3 دی 1393
شماره خبر: 134166

عدم تطابق اعلام حمایت مسئولان کشور از پژوهش با عمل

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

عدم تطابق اعلام حمایت مسئولان کشور از پژوهش با عمل


معاون علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی استان البرز گفت: مسئولان كشور در سخنرانی های خود از توسعه مبتنی بر دانايی و پژوهش و فناوری حمایت می کنند ولی در عمل چیزی دیگری مشاهده می شود.
نشست ویژه کارگروه های علمی بسیج دانشجویی استان البرز با موضوع توسعه علمی كشور پیش از ظهر امروز در سالن همایش شهدای دانشجو کرج برگزار شد.
پوریا پارسا اظهار داشت: در جهان امروز پیشرفت و توسعه كشورها بر مبنای علم و دانش استوار است، پژوهش و تولید علم و فناوری از مهمترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی كشور به حساب می‌آید. وی در ادامه با اشاره به اینکه توفیق در این زمینه‌ها در صورتی محقق می‌شود كه در برنامه‌ریزی‌های هدفمند و كلان كشور، توجه مناسبی به امر پژوهش و فناوری صورت پذیرد، تاکید کرد: تاكنون كشوری در جهان دیده نشده است كه بدون توسعه همه جانبه علمی به توسعه اقتصادی و صنعتی برسد.
پژوهش به عنوان یک مسئله حیاتی در اولویت قرار گیرد
این مسئول ادامه داد: لازم است پژوهش و فناوری به عنوان یك مسأله حیاتی و نیروی محركه پیشرفت و توسعه پایدار و رسیدن به رفاه و استقلال واقعی جامعه در اولویت قرار گیرد.
وی موفقیت‌های اخیر در پژوهش‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و ترمیم سیستم‌های عصبی و طراحی و ساخت موشك‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین و ...، را نتیجه تحقیقات نیروهای متخصص و توانمند كشورمان دانست و گفت: این موفقیت‌ها بدان معنی است كه ما در همین آغاز راه طعم شیرین سرمایه‌گذاری در امر پژوهش را دیده‌ایم و می‌دانیم كه چگونه علم و فناوری موجب بالندگی و اقتدار كشور بوده است. معاون علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی استان البرز تصریح کرد: حقیقت این است كه در قوانین و آئین‌نامه‌های مختلف از جمله قانون بودجه و همچنین در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه كشور، اهمیت و جایگاه پژوهش و فناوری بسیار خوب ترسیم شده و حمایت‌های همه جانبه برای ارتقاء شاخص‌های توسعه علمی كشور مورد تأیید و تأكید قرار گرفته است. پارسا افزود: همه مدیران و مسؤولان كشور در سخنرانی‌های خود حمایت كامل خویش را از توسعه مبتنی بر دانایی و پژوهش و فناوری اعلام می‌دارند ولی در عمل چیز دیگری مشاهده می‌شود.
فرهنگ تحقیق هنوز شکل نگرفته است
این مسئول خاطرنشان کرد: یكی از مهمترین شاخص‌ها در بررسی توسعه علمی هر كشور، سهم اعتبارات تحقیقاتی به ازای تولید ناخالص ملی است در حالی كه در كشورهای پیشرفته سهم این اعتبار، نسبتی بین 5/2 تا 4درصد است و سیر صعودی دارد، متأسفانه در كشور ما در دهه اخیر این میزان بین 2/0دو دهم تا هفت دهم درصد در نوسان بوده كه این رقم از مقادیر در نظر گرفته شده در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه كشور بسیار كمتر است. این مسئول بیان کرد: چگونه می‌توان با این اعتبار به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه و رتبه اول علمی منطقه كه هدف چشم‌انداز بیست ساله كشور است رسید؟ سخنان مقام معظم رهبری در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و مسؤولان كشور كه سخن دل هر پژوهشگر و محقق دلسوز كشور است؛ نتیجه چنین عملكردی است. وی گفت: به جرأت می‌توان گفت كه فرهنگ تحقیق در سطوح گوناگون كشور ما هنوز جزئی از فرهنگ نشده و به رغم تاكید صریح مقام معظم رهبری، باز هم نزد عده‌ای از مدیران، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان، جایگاه واقعی خود را پیدا نكرده است. پارسا با بیان این که حل مشكلات كشور فقط با اجرای پژوهش محقق می‌شود تصریح کرد: امیدواریم روزی برسیم كه همه با هم برای رشد و اعتلای فرهنگ پژوهش و فناوری كشورمان تلاش كنیم و وقتی در تنگناهای مالی قرار می‌گیریم، بودجه پژوهشی را فدای دیگر امور نکنیم و بدانیم حل مشكلات كشور فقط با اجرای پژوهش محقق می‌شود و توسعه كشور در گرو توسعه علمی است.
عدم مدیریت و نظارت صحیح بر امور پژوهشی
وی اضافه کرد: در كنار اعتبارات ناكافی پژوهشی، عدم مدیریت و نظارت صحیح بر امور پژوهشی نیز وجود دارد. همانطوری كه مقام معظم رهبری می‌فرمایند: " برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20 ساله كشور، نیاز به نقشه جامع علمی داریم تا بر اساس آن و با یك برنامه راهبردی منظم و مدیریتی دقیق و به یاری خدا به مرتبه اول علمی منطقه برسیم".
معاون علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی استان البرز در پایان فقدان ارزیابی و نظارت بر عملكرد پژوهشی را یکی از دلایل ناکارآمدی پژوهش ها دانست و افزود: فقدان ارزیابی و نظارت بر عملكرد پژوهشی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی كه اعتبار پژوهشی دریافت می کنند و عدم تمیز كارهای كیفی از كارهای متفرقه و تكراری از دیگر مشكلات پژوهش است اعتبارات در بخش پژوهش ناچیز و محدود است ولی همین مقدار كم هم درست هزینه نمی‌شود و توزیعی صحیح و اصولی در میان دستگاه‌ها و نهادهای متولی پژوهش در كشور وجود ندارد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود