17 آذر 1393
شماره خبر: 133300

تشکیل کارگروه پژوهش استانی با همکاری وزات علوم و کشور به تصویب رسید

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تشکیل کارگروه پژوهش استانی با همکاری وزات علوم و کشور به تصویب رسید


دبیر استانی نکوداشت هفته پژوهش از تشکیل کارگروه پژوهش استانی مبنی بر همسو کردن استانداریها و دانشگاهها برای حمایت از پژوهش های بومی و پیشتاز هر استان خبر داد.
حجت الله مرادی پور در همایش نکوداشت هفته پژوهش و گشایش نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش البرز که ظهر دوشنبه در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: وزارت علوم و تحقیقات در سال جاری برای ارتقای کیفی برنامه های هفته پژوهش، ستاد استانی هفته پژوهش را با هدف انسجام بخشی به برنامه های این هفته تشکیل داد و این نمایشگاه نیز حاصل هم افزایی و همکاری دستگاه های مختلف و نمایش توانمندیهای استان است. وی افزود: وزارت علوم در راستای ارتقای کیفی این برنامه ها، ایجاد فضای تعامل بین عرضه کنندگان و متقاضیان دستاوردهای پژوهشی، برگزاری فن بازارهای تخصصی و جشنواره کسب و کار را مورد توجه قرار داده است. مرادی پور با اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزارت علوم و وزارت کشور گفت: براساس این تفاهم نامه تشکیل کارگروه پژوهش استانی به تصویب رسید تا از طریق همسو کردن استانداریها با دانشگاهیان از پژوهشگران حمایت و به طرح های پژوهشی استانها رسیدگی شود. وی افزود: تعامل هایی نیز با وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده که حاصل تمام این تلاش ها تمرکز بر پژوهش های بومی و پژوهش های پیشتازی است که می تواند بخشی از مشکلات استان را رفع کند.
رتبه ۹۴ ایران در اقتصاد دانش بنیان
دبیر استانی بزرگداشت هفته پژوهش در بخشی دیگر از سخنانش به جایگاه پژوهشی کشور اشاره کرد و گفت: ایران از نظر فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی در جایگاه ۱۶ تا ۱۸ دنیا قرار دارد ولی نمود و اثر آن را در جامعه نمی بینیم. به گفته وی در زمینه اقتصاد دانش بنیان نیز در جایگاه ۹۴ دنیا قرار داریم. مرادی پور با اشاره به اسناد بالادستی فراوان در حمایت از پژوهش و تاکیدات رهبری در این بخش، ادامه داد: باید بررسی کنیم چرا تا این لحظه نتوانسته ایم از دستاوردهای فناوری و پژوهشی استفاده کنیم.
شرکت های دانش بنیان با سرمایه اندک مشاغل زیادی ایجاد می کنند
وی گفت: وزارت صنایع هزینه مورد نیاز برای ایجاد هر شغل را ۳۰۰ میلیون تومان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را ۱۷۰ میلیون تومان اعلام می کند این در حالیست که مستندات نشان می دهد تنها ۴۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به ایجاد اشتغال دانش بنیان برای انبوه فارغ التحصیلان دانشگاهی منجر خواهد شد. مرادی پور اضافه کرد: اشتغال دانش بنیان از مشاغل خوشه ای شمرده می شود که ویژگی آنها اشتغالزایی از درون این مشاغل است؛ اما متاسفانه روز گذشته در لایحه بودجه، پایین ترین رشد بودجه به وزارت علوم با رشد هفت درصد تعلق گرفت. وی ادامه داد: اکنون دانشگاه های ما در تامین بودجه های جاری با مشکل مواجه اند و در سال جاری هم رقم یک تا سه درصد بودجه پژوهش حذف شد. این مسئول در پایان هفته پژوهش را فرصتی مغتنم برای جلب توجه دولتمردان به موضوع پژوهش خواند و گفت: باید با حساس کردن دولتمردان به اهمیت پژوهش تلاش کنیم در مقام عمل به علم و فناوری توجه نشان دهند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود