23 آذر 1393
شماره خبر: 133581

رونمایی ازمحصولات جدید رازی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

رونمایی ازمحصولات جدید رازی


رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور از تولید و عرضه محصولات جدید و برنامه های در دست اجرای این موسسه خبر داد.
حمید کهرام در نشست خبری با محور هفته پژوهش که در محل موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور مستقر در کرج برگزار شد، اظهار داشت: موسسه رازی با ۹۰ سال قدمت از بزرگترین موسسات تحقیقات دامپزشکی و کشاورزی کشور است که در زمینه تولید انواع واکسن فعالیت می کند و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واکسن های تولیدی انسانی، دامی و طیور کشور در این موسسه تولید می شود. وی با بیان اینکه تولیدات واکسن های انسانی این موسسه شامل واکسن فلج اطفال، دوگانه و سه گانه و ام ام آر و واکسنهای معروف در زمینه بهداشت کودکان است، افزود: در زمینه واکسن های دامی هیچ واکسنی از خارج از کشور وارد نمی شود و تمام واکسن های دامی مصرفی در کشور در موسسه رازی تامین می شود و در واکسن های طیور نیز بیش از ۹۰ درصد واکسن ها در این موسسه تولید می شود. وی گفت: تلاش کردیم تکنولوژی این موسسه با توجه به شرایط کشور پیشرفت کند و تحقیقات توسعه ای نیز در این موسسه انجام می شود که برای تولید فرآورده های موسسه به کار می رود.
محصولات جدید موسسه رازی
رئیس موسسه سرم سازی رازی با اشاره به عرضه چند فرآورده جدید این موسسه به بازار گفت: تولید تخم مرغ های اس پی اف که از یکی دو سال پیش کار بر روی آن انجام شده در مرحله نهایی است و امیدواریم تا دو ماه آتی وارد مرحله پیش تولید شود. به گفته این مسئول تخم مرغ های اس پی اف در شرایط کاملا استریل تولید می شوند. این تخم مرغ ها بیش از ۴۰ سال است که هر هفته از کشورهای آلمان و هندوستان و... وارد کشور می شود ولی هم اکنون تکنولوژی تولید این محصول بومی شده و به زودی به شکل صنعتی عرضه خواهد شد. کهرام کیت بیماری یون را از دیگر فرآورده های این موسسه اعلام کرد و افزود: بیماری یون از بیماری مزمن در گوسفند و گاو است که متاسفانه چند سالی است کشور را درگیر کرده است. وی با اشاره به اینکه ظهور علائم این بیماری بیش از دو سال طول می کشد، تصریح کرد: این بیماری از بیماریهای بسیار پرهزینه و سخت است زیرا در صورت مشاهد موردی از این بیماری، تمام دام ها باید معدوم و دامداری هایی که بیماری یون در بین آن دام ها دیده شود به طور کامل قرنطینه می شوند تا کار درمان آغاز شود. کهرام تشخیص به موقع را راه درمان این بیماری اعلام کرد که از طریق کیت یون امکانپذیر است و افزود: امروز این کیت در موسسه رازی تولید شده و با اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی وارد بازار شده است. به گفته وی هر دامداری سالی دو بار برای تشخیص بیماری یون به این کیت نیاز دارد. واکسن دو گانه نیوکاسل آنفلوآنزا برای مصرف طیور از دیگر تولیدات تازه این موسسه است که کهرام در این باره توضیح داد: ایران از بزرگترین تولیدکنندگان طیور گوشتی است و مقام نخست خاورمیانه را در این بخش دارد. با توجه به اینکه مرغ های گوشتی در طور دوره رشد دو بار از این واکسن مصرف می کنند، واردات این واکسن هزینه سنگینی به کشور وارد می کرد. وی این واکسن پیش از این در کشور تولید می شد اما دُز آن کمی بالا بود و نمی توانستیم با محصولات خارجی رقابت کنیم ولی امروز با کاهش دز آن از ۰.۵ سی سی به ۰.۲ سی سی با کیفیت بهتری وارد بازار شده است. واکسن های نیوکاسل مقاوم به حرارت برای مصرف طیور خانگی و نیوکاسل کلون از دیگر محصولاتی است که به گفته کهرام تمام مراحل آن برای تولید طی شده و هم اکنون منتظر تاییدیه سازمان دامپزشکی کشور است.
پنتاوالان را تا سال آینده تولید می کنیم
وی در ادامه با اشاره به واردات واکسن پنتاوالان انسانی براساس دستور وزارت بهداشت که مدتی پیش صورت گرفت، تاکید کرد: دستیابی به دانش فنی این واکسن از اهداف مهم موسسه است و در سالهای اخیر روی این واکسن تحقیقاتی انجام داده ایم اما هنور نتوانسته ایم به فرمولاسیون آن دست یابیم. وی گفت: تاکنون در برنامه های بهداشتی کودکان، واکسن های سه گانه معروف به ثلاث مصرف می شد اما از امسال وزارت بهداشت تصمیم به واردات نوع پنج گانه این واکسن گرفت. کهرام افزود: هم اکنون واکسن تتراوالان متشکل از هپاتیت به اضافه ثلاث در این موسسه تولید می شود و امیدواریم طی سال آینده با دستیابی به فرمولاسیون واکسن پنج گانه بتوانیم از واردات این محصول بی نیاز شویم. رئیس موسسه رازی با بیان اینکه به وزارت بهداشت پیشنهاد استفاده از واکسن تترا والان به اضافه هیب را دادیم، افزود: این واکسن هم اکنون در برخی کشورها جایگزین پنتاوالان است اما مسئولان وزارت بهداشت این پیشنهاد را نپذیرفتند. وی علت مخالفت وزارتخانه با این پیشنهاد را عدم نظارت بر تمام واکسیناتورهای کشور و احتمال آسیب به سلامت کودکان عنوان کرد.
فلج اطفال تزریقی جایگزین نوع خوراکی می شود
رئیس موسسه سرم سازی رازی کشور مستقر در کرج همچنین از برنامه های این موسسه برای تبدیل واکسن خوراکی فلج اطفال به نوع تزریقی خبر داد و گفت: براساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت تمام کشورها باید در این زمینه گام بردارند و ایران هم باید تا سال ۲۰۱۸ واکسن تزریقی فلج اطفال را جایگزین نوع خوراکی کند. به گفته کهرام موسسه رازی در تولید واکسن فلج اطفال خوراکی بیش از ۴۰ سال سابقه دارد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود