حال تدوین است تا پس از آن برای تصویب به هئیت دولت ارسال شود. وی با بیان اینکه سهم واکسن و فرآورده های بیولوژیک برای موسسه رازی و انستیتو پاستور در این ستاد تعریف شده است.، افزود: بر اساس آن بخش عمده توسعه شرکت های دانش بنیان در تولید واکسن های دام و طیور و آبزیان به عهده موسسه رازی و توسعه شرکت های دانش بنیان پزشکی به انستیتو پاستور واگذار شده است. عابدی یادآور شد: هم اکنون تولید واکسن در انحصار موسسه های دولتی "رازی" و "انستیتو پاستور" است اما دولت تلاش دارد با حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان که از دل رازی و انستیتو پاستور به وجود می آیند، صنعت تولید واکسن را از دولت خارج به مردم و بخش خصوصی واگذار کند. براساس این گزارش مسئولیت کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست فناوری به بهمن عابدی قائم مقام رئیس موسسه رازی واگذار شده است.
راه اندازی مرکز رشد فناوری های دامپزشکی و توسعه کمی
قائم مقام رئيس موسسه رازی در حوزه اصلاح ساختار و توسعه علمی، ادامه داد: این موسسه در حال حاضر یک مرکز رشد تحت عنوان مرکز رشد زیست فناوری رازی دارد و ۱۲ شرکت دانش بنیان راه اندازی کرده است و تا پایان سال نسبت به تاسیس مرکز رشد فناوری های دامپزشکی و توسعه کمی شرکت های دانش بنیان اقدام خواهد کرد. عابدی برگزاری دوره های آموزشی تجاری سازی تحقیقات با حضور کارشناسان را از برنامه های در حال اجرای این موسسه اعلام کرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود