3 شهریور 1393
شماره خبر: 128049

نگاه دولت تدبیر و امید به امر پژوهش، عملیاتی شدن بودجه های پژوهشی است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

نگاه دولت تدبیر و امید به امر پژوهش، عملیاتی شدن بودجه های پژوهشی است


مدیر استانی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در ستاد گرامیداشت هفته پژوهش با بیان اینکه نگاه دولت تدبیر و امید به امر پژوهش، عملیاتی شدن بودجه های پژوهشی است، گفت: یکی از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در سال جاری این است که سهم و سقف بودجه علمیاتی باید قابل توجه باشد.
مهدی مرادپور با بیان این مطلب در نشست تخصصی هفته پژوهش و فناوری که به میزبانی اداره کل آموزش و پژوهش استانداری البرز برگزار شد، اظهار داشت: در این راستا در بخشنامه وزارت علوم به دستگاه های اجرایی نیز تاکید شده است که 15 درصد بودجه های هزینه ای خود را صرف امر پژوهش کنند. وی تاکید کرد: نکته قابل تاملی که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد این است که بودجه های پژوهشی نباید صرف امور پشتیبانی شود. سهم سه درصدی اعتبارات پژوهشی در بودجه سال جاری دیده نشده است
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه سهم یک تا سه درصدی اعتبارات پژوهشی در قانون بودجه سال 93 کشور لحاظ نشده و موجب شده دستگاه های اجرایی با مشکل مواجه شوند.
مرادپور تصریح کرد: این موضوع به طور یقین در اصلاحیه بودجه 93 لحاظ خواهد شد تا در سال آینده مورد غفلت واقع نشود.
طرحهای پژوهشی استانها به صورت ویژه پیگیری می شود
وی در ادامه این نشست تخصصی افزود: در سال جاری یکی از انگیزه هایی که باعث شد ستاد استانی هفته پژوهش در ستاد ملی شکل گیرد این است که طرحهای پژوهشی استانها به صورت ویژه پیگیری شود تا اقدامات مثبت و موثر پژوهشگران استانی مورد غفلت و بی توجهی واقع نشود. این مسئول خاطر نشان کرد: رصد و ارزیابی عملکرد پژوهشی استانها و ارزیابی آنها باعث می شود تا این طرحها در سطح ملی معرفی شده و حمایتهای لازم از پژوهشگران صورت گیرد.
شرکت های دانش بینان حمایت می شوند
حمایت از شرکت های دانش بینان بخش دیگری از سخنان مدیر استانی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در ستاد گرامیداشت هفته پژوهش بود. وی در این رابطه یادآور شد: اکنون سه هزارو 700 شرکت دانش بنیان زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در کشور فعال هستند که تا پایان برنامه پنجم توسعه، تعداد آنها به پنج هزار شرکت می رسد.
گفتنی است در این نشست تخصصی رؤسای دانشگاه های استان، مراکز علمی- تحقیقاتی و همچنین دستگاه های اجرایی متولی امر پژوهش دیدگاه های خود را در رابطه با موضوعات پژوهشی و نحوه برگزاری هفته پژوهش بیان کردند. شایان ذکر است دبیرخانه ستاد بزرگداشت هفته پژوهش با عضویت مراکز دانشگاهی، دستگاه های اجرایی و همچنین مؤسسات علمی و پژوهشی ملی و بین المللی مستقر در استان به همت اداره کل آموزش و پژوهش استانداری البرز فعال شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود